بیست و چهارمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تالار وحدت و رودکی به نوازندگان جوان و نوجوان سازهای گیتار، فلوت، کلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت اختصاص داشت. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان، تالار وحدت و رودکی یکشنبه سوم شهریور از نوازندگان […]
بیست و چهارمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تالار وحدت و رودکی به نوازندگان جوان و نوجوان سازهای گیتار، فلوت، کلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت اختصاص داشت.
به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان، تالار وحدت و رودکی یکشنبه سوم شهریور از نوازندگان گیتار و سازهای بادی شرکت کننده در سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان در سه رده سنی الف، ب و ج میزبانی و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند.
در این روز سیمون آیوازیان، مهرداد پاکباز و علیرضا تفقدی هیأت داوران ساز گیتار و مجید سینکی، آذین موحد و فیروزه نوائی (فلوت) و جاوید مجلسی و اکبر محمدی (کلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت) اعضای هیأت داوران سازهای بادی را تشکیل می دادند.
بخش نخست بیست و چهارمین روز جشنواره موسیقی جوان به ساز گیتار در رده های سنی ج و ب اختصاص داشت که این بخش با توجه به برگزاری نشست همگرایی دولت و پدیدآوردنگان آثار فرهنگی و هنری در تالار رودکی، در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدا عطاء رستگار از رده سنی ج روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، زهرا اسمعیلی فر، زهرا قیاسی نوعی، فیروزه علویان مهر، محمود محب زاده، اشکان احمدی، محمد نوبخت و سیدمحمدرضا سیدی به نوبت مقایبل هیات داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند. پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی ب رسید. سیاوش کشاورزی، پوریا رجبی، نیلوفر صالحان، رهام صابری، سینا محمدی و میلاد عصاری نفراتی بودند که از این رده سنی روی صحنه حاضر شدند و به گیتارنوازی پرداختند.
بخش دوم اجراهای روز بیست و چهارم جشنواره که در تالار رودکی برگزار شد، به نوازندگان گیتار رده سنی الف اختصاص داشت که این رده سنی به ۲ بخش الف ۱ و الف ۲ تقسیم شده بودند. بر این اساس در ابتدا هستی بیرقی از رده سنی الف ۱ روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، مانی شیرین، سوگند همدانیان و الهه پشت دار از این رده سنی به نوبت مقابل هیأت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.
پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی الف ۲ رسید. مبینا یوسفی قرائی، ثنا حاتمی، سپهر فرندی، مهدی پرکاری، یاس گل شریفیان، ترانه خسروجردی، امیرماهان معصومی و ماردین نیچی نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.
بخش سوم و پایانی روز بیست و چهارم جشنواره، به سازهای بادی اختصاص داشت که در ابتدا در بخش ساز فلوت پانته آ یکتا فرید از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، ساغر بهادرانی، سروین سیدآقایزدی، آرمین حسن زاده و سعید آوار از این رده سنی و فرید شاهسار، گلبرگ گیوقصاب و نیوشا شاکری از رده سنی ب روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
پس از استراحتی کوتاه، نوبت به ساز کلارینت رسید. فریماه خرمی، رها رضایی و محمدرضا محمدوند از رده سنی الف، وحید ولی نژاد از رده سنی ب و علی یوسف زنجانی فرد از رده سنی ج نفراتی بودند که مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به کلارینت نوازی پرداختند.
در بخش ساز ابوا، مهشاد نادعلیان از رده سنی ب تنها شرکت کننده این بخش بود. همچنین در بخش ساز هورن بهار اکبری از رده سنی الف و مونا بامشاد از رده سنی ب دو شرکت کننده این بخش بودند.
در بخش ساز ترومبون، سینا قربانی از رده سنی ب تنها شرکت کننده این بخش بود. همچنین در بخش ساز ترومپت نیز ریحانه عددیان نیشابوری از رده سنی الف و حمید طوماری از رده سنی ب به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند. این در حالی است که علی محمدی و مهرنوش نقیبی در ساز گیتار غائبان بیست و چهارمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بودند.
اگر به موسیقی کلاسیک توجه نکنیم …!
سیمون آیوازیان عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز گیتار در مورد اجراهای امروز گفت: کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته بهتر و اجراها رضایت بخش بود خصوصا در گروه های الف ۱ و الف ۲ اجراهای بسیار خوبی را دیدیم. هرچند که نوازندگان رده سنی الف ۲ مقداری ضعیف تر از رده سنی الف ۱ بودند. امسال خوشبختانه نسبت به سال گذشته نوازندگان زیادی در رده سنی ج شرکت کردند و از این بابت بسیار خوشحال هستم به دلیل اینکه نوازندگان رده سنی ج به دلیل اینکه سنشان بالاتر میرود، دچار غرور میشوند و از این موضوع که با نوازندگان سنین پایین تر مقایسه شود، هراس دارند.
