کارگردان دوم مستند «آنجا سپیده دم» بیان کرد این مستند روایتی بدون واسطه از بخش بیماران کرونایی است. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی مرکز مستند سوره، مستند «آنجا سپیده دم» به کارگردانی محسن جهانی و هاشم مسعودی، تازه ترین اثر مرکز مستند سوره با موضوع کرونا است که در ۲ بخش […]
کارگردان دوم مستند «آنجا سپیده دم» بیان کرد این مستند روایتی بدون واسطه از بخش بیماران کرونایی است.
به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی مرکز مستند سوره، مستند «آنجا سپیده دم» به کارگردانی محسن جهانی و هاشم مسعودی، تازه ترین اثر مرکز مستند سوره با موضوع کرونا است که در ۲ بخش مسابقه ملی و ویژه کرونا چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» پذیرفته شده است.
هاشم مسعودی، کارگردان دوم این مستند در رابطه با تولید اثر گفت: «اینجا سپیده دم» روایتی مستند از روزهایی است که محسن جهانی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مقدس سپری می کند. در واقع او که خود مستندساز و پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد است، در زمان اوج گیری کرونا، وقتی نیاز به حضور کادر درمان بیشتر شده بود، درخواست انتقال به بخش بیماران کرونایی بیمارستان را می دهد، یعنی خط مقدم جبهه سلامت و ماجرا دقیقا از همین جا آغاز می شود.
وی تصریح کرد: هر هنرمند و فیلمسازی باید فرزند زمانه خودش باشد و نسبت به اتفاقات زمانه اش عکس العمل نشان دهد. اگر در زمان جنگ تحمیلی، مستندسازان و عکاسان از اتفاقاتی که آن دوره رخ می داد، مستندسازی نمی کردند نسل امروز با دفاع مقدس بیگانه بود. کرونا و هر اتفاقاتی که در زمانه ما می افتد باید روایتگرانی برای ثبت و ضبط اتفاقات روز داشته باشد.
مسعودی در رابطه با مدت زمان تولید اثر توضیح داد: این پروژه ۱۰ ماه پیش کلید خورد، درست در روزهای آغازین اوج فراگیری ویروس کرونا؛ ما برای تولید این مستند، بیش از ۷۰ جلسه ضبط داشتیم چون قرار بود که مستندی با کیفیت و تاثیرگذار بسازیم که امیدوارم با تلاش هایی که تیم ما داشته است این اتفاق رخ داده باشد.
این کارگردان جوان در رابطه با چگونگی تصویربرداری در بخش کرونا بیمارستان گفت: تصویربرداری در بخش کرونایی بیمارستان هم با چالش هایی همراه بود و به دلیل استریل بودن فضا، نمی توانستیم هربار تجهیزات کامل فیلمبرداری به داخل بخش ببریم بنابراین فرم روایت «سلفی گرافی» شد و مستند را با دوربین موبایل ضبط کردیم.
مسعودی افزود: فرم «سلفی گرایی» اگرچه مستندساز را در ایجاد جذابیت های سمعی و بصری محدود می کند ولی به ذات مستند، نزدیک تر است چون روایت بدون واسطه ای دارد، هرچند وقتی تولید پروژه آغاز شد، روند سختی را طی کردیم مثلا برای گرفتن یک پلان که محسن قرار بود خوابش ببرد، ۵ ساعت با گوشی موبایل فیلم ضبط کردیم و بازبینی راش ها، ساعت های بیشتری زمان برد.
این مستندساز با اشاره به اینکه «آنجا سپیده دم» توسط مرکز مستند سوره حوزه هنری تولید شده است گفت: طرح اولیه پروژه را به مرکز مستند سوره حوزه هنری ارائه کردیم و بعد از تایید، قرار شد که این پروژه در سطح الف ساخته شود، به همین دلیل افرادی حرفه ای به گروه اضافه شدند. اعضای اتاق فکر اولیه پروژه متشکل از بنده، محسن جهانی، محمدصادق رمضانی مقدم، مجتبی احسانی و علی محمد خانیکی بودند و بعد از تصویب پروژه در حوزه هنری، اسماعیل علیزاده که سال گذشته جایزه بهترین تدوین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «شنای پروانه» کسب کرده بود به عنوان تدوینگر به گروه اضافه شد. همزمان با ضبط، کار تدوین هم شروع شد یعنی اسماعیل علیزاده حجم زیادی از راش ها را می دید و برای گرفتن تصاویر مورد نظر به ما کمک می کرد.
مسعودی افزود: با توجه به اینکه پلان های مستند با موبایل ضبط شده بود لازم بود که اصلاح رنگ در سطحی استاندارد باشد، یحیی محمدعلی اصلاح رنگ پروژه را برعهده گرفت و محمدحسین ابراهیمی، صداگذاری و افشین عزیزی، آهنگسازی پروژه را انجام دادند.
وی با بیان اینکه «آنجا سپیده دم» در بخش های مسابقه ملی و ویژه کرونا جشنواره «سینماحقیقت» پذیرفته شده است، گفت: از این اتفاق بسیار خرسندیم، اما آنچه اهمیت دارد یادآوری اجر و ارزش خانواده های کادر درمان است همان قدر که مدافعان سلامت در خط مقدم جبهه مبارزه با این ویروس منحوس تا پای جان تلاش کردند، خانواده آنها نیز صبوری کردند. بسیاری از خانواده ها تا ماه ها از همسران، والدین یا فرزندانشان دور بودند و نمی دانستند که عزیزشان را چه زمانی می بینند یا خطر ابتلای به ویروس تا چه حدی آنها را تهدید می کند، صبوری و فداکاری این عزیزان قابل ستایش و احترام است.
چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۹۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار می شود و مستند «آنجا سپیده دم» کاری از محسن جهانی و هاشم مسعودی در ۲ بخش مسابقه ملی و ویژه کرونا حضور خواهد داشت.
Δ