نخستین شب دومین دوره کنسرت های آنلاین موسیقی دستگاهی پنجشنبه ۲۷ آذرماه با برگزاری دو اجرا پیش روی مخاطبان قرار گرفت. به گزارش سینما خراسان، دراولین شب از برگزاری دوره دوم کنسرتهای آنلاین موسیقی ایرانی برنامههای سهنوازی ارژنگ سیفیزاده (نوازنده تار و سهتار)، هوشمند عبادی (نوازنده نی) و حمید قنبری (نوازنده تنبک) و دونوازی سامر […]
نخستین شب دومین دوره کنسرت های آنلاین موسیقی دستگاهی پنجشنبه ۲۷ آذرماه با برگزاری دو اجرا پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش سینما خراسان، دراولین شب از برگزاری دوره دوم کنسرتهای آنلاین موسیقی ایرانی برنامههای سهنوازی ارژنگ سیفیزاده (نوازنده تار و سهتار)، هوشمند عبادی (نوازنده نی) و حمید قنبری (نوازنده تنبک) و دونوازی سامر حبیبی (نوازنده کمانچه) و بهنام معصومی (نوازنده تنبک) پنجشنبه از تالار رودکی پخش شد.
سه نوازی سیفیزاده، عبادی و قنبری با پیش درآمد شور ساخته استاد جلیل شهناز آغاز شد و بداهه نوازی، قطعهای در دستگاه چهار مضراب و یک تصنیف از استاد فرهنگفر بخشهای دیگر اجرای این گروه بود.
سامر حبیبی و بهنام معصومی اجرای خود را با گام شوشتری آغاز کردند و سپس بداهه نوازی کردند.
در بخشی از این اجرا سامر حبیبی مقامهای محلی کردی و قطعهای خراسانی را اجرا کرد و بخش پایانی این دونوازی اجرای موسیقی محلی خراسان به یاد استاد محمدرضا شجریان بود.
ارژنگ سیفی زاده نوازنده تار و سهتار درباره رپرتوار کنسرت آنلاین گفت: بخشی از قطعات اجرا تمرین شده ولی بخشی از آن نیز به خصوص در قسمتهای آوازی به صورت بداهه است. ویژگی موسیقی ایرانی هم مبتنی بر بداهه است و عملاً نمیتوان این بخش را حذف کرد.
سیفی زاده با اشاره به اینکه فعلاً با توجه به شرایط موجود، کنسرت آنلاین بهترین راه ارتباط با مخاطب است، عنوان کرد: وقتی صحبت از کنسرت حضوری میشود حس متفاوتتری دارد. به نظرم در دوران پساکرونا نیز کنسرت آنلاین بهعنوان یک راه جدی مورد قبول قرار میگیرد و موضوع کنسرتهای |آنلاین و اموزش و تدریس آنلاین موسیقی اهمیت پیدا میکند و مورد توجه قرار میگیرد. ما برای آموزش ابتدا با هنرجویانی که با شیوه آموزش مجازی آشنایی نداشتند چالش داشتیم ولی به مرور راه و روش کار آموزش موسیقی در فضای مجازی ارتباط برقرار شد و به نظر میآید که از این به بعد باید به یک روش جدی به آن نگاه شود.
حمید قنبری، نوازنده تمبک هم درباره اجرا گفت: این کنسرت را برپایه بداهه و موسیقی ایرانی گذاشتهایم. بداههنوازی آن چیزی است که امروز کمتر به آن بها داده میشود. پیش درآمد از آقای جلیل شهناز است ولی سایر قطعات بداهه است.
وی با اشاره به اینکه کنسرت آنلاین ممکن است مسایلی داشته باشد که به مرور برطرف خواهد شد، گفت: مخاطب نیز فعلاً به کنسرت آنلاین عادت ندارد و اجرا کردن در یک سالن خالی تجربه عجیب و غریبی است اما فکر میکنم پس از چند بار تجربه کردن این کار را هم ادامه بدهیم.
این نوازنده درباره تجربه تدریس آنلاین نیز بیان کرد: فکر میکنم بعد از کرونا نیز یک بخشی از تدریسها به صورت آنلاین خواهد بود. ما در این مدت توانستیم یک سری فایلها را ضبط کنیم و نتها را در ویدئو قرار بدهیم که بتوانیم آنها را برای هنرجویان ارسال کنیم.
اجرای گروهی به نوازندگی محمدرضا ابراهیمی (عود)، سردار سرمست (آکاردئون)، سهیل پیغمبری (کلارینت باس) و سینا خشک بیجاری (تنبک) ساعت ۲۱ و دونوازی بهاره فیاضی (تار) و گوهرناز مسائلی (تنبک و دایره) ساعت ۲۲ روز جمعه ۲۸ آذرماه برنامههای دومین شب این دوره کنسرتهای آنلاین موسیقی دستگاهی است.
Δ