وی ادامه داد: بنده در نوازندگان نقاط ضعف و قوت آنچنانی نمیبینم اما نوازندگانی هم که مقداری ضعف داشتند، من مقصر این موضوع را معلمان آنها میدانم به دلیل اینکه نوازندگان تا قبل از اینکه به آمادگی صددرصد برسند، آنها را به جشنواره موسیقی جوان میفرستند و اگر آنها مشاهده کنند که یک نوازنده به آمادگی لازم از لحاظ کیفیت نرسیده است، نباید اجازه شرکت در این جشنواره را به آن نوازنده دهد. نقاط قوت نوازندگان هم در عشق و علاقه آنها در نواختن ساز است و عدهای از نوازندگان با عشق و احساس بسیار خوبی اجرا کردند.
آیوازیان در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و سال به سال شاهد پیشرفت آن و همچنین بالاتر رفتن کیفیت اجراها هستیم. برگزاری چنین جشنوارههایی لازم است که تداوم داشته باشد به دلیل اینکه اگر به موسیقی کلاسیک در کشورمان توجهی نکنیم، بسیار کمرنگ میشود.
رضایت عضو هیات داوران از اجرای شرکت کنندگان دوره سیزدهم
علیرضا تفقدی در مورد اجراهای امروز و کیفیت اجراها گفت: کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته بسیار خوب بود. البته بنده از نوازندگان رده سنی الف رضایت بیشتری داشتم هرچند که تعداد نوازندگان رده سنی ج نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شده بود و امیدوارم سالهای آینده نیز تعداد نوازندگان این رده سنی افزایش یابد. به هر حال جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم در کشور است و امیدوارم که دیگر شهرهای کشور هم از این جشنواره الهام بگیرند و هر کدام جشنوارهای کوچک در شهر خودشان برگزار کنند.
تعدادی از نوازندگان احساس میکنند زمانی که مطلبی را متوجه شدند دیگر نباید کار کنند اما در موسیقی به این صورت نیست و حتما باید تمرین و تلاش زیاد داشت تا موفق شد فیروزه نوائی عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت در مورد اجراهای امروز گفت: کیفیت اجراها نسبت به سال گذشته بهتر بود و سطح اجراها خیلی بالاتر رفته است و امیدوارم در سالهای آینده نیز بهتر شوند. از گروه الف نسبت به گروه ب رضایت بیشتری داشتم و نوازندگان بسیار خوبی در این رده سنی حضور داشتند. اما متأسفانه اجراهای رده سنی ب چندان خوب نبود و به این دلیل است که تعدادی از نوازندگان احساس میکنند زمانی که مطلبی را متوجه شدند دیگر نباید کار کنند اما در موسیقی به این صورت نیست و حتما باید تمرین و تلاش زیاد داشته باشید تا بتوانید موفق شوید.
وی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: تعدادی از نوازندگان خصوصا در گروه سنی ب سازشان را به خوبی کوک نکرده بودند و همین موضوع باعث شد تا اجراهای خوبی را از این رده سنی شاهد نباشیم. به همین دلیل نیز هیچ جایزهای به نوازندگان این رده سنی داده نشد و هر کدام از آنها اشکالات خودشان را داشتند که از نظر تکنیک فلوت عیبهای بسیار بزرگی است. به هر ترتیب جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و تمام مسئولین و برگزارکنندگان این جشنواره خصوصا جناب آقای هومان اسعدی زحمات زیادی کشیدند که به همه این عزیزان خسته نباشید میگویم و امیدوارم که برگزاری این جشنواره تداوم داشته باشد. برگزاری این جشنواره قطعا میتواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند.
نقطه ضعف نوازندگان در کم تجربگی آنها است
مجید سینکی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت نیز در مورد اجراهای روز دوم گفت: اجراهای امروز فوقالعاده خوب بود و به نسبت سالهای گذشته اجراهای بهتری را شاهد بودیم. از هر دو رده سنی رضایت کامل دارم اما در گروه سنی ب به دلیل شرایط سنی که دارند، این امیدواری وجود دارد که در سالهای آینده نوازندگان فلوت بسیار خوبی خواهیم داشت. متأسفانه در رده سنی ج هیچ کدام از نوازندگانی که در مرحله مقدماتی حضور داشتند، به مراحل پایانی راه پیدا نکردند و کیفیت لازم برای حضور در این مرحله را نداشتند. این موضوع نیز به این دلیل است که نوازندگان این رده سنی به لحاظ سنینی که دارند، احساس میکنم که انگیزه کار کردن را از دست میدهند و متأسفانه استانداردهای لازم را نیز نداشتند.
