ارکستر ملی و روایت نوروز در سنگر/ قره باغی از آذربایجان خواند

ارکستر ملی ایران طی تازه ترین کنسرت خود در چارچوب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای آثاری از موسیقی آذربایجان و چند قطعه حماسی به خوانندگی اسفندیار قره باغی پرداخت. به گزارش سینما خراسان، تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران به مدیریت هنری فریدون شهبازیان شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن در اولین روز از […]

ارکستر ملی ایران طی تازه ترین کنسرت خود در چارچوب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای آثاری از موسیقی آذربایجان و چند قطعه حماسی به خوانندگی اسفندیار قره باغی پرداخت.

به گزارش سینما خراسان، تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران به مدیریت هنری فریدون شهبازیان شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن در اولین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای قطعاتی از موسیقی ملی آذربایجان به خوانندگی اسفندیار قره باغی، چند قطعه حماسی مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی و آثاری از آهنگسازان صاحب نام موسیقی کشورمان همراه بود.

در این کنسرت که با حضور غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی دیگر از مهمانان در تالار وحدت تهران برگزار شد، فریدون شهبازیان رهبر ارکستر، آقاوردی پاشایف رهبر مهمان، رازمیک اوحانیان رهبر گروه کُر، اسفندیرا قره باغی و سامیر جعفراف خوانندگان، پویان آزاده تک نواز پیانو و علی عابدین تک نواز سنتور بخشی از مجموعه هنرمندان کنسرت را تشکیل می دادند.

یکی از نکات جالب توجهی که در کنسرت شب گذشته ارکستر ملی ایران وجود داشت، ترکیب جدید این مجموعه پس از برگزاری آزمون پرحاشیه ارکسترهای دولتی در ماه های اخیر بود که به نوعی رونمایی از ترکیب جدید ارکستر ملی نیز محسوب می شد. این در حالی است که خالی بودن تعداد زیادی از صندلی های سالن با وجود اعلام دو سامانه فروش بلیت کنسرت درباره پرشدن تالار در روزهای منتهی جشنواره یکی دیگر از نکات قابل تامل یکی از اولین برنامه های سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بود.

«سرود گل» به آهنگسازی حسین دهلوی، «پیروزی» به آهنگسازی همایون رحیمیان،«رزم آوران» به آهنگسازی همایون رحیمیان، کنسرتینو برای سنتور و ارکستر به آهنگسازی حسین دهلوی، «پیروزی خرمشهر» به آهنگسازی همایون رحیمیان، «نوروز در سنگر» به آهنگسازی همایون و چهارگاه برای پیانو و ارکستر اثر جواد معروفی آثاری بودند که در بخش اول کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

در بخش دوم برنامه نیز که اختصاص به اجرای قطعاتی از موسیقی آذربایجان اختصاص داشت اورتور «آرشین مال آلان» به آهنگسازی اوزیر حاجی بیلی، «عسگرین نغمه سی» به آهنگسازی اوزیر حاجی بیلی، «اولری وارخانه خانه» به آهنگسازی فکرت امیراف، «قزلارین» به آهنگسازی کاراکارایف، «قایتاغی» به آهنگسازی نیازی، «سنده قالماز» به آهنگسازی توفیق قلی اف، «وطن نغمه سی» به آهنگسازی نیازی، «والس» به آهنگسازی کاراکارایف، «سوگیلی جانان» به آهنگسازی اوزیر حاجی بیلی و «آیریلیق» به آهنگسازی علی سلیمی برای مخاطبان اجرا شد.