پرداختن به جریان سیال ذهن روی صحنه تئاتر/ مخاطب تنبل شده است

کارگردان نمایش «جتسیمانی» که این روزها در تماشاخانه انتظامی روی صحنه است، اعلام کرد که این نمایش به صورت علمی به جریان سیال ذهن روی صحنه تئاتر می‌پردازد.  به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، امیرحسین دوانی کارگردان نمایش «جتسیمانی» نوشته سیاوش پاکراه که هر روز ساعت ۲۰ در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود، […]


کارگردان نمایش «جتسیمانی» که این روزها در تماشاخانه انتظامی روی صحنه است، اعلام کرد که این نمایش به صورت علمی به جریان سیال ذهن روی صحنه تئاتر می‌پردازد.

 به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، امیرحسین دوانی کارگردان نمایش «جتسیمانی» نوشته سیاوش پاکراه که هر روز ساعت ۲۰ در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود، درباره موضوع این اثر نمایشی، گفت: موضوع اصلی نمایش ما خیانت است؛ خیانتی که در ادوار مختلف تاریخ و همچنین نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر که خیلی از آن‌ها هم ارجاعات تاریخی دارند که خیلی از این ارجاعات تاریخی مربوط به ماجراهای مسیحیت می‌شود. مایه‌های قصص مسیحی را در خیلی از نمایشنامه‌های شکسپیر شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: من و سیاوش پاکراه اساسا به دنبال تجربه‌های نو هستیم البته به مصداق واقعی‌اش، نظیر چیزی که در دهه ۷۰ و حتی قبل‌تر از آن پررنگ‌تر بود. گاهی این تجربه‌ها الکن، گاهی کامل و گاه کمبودهایی دارند که نیاز به کامل‌تر شدن دارند، اساسا ما مدعی بی‌نقص بودن تجربه‌ خود نیستیم و قطعاً در شروع کار هستیم و این تجربه می‌تواند به مرور کامل‌تر شود.

دوانی درباره شکل‌گیری ایده پرداختن به جریان سیال ذهن در نمایش «جتسیمانی»، یادآور شد: من و سیاوش پاکراه از نمایش «پروانه‌گی» و همچنین «درها و دیوارها» تجربیات کمرنگی در زمینه جریان سیال ذهن انجام دادیم ولی نمایش «جتسیمانی» تقریبا کامل‌ترین عناصر تشکیل دهنده یا تعریف‌کننده جریان سیال ذهن را دارا است. جریان سیال ذهن به شدت متنی است و تجربه کمی در حوزه تئاتر و اجرای صحنه‌ای در این زمینه انجام شده و ما سعی می‌کنیم که این شیوه را تجربه کنیم تا ببینیم می‌توانیم به شکل جدیدی از اجرا دست پیدا کنیم.

این کارگردان و طراح صحنه جوان تئاتر افزود: سیاوش پاکراه پایان‌نامه ارشد خود را در زمینه جریان سیال ذهن در حوزه ادبیات و من هم پایان نامه خود را در زمینه جریان سیال ذهن در حوزه کارگردانی ارائه دادیم، حدود ۹ ماه پژوهش پشت نمایش «جتسیمانی» وجود دارد و عوامل مختلف این حوزه را بررسی کردیم تا کاری علمی در این زمینه انجام دهیم. صرفا بابت تجربه کردن به سمت جریان سیال ذهن نرفتیم و بیشتر عناصر ما پایه علمی دارند.

کارگردان نمایش «جتسیمانی» درباره بازخورد مخاطبان بعد از تماشای این اثر و میزان توجهی که وی به عنوان کارگردان در جهت برقراری ارتباط مخاطب با اثر داشت، تأکید کرد: ماجرا این است که معتقدم که برخی هنرها انفرادی است و بعد از تولید در معرض دید قرار می‌گیرند و شاید مورد پسند قرار بگیرند یا نه، ولی در سینما و تئاتر مخاطب بخش لاینفک کار است و نیاز به ارتباط با مخاطب وجود دارد. متأسفانه در زمینه سینما و تئاتر به گونه‌ای کار شده که تماشاگر را تنبل کرده‌ایم، مطالعه‌اش کم شده و همه چیز را برای مخاطب حاضر و آماده کرده‌ایم. من هم دوست دارم با مخاطب ارتباط برقرار کنم به همین خاطر یک هفته به اجرا مانده سعی کردیم با حفظ المان‌های جریان کار را ساده‌تر کنیم تا مخاطب ارتباط بیشتری با آن برقرار کند.

دوانی ادامه داد: مخاطبی که به تماشای نمایش «جتسیمانی» می‌نشیند باید با آثار شکسپیر و برخی رویدادهای تاریخی آشنایی داشته باشد که البته طبق بازخوردهایی که از مخاطبان نمایش داشتیم دیدیم که با سطح رویی کار ارتباط برقرار کرده‌اند.

وی درباره چرایی اینکه مخاطب با برخی از آثار تئاتری ارتباط برقرار نمی‌کند، اظهار کرد: اگر مخاطب متوجه کاری نشود یعنی عوامل کار در ارائه پیام خود الکن بوده‌اند زیرا اگر کار به درستی اتفاق بیفتد مخاطبان عام هم با سطح رویی کار ارتباط برقرار می‌کنند.

این هنرمند تئاتر در بخش پایانی سخنان خود درباره زمان اجرای نمایش «جتسیمانی» تصریح کرد: بزرگترین اشتباه استراتژیک اجرای نمایش «جتسیمانی» این است که نمایش در زمانی اجرا می‌شود که مخاطب اصلی ما که قشر دانشگاهی و دانشجو هستند به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها حضور ندارند.

امیر شمس و شاهو رستمی بازیگران و رها جهانشاهی مجری طرح، آنکیدو دارش طراح صدا، مقدی شامیریان طراح لباس، لعیا خرامان طراح گریم، علی کوزه‌گر طراح نور، مهدی فاتحی طراح گرافیک، شروین عقیلی طراح ویدئو و امیرحسین دوانی طراح صحنه نمایش «جتسیمانی» هستند.