دست اندرکاران ارکستر زهی «آرکو» به مدیریت هنری و رهبری ابراهیم لطفی طی یک نشست رسانه ای به بیان جزییات تازه ترین کنسرت خود در تالار وحدت پرداختند. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، دست اندرکاران ارکستر زهی «آرکو» به مدیریت هنری و رهبری ابراهیم لطفی طی یک نشست رسانه ای که روز سه شنبه […]
دست اندرکاران ارکستر زهی «آرکو» به مدیریت هنری و رهبری ابراهیم لطفی طی یک نشست رسانه ای به بیان جزییات تازه ترین کنسرت خود در تالار وحدت پرداختند.
به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، دست اندرکاران ارکستر زهی «آرکو» به مدیریت هنری و رهبری ابراهیم لطفی طی یک نشست رسانه ای که روز سه شنبه ۲۱ آبان در سالن کنفرانس تالار وحدت برگزار شد، به بیان جزییات تازه ترین کنسرت خود در تالار وحدت پرداختند.
ابراهیم لطفی رهبر ارکستر «آرکو» در ابتدای این نشست رسانه ای گفت: ما در تابستان ۹۷ به تشویق تعدادی از شاگردان و هنرمندان تصمیم به تشکیل این ارکستر گرفتیم و چون این مجموعه یک ارکستر زهی است نام آن را «آرکو» گذاشتیم. ما اولین کنسرت خود را دی ماه ۹۷ برگزار کردیم و پس از آن با حضور در جشنواره موسیقی فجر و شهر شیراز به فعالیت های خود ادامه دادیم. این ارکستر مجموعه ای از نوازندگان جوان و بزرگسال موسیقی است که تصور می کنم دربرگیرنده شرایط خوبی برای ماست چرا که این هنرمندان دارای پتانسیل های خوبی هستند که من فکر می کنم می تواند دورنمایی خوبی برای ارکستر باشد.
به هر حال مخاطب موسیقی پاپ بسیار بیشتر از موسیقی کلاسیک است اما باید در این راه به نقش رسانه های جمعی اشاره کرد که می توانند در ارتقای گوش شنیداری مخاطب نقش مهمی ایفا کندوی افزود: به هر حال مخاطب موسیقی پاپ بسیار بیشتر از موسیقی کلاسیک است اما باید در این راه به نقش رسانه های جمعی اشاره کرد که می توانند در ارتقای گوش شنیداری مخاطب نقش مهمی ایفا کند. به نظر من هیچ ارگانی موثرتر از رادیو و تلویزیون نمی تواند در پیشرفت سلیقه مخاطب فعالیت کند. گرچه آموزش و پرورش هم می تواند نقش مهمی ایفا کند اما من همچنان معتقدم این صدا و سیماست که باید در این زمینه کار کند. به هر حال ارکسترها این چنین نمایانگر نوع نگرش موسیقایی است که هرگاه بیشتر و بهتر به آن توجه شود توان فرهنگی آن قطعا از توان نظامی ما بیشتر خواهد شد.
علی جعفری پویان کنسرت مایستر ارکستر «آرکو» هم در این نشست بیان کرد: در دوره تاریخی که در فرهنگسرای نیاوران ارکستر نیاوران را داشتیم ما در خدمت استاد ابراهیم لطفی بودیم و حالا که ۱۰ سال از آن ماجرا گذشته دوباره همراه با استاد لطفی دور هم جمع شدیم و مجموعه ای را با عنوان ارکستر «آرکو» بنیان نهادیم. به هر حال غیر از ارکستر سمفونیک تهران ارکسترهای دیگری هم هستند که با وجود حداقل امکانات و پشتوانه به فعالیت خود ادامه می دهند. بسیاری از این ارکسترها البته بعدها به دلیل عدم حمایت های لازم و پشتوانه نتوانستند به فعالیت ادامه دهند اما قطعا همین مجموعه ها می توانند پوشش بسیار مناسبی برای کمبودهای فعلی حوزه موسیقی کلاسیک باشند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در هنرستان موسیقی هیچ وقت نوازندگی موسیقی پاپ را آموزش نمی دهند پس از این جهت اینجا نقش نوازندگی موسیقی کلاسیک بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که خود مقدمه ای برای نوازندگی سبک های دیگر است. شرایطی که متاسفانه در موسیقی ما آنچنان که باید و شاید به آن توجه نمی شود. من امروز وقتی به این نشست می آمدم پیش خود می گفتم این نشست خبری چه نتیجه ای می تواند برای ما داشته باشد؟ من معتقدم در این آشفتگی موجود به آن چیزی که باید فکر کرد برون رفت از آشفتگی است که همین نشست های رسانه ای می تواند نقش مهمی در این فضا ایفا کند.
