حمیدرضا حافظی فیلمنامهنویس آثار سینمایی در کارگاه فیلمنامهنویسی یادزهمین جشنواره پویانمایی تهران عنوان کرد که قصهها در درون ما هستند. به گزارش سینما خراسان، صبح امروز ۱۴ اسفندماه کارگاه فیلمنامهنویسی حمیدرضا حافظی در خلال یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. حمیدرضا حافظی در ابتدا از هنرجویان این […]
حمیدرضا حافظی فیلمنامهنویس آثار سینمایی در کارگاه فیلمنامهنویسی یادزهمین جشنواره پویانمایی تهران عنوان کرد که قصهها در درون ما هستند.
به گزارش سینما خراسان، صبح امروز ۱۴ اسفندماه کارگاه فیلمنامهنویسی حمیدرضا حافظی در خلال یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
حمیدرضا حافظی در ابتدا از هنرجویان این کارگاه خواست که بر اساس تصاویری که روی مانیتور نقش میبندد قصهای بسازند که هر یک از آنها به انجام این کار پرداختند.
بعد از آنکه چند هنرجو قصه خود را خواندند، حافظی گفت: ما در گام اول به طور ناگهانی و بدون اینکه به مناسبات تصویر توجه کنیم، باید قصهای بسازیم و در گام دوم با فکر بیشتر به آن سر و شکل بیشتری بدهیم.
سپس رو به هنرجویان بیان کرد: سعی کنید قصههای درونی خود را بنویسید ما قرار نیست به صورت استدلالی به این تصاویر نگاه کنیم بنابراین باید با دیدن این تصاویر هر آنچه را که در ابتدا به ذهنمان رسید، بیان کنیم.
حافظی در ادامه با نمایش یک تصویر دیگر از هنرجویان خواست که هرکسی داستانی برای آن بسازند.
هفت دقیقه فرصت دارید!
در ادامه وقتی چند هنرجو قصه خود را خوانند، حافظی درباره بیان آنها اظهار کرد: این کاری که شما انجام میدهید در واقع یک تمرین بیان شفاهی است که برخی سرمایهگذاران برای ساخت آثار به صورت جدی بر آن تاکید دارند. برای مثال چند دقیقه به یک فیلمساز وقت میدهند تا خودش و اثرش را معرفی کند. از همین رو او باید در نهایت در هفت دقیقه، قصه خود را به گونهای بیان کنید که نظر سرمایهگذار جلب شود به یاد دارم یک بار من این دوره را زیر نظر جن میلر گذارندم و این شانس را داشتم طرح من جزو ۱۸ طرح برتر از بین هفتاد طرح باشد. در واقع من این شانس را داشتم در این جلسه پیچینگ کنم و این تجربه به درد من خورد هرچند من آن زمان سی سال تجربه داشتم ولی همین جلسه بسیار برایم مفید واقع شد بنابراین بیان شفاهی یک هنر است و اگر این موضوع را تمرین کنیم قصه ما بهتر جلوه میکند.
این مدرس عنوان کرد: در پیچینگ های بین المللی حتی افرادی وجود دارند که پول میگیرند و داستان فیلمسازان را به صورت شفاهی بیان میکنند چون این یک هنر است.
در ادامه وقتی چند هنرجو قصههای خود را با یک بیان خوب ارایه دادند، حافظی اظهار کرد: من از تواناییهای شما لذت میبرم و حقیقتاً قابلیتهای شما جهانی است. همانطور که گفتم بیان شفاهی بسیار مهم است بنابراین وقتی تمام قصه را از روی کاغذ بخوانید نشانی از عدم اعتماد به نفس در شما دیده میشود در پیچینگ باید نیم نگاهی به یادداشتهایمان داشته باشیم و بهتر است تیتر موضوعات نوشته شود و با نگاه به آنها بقیه قصه روایت شود. درهمین باره باید بگویم قصههای تان را رو به من نخوانید بلکه رو به هنرجویان دیگر بخوانید تا تمرینی هم برایتان باشد.
تصاویر بهانه هستند
وی در ادامه درباره هنرجویی که حین گوش دادن به قصهها، نقاشی کشیده بود، گفت: این کارها خلاقیت است و میشود از این کارها بیشتر انجام داد.
حافظی درباره قصههایی که ارائه میشد، اظهار کرد: این تصاویر بهانه است چراکه این قصهها در درون ما بودهاند ولی هیچگاه ننوشتهایم.
در پایان این کارگاه نوبت به گروه آخر از هنرجویان برای ارایه قصهشان رسید که زمان کمتری در اختیار داشتند. حافظی در این بخش گفت: این خودش یک مهارت است که بتوانید در یک زمان کوتاه موضوعات را بیان کنید.
وی سپس در بخش دیگر از صحبتهایش درباره ضرورت تشویق هنرمندان گفت: برای من عجیب است که مدیران متوجه نمیشوند باید هنرمندان را تشویق کنند در حالی که تشویق در روحیه همه موثر است.
این مدرس در ادامه درباره سخن یکی از هنرجویان که گفت هنرمندان بیشتر نیاز به حمایت دارند تا تشویق، اظهار کرد: تشویق هم میتواند مالی و هم معنوی باشد اما دوستان حتی از این نوع تشویق هم خودداری میکنند.
وی در پایان بیان کرد: در کارگاه بعدی هم همین شیوه را ارایه میدهیم و امیدوارم طراحی قصه را ادامه بدهید.
Δ