عضو شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران از همکاری ۷ کیوریتور در «دوسالانه مجسمهسازی تهران» خبر داد. به گزارش سینما خراسان، صفا سبطی عضو شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران گفت: آثاری که در دوسالانه مجسمه سازی تهران نمایش داده میشوند از راه فراخوان، کیوریتوری، دعوت از هنرمندان و گالریها به این رویداد راه یافتهاند […]
عضو شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران از همکاری ۷ کیوریتور در «دوسالانه مجسمهسازی تهران» خبر داد.
به گزارش سینما خراسان، صفا سبطی عضو شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران گفت: آثاری که در دوسالانه مجسمه سازی تهران نمایش داده میشوند از راه فراخوان، کیوریتوری، دعوت از هنرمندان و گالریها به این رویداد راه یافتهاند و هر یک از این مسیرها، پاسخگوی بخشی از ضرورتها، رویکردها و اهداف دوسالانه بوده است.
وی افزود: بخش فراخوان، طیف هنرمندان عموماً جوانی را شامل میشود که آثاری متناسب با رویکردهای دوسالانه از جمله توجه به فرایند در شکل گیری اثر، گسترش افق هنر معاصر، بازتعریف مرزهای مجسمه سازی و بازخوانی اثر را ساختهاند.
این عضو شورای دبیران دوسالانه مجسمه سازی تهران ادامه داد: اهمیت حضور این طیف از هنرمندان با توجه به تمرکز آنها بر اهداف و رویکردهای دوسالانه، ما را بر آن داشت تا با نگاهی ویژه به معرفی آنها بپردازیم.
به گفته سبطی، در برنامه ریزی دبیر قبلی دوسالانه، بخشی تحت عنوان آموزش و پژوهش گنجانده شده بود که قصد داشت به معرفی هنرمندان بپردازد اما این برنامه با تغییراتی اساسی و با تشکیل «گروه پژوهش» از شهریور ماه امسال از نو آغاز به کار کرد.
وی بیان کرد: این گروه، پروژه پژوهشی دوسالانه هشتم را دنبال میکند و من مسئولیت برنامه ریزی و سرپرستی آن را به عهده دارم. ماحصل تلاش بی وقفهی این گروه (شامل پژوهشگران، نویسنده و گرافیست)، مستندنگاری و تولید محتوای متونی است که از طریق پژوهش، مصاحبه، بازخوانی اسناد متنی و تصویری و تهیه گزارش جمع آوری و سپس تدوین و منتشر میشود.
سبطی یادآور شد: هدف پروژه پژوهشی دوسالانه معرفی سیر فعالیت هنری هنرمندان از گذشته تا امروز و روند شکل گیری و گسترش ایده در آثار هنرمندان راه یافته به دوسالانه در بخش فراخوانی است.
وی با اشاره به اهمیت بخش کیوریتوری برای دوسالانه گفت: یکی از استراتژیهای مهم دوسالانه از ابتدا وارد کردن این بخش در روند فعالیت دوسالانه بوده است، به طوری که آن را به مثابه پایبندی و عملکرد در حوزه هنر معاصر میداند. رویکرد معاصر، جریان هنر را ختم به ارائه آثاری محبوس در رسانه نمیداند، بلکه پیوند هنر را با بسترهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و زیبایی شناختی برقرار و متعاقب آن طرح مساله میکند.
عضو شورای دبیران هشتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران گفت: پروژههایی که از مسیر کیوریتوری به دوسالانه راه یافتهاند شامل پروژههای کیوریتوریال، پروژههای کیورتوری، پروژههای پژوهشی- آرشیوی و پروژههای کیورتوری معماری است که با مشارکت و همکاری هفت کیوریتور با دوسالانه شکل گرفته است. این پروژهها با رویکردهای متفاوت به معرفی آثار هنرمندان با تکیه بر موضوعی یا مفهومی خاص، معرفی آثار معماری با تمرکز بر فرم مجسمه سازانه، بازخوانی اسناد تاریخی با رویکرد انتقادی و آرشیو، ارائه و بازخوانی اسناد با رویکرد تاریخی- هنری میپردازند.
وی افزود: سحر سلخی، هستی گودرزی، حامد دهقان، همایون سی ریزی، پیمان شفیعی، بیژن غنچه پور، روح الله شمسی زاده کیوریتورهای همکار در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی هستند که به شیوههای متفاوتی از جمله ارائه اثر، ارائه داکیومنت در قالب رسانههای تصویری، متنی، صوتی و برگزاری پنل پروژههای خود را به اجرا میگذارند.
سبطی همچنین با اشاره به بخش هنرمندان مدعو بیان کرد: بخش دعوت از هنرمندان در دوسالانه با تکیه بر این هدف برنامه ریزی شده است که فعالیت هنری جاری هنرمندان (خارج از فراخوانی) را در معرض دید عموم قرار دهد. در این بخش هنرمندان مدعو متناسب با رویکردهای دوسالانه و در فضای معاصر به ساخت آثار پرداختند.
وی با اشاره به شیوه همکاری دوسالانه با گالریها در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران گفت: به منظور بهره گیری هر چه بیشتر از پتانسیلهای موجود در فضای هنر معاصر، در این دوره، از نیرو و امکانات گالریها به نفع هنرمندانشان و در جهت نمایش آثار این هنرمندان استفاده شده است. شکل همکاری دوسالانه با گالریها عبارت از معرفی هنرمند و اثر توسط گالری و تبادل نظر و انتخاب اثر بر مبنای رویکردهای دوسالانه از سوی شورای دبیران بوده است. همچنین گالریها مسئولیت هر گونه حمایت از هنرمندان خود را به عهده گرفتهاند.
هشتمین دوسالانه ملی مجسمهسازی تهران در تاریخ ۲۱ آذرماه سال جاری در مکان پهنه رودکی به مدت ۲ ماه و تا ۲۱ بهمن ماه ۹۹ برگزار میشود.
Δ