علی ابوالخیریان استاد قالبگیری و ریختهگری مکتب تئاتر عروسکی «آران» از خاطره ساخت عروسکهای «اپرای مکبث» با تکنیک مشابه اتریشیها و همکاریاش با بهروز غریبپور گفت. علی ابوالخیریان استاد قالبگیری و ریختهگری که از اعضای گروه تئاتر عروسکی «آران» به سرپرستی بهروز غریبپور است درباره این توانایی که میتوان ترکیبی از هنر و صنعت نامیدش […]
علی ابوالخیریان استاد قالبگیری و ریختهگری مکتب تئاتر عروسکی «آران» از خاطره ساخت عروسکهای «اپرای مکبث» با تکنیک مشابه اتریشیها و همکاریاش با بهروز غریبپور گفت.
علی ابوالخیریان استاد قالبگیری و ریختهگری که از اعضای گروه تئاتر عروسکی «آران» به سرپرستی بهروز غریبپور است درباره این توانایی که میتوان ترکیبی از هنر و صنعت نامیدش به سینما خراسان گفت: به گمان من چه قالبگیری و ریختهگری و چه فنون دیگر از جمله مکانیک، الکترونیک و … میتوانند یاریرسان نمایشگران عروسکی در ساخت عروسک باشند که در این میان فن قالبگیری و ریختهگری به خصوص در طراحی چهره عروسکهای رئالیستی بسیار به کار خواهد آمد.
این هنرمند که بیشتر در حوزه تئاتر عروسکی فعال است با اشارهای مختصر به اینکه خود چگونه این فن را آموخته و با هنر ترکیبش کرده است، توضیح داد: دوستی داشتم که مجسمهساز بود و قالبگیری و ریختهگری میدانست. در دورهای به کارگاه او رفتوآمد میکردم و بی اینکه آن زمان بدانم روزی در عروسکسازی به کمکم خواهد آمد، آنچه را میدانست از او آموختم.
ابوالخیریان که در اجرای اپراهای عروسکی «مکبث»، «عاشورا»، «مولوی»، «حافظ»، «لیلی و مجنون»، «سعدی»، «خیام» و «عشق» به کارگردانی بهروز غریبپور به عنوان سازنده و بازیدهنده عروسک همکاری داشته است، درباره این همکاری عنوان کرد: در «اپرای رستم و سهراب» که نقطه آغاز آن، سفر «ماریونتن تئاتر وین»؛ یکی از گروههای حرفهای تئاتر اتریش در طول نهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک در سال ۱۳۸۰ به تهران و پیشنهاد بهروز غریبپور به آنها برای همکاری بود، من یکی از بازیدهندگان عروسکهایی بودم که در اتریش ساخته شده بود. زمانی که بهروز غریبپور تصمیم به اجرای «اپرای مکبث» گرفت، مجدداً به همان تکنیک ساخت عروسک نیاز داشت که خوشبختانه با فن قالبگیری و ریختهگری که پیشتر آموخته بودم، آنچه را او میخواست انجام دادم که حاصل کار برایش بسیار جذاب بود.
وی که آخرین حضورش در جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به دوره هفدهم با نمایش «اپرای خیام» در بخش مهمان جشنواره برمیگردد، درباره این جشنواره و نقش آن در حوزه نمایش عروسکی ایران نیز گفت: برگزاری این رویداد به خصوص در کشور ما قطعاً مفید است. چرا که اکثر گروههای نمایش عروسکی جز مواردی معدود مانند گروه «آران»، زمانی شروع به کار میکنند که بخواهند در جشنواره حضور داشته باشند. البته که خردهای هم نمیتوان گرفت چرا که نمایش عروسکی، نمایشی هزینهبر و نیازمند فضا و کارگاهی ثابت برای ساخت و نگهداری عروسک است. چنین تصور کنید که ابتدا باید بازیگران را که همان عروسکها هستند، بسازید و بعد تمرین را آغاز کنید. در چنین وضعیتی جشنواره میتواند گروههای نمایش عروسکی را تشویق به تولید کند.
دستیار کارگردان پروژههای «اپرای خیام» و «اپرای عشق» در پایان درباره اینکه آیا تمایل دارد آنچه را که در زمینه قالبگیری و ریختهگری میداند، به دیگر نمایشگران عروسکی هم آموزش دهد، بیان کرد: در حال حاضر در مکتب «آران» این کار را انجام میدهم و آمادگی آموزش را برای هر جایی و هر کسی که از من بخواهد، دارم.
هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.
Δ