این نوازنده همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز یادآور شد: به نظر من در موسیقی همه خوب هستند اما باید بهتر شوند. در حال حاضر بزرگترین نقطه ضعف نوازندگان در کم تجربگی آنها است و این مشکل با تمرین و تلاش بیشتر به راحتی حل میشود.
شرایط سخت جایزه گرفتن از زبان یک استاد دانشگاه
آذین موحد عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت نیز در پایان اجراهای این بخش در مورد اجراها گفت: اتفاق بسیار خوب و بارزی که در بخش فلوت افتاده است این است که اصولا سطح اجراها بالاتر رفته است و ما در سالهای گذشته افرادی را داشتیم که به هیچ عنوان حائز شرایط برای حضور در جشنواره را نداشتند اما به هر حال ورود پیدا میکردند اما در حال حاضر کیفیت بالاتر رفته و نوازندگان کم کم به سطح آمادگی برای حضور در یک رقابت میرسند. به هر حال زمانی که رقابت پیش میآید، افراد باید یک درخشندگی و قابلیتهایی مضاعف بر دیگران داشته باشند.
سطح اجراها نسبت به سالهای گذشته بالاتر رفته اما لزوما نمیتوانم بگویم که اجراها به سطح حضور در یک رقابت ملی رسیده است. بنابراین ما سختگیری هایی در اهدای جوایز داشتیم و به راحتی به نوازنده ای جایزه ندادیم وی افزود: در حال حاضر سطح اجراها نسبت به سالهای گذشته بالاتر رفته اما لزوما نمیتوانم بگویم که اجراها به سطح حضور در یک رقابت ملی رسیده است. بنابراین ما سختگیری هایی در اهدای جوایز داشتیم و به راحتی به نوازنده ای جایزه ندادیم به دلیل اینکه ما دنبال نوازندگانی هستیم که برجستگی های خاص در یک سطح ملی را داشته باشند. از این جهت خوشحالم که اکثر نوازندگانی که در این جشنواره حضور پیدا کردند، در سطح خوبی بودند. ضمن اینکه بنده به شخصه در مقایسه با قابلیت ها و سنین آنها، نوازندگانی را در رده سنی الف مشاهده کردیم که برای سنشان برجستگی هایی داشتند.
آذین موحد در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان از این جهت که به عنوان یک جریان ملی نقش بسیار مهمی را در فرآیند تبیین استانداردها، معیارها و همچنین اصول موسیقی خصوصا نوازندگی ایفا میکند، جایگاه بسیار مهمی دارد و واقعا در خلال سالهای اخیر با دبیری جناب آقای هومان اسعدی جشنواره موسیقی جوان رفته رفته به سمت معیارهای جدی تر و تببین پارامترها و استانداردهایی که نشان دهنده اندیشه در هنر، تلفیق اندیشه با فرهنگ و مدیریت مهارت های جوانان هدایت می شود. این جشنواره تلاش می کند از آن حالت ساده لوحی و صرفا مهارتی عمل کردن فاصله گرفته تا شرکت کنندگان به سمت نوازندگی عمیق جهت پیدا کنند.
جوان هایی که در آینده حرف های زیادی برای گفتن دارند
جاوید مجلسی عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای بادی در مورد اجراها گفت: کیفیت اجراها قابل قبول بود و در کل سطح کیفی اجراها قابل قبول بود. این نوازندگان جوان مسلما با تلاش و تمرین بیشتر بهتر خواهند شد و در سالهای آینده حرفهای زیادی برای گفتن دارند و اگر امتیازاتی که نوازندگان ساکن شهر تهران دارند نوازندگان شهرستان های دیگر نیز داشته باشند، قطعا میتوانند آینده بهتری داشته باشند. ضمن اینکه کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته تفاوت آنچنانی نداشته و تنها موضوعی که باعث خوشحالی و امیدواری اعضای هیأت داوران است این است که تعداد نوازندگان بخش سازهای بادی نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده است. موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که امکاناتی فراهم شود که نوازندگان سازهای بادی در شهرستان ها نیز حتما در این جشنواره شرکت کنند.
وی ادامه داد: به هر حال اجرای زنده و روبروی مردم و هیأت داوران ساز زدن، برای هر نوازنده ای سخت است و عدهی زیادی از آنها دچار استرس و اضطراب شده بودند اما به مرور زمان و با تلاش و تمرین بیشتر این مشکل نیز حل خواهد شد.
جاوید مجلسی در جشنواره موسیقی جوان گفت:جشنواره موسیقی جوانجشنواره بسیار خوبی است اما به شرطی که درجا نزنیم و هر سال سعی کنیم وسعت جشنواره بیشتر شود و نوازندگان بیشتری در این جشنواره شرکت کنند. همچنین امیدوارم شرایطی مهیا شود که نوازندگان سازهای بادی در شهرستان ها نیز در این جشنواره شرکت کنند.
آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریور از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می شود.
Δ