«کچل کفترباز» نقد شد

نمایش عروسکی «کچل کفترباز» اثر آزاده انصاری در نشستی با حضور کارشناسان و اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نقد و بررسی شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، نشست نقد و بررسی نمایش «کچل کفترباز» در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شد. در این نشست […]


نمایش عروسکی «کچل کفترباز» اثر آزاده انصاری در نشستی با حضور کارشناسان و اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نقد و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، نشست نقد و بررسی نمایش «کچل کفترباز» در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شد. در این نشست رضا آشفته و شهرام خرازی‌ها کارشناسان کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در حضور کارگردان به بررسی و نقد این نمایش از نظر محتوی و شیوه اجرا پرداختند.

در این نشست ابتدا آزاده انصاری کارگردان نمایش «کچل کفترباز» به بیان چرایی انتخاب این قصه پرداخت و گفت: افسانه‌ها ظرفیت بالایی برای نمایش عروسکی‌شدن دارد و یکی از دلایل انتخاب این داستان برای تئاتر، فضای جادویی و رمزگونه قصه بود که به دنیای کودکی بسیار نزدیک است و دیگر این‌که افسانه‌ها به هنرمند، راه‌کار می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که این نمایش اقتباسی از داستان «کچل کفترباز» لیسا جمیله است، افزود: همواره در نمایش‌هایی که تولید و اجرا کرده‌ام فضای قصه، تصویرسازی‌ها و… برایم مهم بوده است.

انصاری یادآور شد: جلب توجه و متمرکز کردن کودکان امروز کار دشواری است اما در تئاتر «کچل کفترباز» تلاش کردیم با درون مایه شاد و موزیکال و حرکت‌های موزون، بچه‌ها را با نمایش همراه کنیم.

شهرام خرازی‌ها عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در ادامه گفت: متن قصه «کچل کفترباز»، ویژه است و تبدیل آن به تئاتر کار سختی است چون در مواقعی بازیگر باید غیب شود و این کار در سینما آسان است اما در تئاتر کار دشواری است که در این نمایش با خلاقیت این کار انجام شد. شاید اگر اصل داستان صمد بهرنگی به نمایش تبدیل می‌شد، قصه جالب‌تر و قابل قبول‌تر به سرانجام می‌رسید.

وی بازیگران این نمایش را بسیار مسلط به نقش‌ها عنوان کرد و یادآور شد بازیگران این نمایش به خوبی هم‌زمان بازی‌گری و صداپیشگی و عروسک‌گردانی را با هم انجام دادند که کار بسیار سختی است.

عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در عین‌حال عروسک‌های این نمایش را از نظر شکل و اندازه مناسب ندانست و افزود: زیبایی عروسک‌ها باعث هم‌زادپنداری بهتر بچه‌ها با آن‌ها می‌شود و ابعاد بزرگ‌تر عروسک هم در چنین نمایش‌هایی باعث می‌شود تماشاگر حرکت‌ها را بهتر ببیند.

خرازی‌ها استفاده از رنگ‌های شاد برای دکور نمایش را خوب ارزیابی کرد و تنوع در ماکت‌ها و عروسک‌های رومیزی را نیز جذاب دانست.

رضا آشفته دیگر عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نیز از کارگردان و بازیگران نمایش «کچل کفترباز» به خاطر تولید این اثر برای کودکان قدردانی کرد و گفت: مسیر اجرا در این نمایش چندگانه بود چون هم بازیگر هم حرکت موزون و هم آواز داشت و دیدیم بچه‌ها این گونه نمایش را دوست دارند و با آن همراه می‌شوند.

وی ادامه داد: امروزه کودکان در اسارت آپارتمان‌ها فرصت کودکی‌کردن ندارند و نمی‌توانند رویاپردازی کنند و فکر و استعدادشان را به‌خوبی پرورش دهند، بنابراین این گونه نمایش‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا بخشی از کمبودشان جبران شود.

آشفته با اشاره به این‌که بچه‌ها جهان را با فانتزی‌ها، رنگ‌ها و بازی‌ها و … می‌فهمند اضافه کرد بازی، آغاز فهمیدن بچه‌هاست و دنیای کودکی دنیای بازی طنز، شوق و شادی است و بسیاری از مباحث تربیتی را می‌توان با بازی به بچه‌ها آموخت.