کارنامه ابراهیم لطفی برای همه اهالی موسیقی روشن است و این خیلی بد است که با این همه سابقه درخشان ما محل تمرینی برای ارکستر نداریماین نوازنده ویولن گفت: کارنامه ابراهیم لطفی برای همه اهالی موسیقی روشن است و این خیلی بد است که با این همه سابقه درخشان ما محل تمرینی برای ارکستر نداریم. چرا جای بزرگی که اکنون خالی افتاده به عنوان یک مکان مناسب در اختیار ما قرار نگیرد؟ ما نباید دائم به این فکر کنیم که چرا فلان مدیر به ما سر نمی زند؟ من واقعا نمی دانم در این شرایط مسئول خواسته های ما کیست؟ من بر این باورم حتی در حوزه اجاره بهای سالن ها نیز تجدید نظری صورت بگیرد این شرایط در حالی است که ما متاسفانه کمترین توفیق را برای ملاقات با مسئولان داریم و کار به جایی می رسد که مجبوریم با احترام انتقاد کنیم.
نیما جوان مدیر ارکستر آرکو نیز در این نشست رسانه ای گفت: درست است که اکنون به عنوان ارکستر آرکو دور هم جمع شدیم اما آنچه برای ما دارای اهمیت است ادامه کاری است که آغاز کردیم. از این جهت بسیار مایلیم که در این راستا حمایت های مناسبی از ما شود. به هر حال برکزاری کنسرت در مکانی مانند تالار وحدت بسیار مشکل است و ما تلاش های زیادی کردیم که مشکلات را حل کنیم. خوشبختانه ما هفته پیش توانستیم حمایت اندکی را از بنیاد فرهنکی رودکی دریافت کنیم اما من بازهم می گویم که چنین مجموعه هایی نیازمند حمایت های بیشتری از سوی نهادهای دولتی است. شاید باور نکنید اما در این مدت ما به قدری انرژی بیهوده ای صرف کردیم که ما را بسیار آزار داد.
وی گفت: در اجرایی که ما در جشنواره موسیقی فجر داشتیم خیلی از مسئولان آمدند و مرتب دم از حمایت زدند. یکی از همین دوستان از متولیان و مدیران فرهنگی کشور است اما جالب اینکه بعد از یک سال هنوز نتوانستم ایشان را ملاقات کنم. باور کنید خواسته های ما میلیاردی نیست. ما فقط می خواهیم شرایط به گونه ای طراحی شود که بتوانیم با شرایط بهتری به کار مشغول باشیم. شما مطمئن باشید این کنسرت قطعا برای ما سود مالی در نخواهد داشت. من قطعا در صورت نیاز اسناد مالی این کنسرت را منتشر خواهم کرد تا شما ببینید که ما هیچ سود مالی از این مجموعه نداریم و این فقط عشق به موسیقی است که ما را به ادامه کار ترغیب می کند.
ارکستر زهی «آرکو» به رهبری ابراهیم لطفی روز جمعه ۲۴ آبان تازه ترین کنسرت خود را با اجرای آثار منتخب دوره رومانتیک در تالار وحدت تهران برگزار خواهد کرد. «سوییت هولبرگ از ادوارد گریگ»، «نوردیک ملودی ازادوارد گریگ»، «تم و واریاسیون بر اساس تمی از چایکوفسکی از آرنسکی»، «سوییت برای ارکستر زهی از راتر» و «کاپریل سوییت از وارلاک» بخش عمده تازه ترین کنسرت ارکستر «آرکو» به رهبری ابراهیم لطفی را تشکیل می دهند.
ارکستر «آرکو» از تازهترین مجموعههای موسیقایی فعال کشورمان است که از سال گذشته با برگزاری چند کنسرت در تهران و تعدادی دیگر از شهرهای کشور اعلام موجودیت کرد. این مجموعه به رهبری و مدیریت ابراهیم لطفی اجرای آثاری از آهنگسازان موسیقی کلاسیک و آکادمیک جهان را در برنامههای خود دنبال میکند. هدف از تشکیل ارکستر«آرکو» تجمیع انرژی و استعداد نوازندگان جوان سازهای زهی برای رسیدن به ارکستری قدرتمند، منسجم و توانمند برای لذت بردن از موسیقی است.
ابراهیم لطفی از جمله هنرمندان شاخص حوزه موسیقی است. این هنرمند که از نگاه تعدادی هنرمندان به خلوت گزیده موسیقی کلاسیک کشورمان شهرت دارد سال ۱۳۴۵ در تهران زاده شد. پدرش از شاگردان ویولننوازی ابوالحسن صبا بود. لطفی با تشویق خانواده در ۱۰ سالگی برای تحصیل در موسیقی و رشته نوازندگی ویولن وارد هنرستان عالی موسیقی شد و نزد ماریکو مانوکیان و ابوالقاسم طالب زاده نواختن ویلون را آموخت، سپس تا کارشناسی ارشد موسیقی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ادامه تحصیل داد. این هنرمند از ۱۶ سالگی برای نواختن ویولن وارد ارکستر سمفونیک تهران و صدا و سیما شد و با ارکسترهای موسیقی گوناگونی همکاری و سپس به تدریس در هنرستانهای موسیقی، دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دپارتمان موسیقی دانشگاه تهران پرداخت.
ابراهیم لطفی در سال ۱۳۷۵ «گروه کوارتت زهی تهران» را بنیان نهاد که از گروههای موسیقی کلاسیک ایران است. لطفی همچنین رهبری ارکستر زهی فرهنگسرای نیاوران را در سال ۱۳۸۰ برعهده داشت و آثاری از موسیقیدانان بزرگ جهان را اجرا کرد.
Δ