حسن موریزی نژاد معتقد است بخش پژوهش هنر نیازمند اتاق فکری دائمی است که با توجه به نیازهای پژوهشی جامعه ما، موضوع یا موضوعاتی را جهت پژوهش و نگارش به نویسندگان صاحب صلاحیت بسپارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بخش پژوهش و مقالات هنری، چند […]
حسن موریزی نژاد معتقد است بخش پژوهش هنر نیازمند اتاق فکری دائمی است که با توجه به نیازهای پژوهشی جامعه ما، موضوع یا موضوعاتی را جهت پژوهش و نگارش به نویسندگان صاحب صلاحیت بسپارد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بخش پژوهش و مقالات هنری، چند دورهای است که به جشنواره هنرهای تجسمی فجر اضافه شده و یکی از بخشهای مهم این رویداد است.
حسن موریزی نژاد که سابقه چشمگیری در حوزه نقد و پژوهش هنرهای تجسمی دارد و در این دوره از جشنواره از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره است، در خصوص برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره گفت: در مدت برگزاری جشنواره، مهمترین ویژگی آن قرار گرفتن بخشهای مختلف هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر است. این ویژگی میتواند برای مخاطبان جشنواره فرصتی را فراهم کند تا چشم اندازی کلی از چگونگی هنرهای تجسمی معاصر، تحولات صورت گرفته و ارتباط بین آنها را بهتر درک کنند.
وی ادامه داد: همزمانی برگزاری بخشهای مختلف هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر این امکان را هم برای هنرمندان فراهم میکند تا با امکانات گوناگون زبانی و بصری هر بخش بهتر آشنا شوند و طبعا این میتواند در غنای زبان بصری شأن به آنها کمک کند.
وی، مهمترین چالشی که این جشنواره تا امروز با آن روبرو بوده است، گره خوردنش با مسائل و رویدادهای سیاسی دانست و اظهار کرد: رفع چنین چالشی از سوی دست اندرکاران، نه تنها میتواند به تحقق هدف «گفتگو بین هنرها» کمک بسیاری کند، بلکه مشارکت بیشتر جامعه هنری را نیز سبب میشود.
موریزی نژاد در مورد ویژگیهای رسانهای هنر معاصر بیان کرد: آزادی بسیار هنرمند امروز در استفاده از امکانات مختلف رسانههای گوناگون برای بیان مفهوم، اندیشه و احساس خود، مهمترین ویژگی است که در هنر معاصر فراهم شده است.
این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره درباره بخش مقالات این دوره از جشنواره نیز گفت: در این دوره مسئولیت بخش مقالات به من سپرده شده است. انجام هر کار پژوهشی نیاز به زمان دارد و همزمانی انجام آن با سایر بخشهای جشنواره، که طی مهلتی چند ماه به انجام می رسند، به نظرم کار درستی نیست. این بخش نیازمند اتاق فکری دائمی است که با توجه به نیازهای پژوهشی جامعه مان، موضوع یا موضوعاتی را جهت پژوهش و نگارش به نویسندگان صاحب صلاحیت بسپارد.
وی ادامه داد: به جرأت میتوانم بگویم که جوانان باسواد زیادی هستند که دغدغه و علاقه شأن کار پژوهشی درباره هنر است اما متأسفانه به دلیل نبودن بستر مناسب برای این امر به مرور از این کار کنار میکشند. دلیل این صحبت هم حجم بسیار کتابها، مجلات و مقالاتی است که خصوصاً طی دهههای ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ در حوزۀ هنرهای تجسمی به چاپ رسیدهاند. مطمئناً اگر قرار به هر تحولی در حوزه هنر باشد، تنها و تنها از حوزه اندیشه و پرواری آن امکان پذیر است و این امر میسر نمیشود مگر با همین بها دادن به امر پژوهش.
موریزی نژاد در پایان بیان کرد: سوق دادن لایههای مختلف مردم به مطالعه نیازمند کاری فرهنگی است که تنها از عهدۀ دولت و امکانات بسیاری که در اختیار دارد بر میآید. ولی به نظرم هر هنرمندی این آگاهی را دارد که ارتقا سطح کیفی و خلاقانه هنر تنها و تنها از طریق مطالعه و گسترش جهان بینی هنرمند میسر است.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.
Δ