سینما خراسان: فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی اگر چه تصاویر زیبایی دارد؛ اما از ریتمی کند بهره می گیرد و اساسا مخاطب عام را با خود همراه نمی سازد. سید عرفان فاطمی/ مونا زند حقیقی کارگردانی که بعد از ۱۲ سال با فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی به جشنواره فجر آمده است؛ اثری که نام اصلی آن […]
سینما خراسان: فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی اگر چه تصاویر زیبایی دارد؛ اما از ریتمی کند بهره می گیرد و اساسا مخاطب عام را با خود همراه نمی سازد.
سید عرفان فاطمی/ مونا زند حقیقی کارگردانی که بعد از ۱۲ سال با فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی به جشنواره فجر آمده است؛ اثری که نام اصلی آن زنگباری بود و پیش از این در بخش بازار جشنواره جهانی فجر و چند اکران بین المللی حضور داشته است؛ فیلمی که با ساخته ی قبلی این کارگردان یعنی فیلم سینمایی عصرجمعه تفاوت های زیادی دارد و این در حالی است که یکی از سرمایه گزاران این فیلم یعنی سید محمود رضوی است؛ تهیه کننده نام آشنایی که معمولا با بودجه های دولتی فیلم می سازد و اکنون معلوم نیست با چه هدف و دیدی در این فیلم سرمایه گزاری کرده و بنابر ادعای خود در این فیلم از جیب شخصی هزینه کرده است.
داستان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی در یکی از شهرهای شمالی می گذرد و اثر سعی دارد با روایتی مینیمال به مشکلات سالمندانی بپردازد که در آستانه پیری به خانه سالمندان حواله می شوند و سبک زندگی ایشان را در جامعه پیرامونی خود به تصویر بکشد و در این مسیر از یک عشق مثلثی بهره می گیرد و این گونه است که شخصیت گُلی با بازی فاطمه معتمدآریا تصمیم می گیرد تا شوهر سابق خود را که توسط فرزندان به خانه سالمندان فرستاده شده است را به خانه خود که در آن با همسر جدیدش زندگی می کند بیاورد و از او مراقبت کند.
فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی اگر چه تصاویر زیبایی دارد؛ اما از ریتمی کند بهره می گیرد و اساسا مخاطب عام را با خود همراه نمی سازد و تمامی نشانه های آن حاکی از آن است که بخش وسیعی از گروه های بیننده توسط این فیلم جذب نخواهند شد و حتی مخاطبی که با اثر ارتباط برقرار کند با توجه به ریتم کند فیلم در لحظاتی دچار خستگی شده و البته این همه از مشکلات اساسی و قدیمی این گونه آثار در صنعت سینمای ایران است که هم از فیلمنامه و هم از تدوین حاصل می شود که البته در مورد این فیلم بیشتر به فیلمنامه اثر بر می گردد و این در حالی است که حمید بابابیگی در مقام نویسنده اثر می توانست در خیلی از صحنه ها آب و تاب بیشتری به قصه دهد و کشمکش های قوی تری میان شخصیت ها برقرار کند و این همه در حالی است که شخصیت های اثر بازی های نسبتا قابل قبولی را به نمایش می گذارند؛ به خصوص رضا بابک که در نقش فرد سالمند که با بازی متفاوت خود می تواند از شانس های جدی جلب نظر داوران در بخش مکمل مرد باشد.
Δ