تجسمی فجر محدودیتی برای ‏‏تصویرگران ندارد/ تاثیر بینارشته‌ای شدن

محسن حسن پور معتقد است باید توجه کنیم که بسیاری از ‏هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره های ‏تخصصی شرکت کنند و افراد جدید که به این فستیوال ‏می‌آیند، آرزو دارند که به بازار کار ‏هم برسند. به گزارش سینما خراسان به نقل از ستاد اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محسن حسن پور […]


محسن حسن پور معتقد است باید توجه کنیم که بسیاری از ‏هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره های ‏تخصصی شرکت کنند و افراد جدید که به این فستیوال ‏می‌آیند، آرزو دارند که به بازار کار ‏هم برسند.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ستاد اطلاع رسانی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محسن حسن پور ‏‏تصویرگر نام آشنای کشور و عضو شورای سیاست گذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای ‏تجسمی ‏فجر در ارزیابی برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره گفت: حرکت ‏جشنواره تجسمی ‏فجر و عملکرد آن در این چندساله بسیار خوب و مثبت بوده است. گرایش‌هایی که نسبت به هنرها ‏و هنرهای نوین داشته قابل تحسین است. البته باید در نظر داشته ‏باشیم که باتوجه به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در طول سال توسط انجمن‌ها یا گالری‌ها، خیلی از مخاطبان جشنواره فجر ‏شکار می‌شوند، با این حال، اقدام‌هایی که برای فروش ‏آثار انجام می‌شود، از جاذبه‌های مهم برای ‏حضور افراد در این رویداد به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای این جشنواره ایجاد گفتگو بین هنرهاست، بیان کرد: ‏گفتگو ‏بین هنرها در یک دهه اخیر بسیار شدت یافته است. بدین صورت که دیگر دانشجویان ‏و هنرمندان، خودشان را به یک قالب محدود نمی‌کنند بلکه سعی دارند که در حیطه‌های ‏مختلف وارد شوند. اما ‏تجارب آنها ممکن است آکادمیک نباشد، یعنی به صورت خودجوش ‏دنبال این مهارت‌ها رفته‌اند.‏

حسن‌پور ادامه داد: قطعاً کسب تجربه‌های نو و متفاوت به ویژه برای نسل جوان بد نیست. زیرا ‏ممکن است هنرمندان فرهیخته بخواهند که در حیطه تخصصی خود کارشان را ادامه ‏دهند، البته ‏برخی از آنها هم این کار را آغاز کرده‌اند. یعنی در حال حاضر بسیاری از ‏هنرمندان پیشکسوت بینارشته ای کار می‌کنند. به طور مثال، یک هنرمند نقاش، الان مجسمه ‏و حتی ترکیب نقاشی و ‏مجسمه را هم کار می‌کند. همچنین بسیاری از هنرمندان، در بخش هنرهای محیطی کسب تجربه ‏می کنند.‏
وی اظهار کرد: باید پذیرفت که در دنیای امروز، یک هنرمند دیگر فقط در یک رشته فعال نیست. ‏این گرایش نشان دهنده بازار کار برای این رشته هاست و همچنین بیانگر این است که ‏تلفیق هنر ‏کلاسیک و جدید می‌تواند راه‌گشای بسیاری از خلاءها باشد.‏

این عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر در خصوص برنامه‌ها برای پیشبرد ‏رشته ‏تصویرگری در این جشنواره نیز بیان کرد: من در جشنواره تجسمی فجر، محدودیت ‏زیادی برای ‏رشته تصویرگری ندیدم. در بسیاری از جشنواره‌های تخصصی که در خود ‏ایران هم برگزار می‌شود، اکثراً یک محور موضوعی دارند اما این جشنواره این‌طور نیست و ‏هنرمندان می‌توانند با هر ‏موضوعی کار کنند. البته گاهی اوقات شاید بد نباشد که برای ‏جوانان چالشی را به وجود بیاوریم. ‏چالشی که می‌تواند از شعرا، داستان‌ها، اساطیر و… الهام گرفته شود. باید توجه کنیم که بسیاری از ‏هنرمندان تمایل دارند که در جشنواره‌های ‏تخصصی شرکت کنند و افراد جدید که به این فستیوال ‏می‌آیند، آرزو دارند که به بازار کار ‏هم برسند. اگر ارشاد بتواند یک تضمین کاری به شرکت ‏کنندگان بدهد، می‌تواند در جذب ‏هنرمندان بیشتر بسیار مؤثر باشد.

وی درباره اینکه آیا جشنواره تجسمی فجر توانسته مخاطب محور باشد نیز گفت: اگر مخاطب عام را ‏مدنظر قرار دهیم بله مخاطب محور بوده است. اما در معنای کلیت، خیلی از هنرهای ‏جدید ابزارهایی را برای نمایش لازم دارند که اگر جشنواره یک فضای ثابتی را می‌داشت که ‏براساس ‏گرایش‌ها، امکانات در اختیار هنرمندان قرار می‌دادیم، چه بسا مخاطبان وسیع‌تری ‏جذب این ‏رویداد می‌شدند. در حال حاضر برای نمایش آثار عکس و یا پوستر هم محدودیت ‏داریم، چه رسد ‏به اثر هنرمندی که نیاز به اجرا در محیط دارد. وقتی هنرمندان بدانند که اثر ‏راه یافته آنان به ‏جشنواره، مکان مناسب برای ارائه دارد، قطعاً انگیزه بیشتری برای شرکت ‏پیدا می‌کنند. در برخی ‏مواقع آثار عکاسی، گرافیک و یا تصویرگری، تداوم موضوع دارند و ‏می‬ طلبد که در چند اثر با مخاطب ‏صحبت کنند، اینجاست که موضوع فضای فیزیکی مدنظر ‏قرار می‌گیرد. وگرنه جشنواره فجر ‏مخاطب خود را دارد. ‏

حسن‬‬ پور ادامه داد: از طرفی علاوه بر فضای فیزیکی باید توجه کنیم که جشنواره‌های بین‌المللی ‏چطور اقدام می‌کنند. به نظرم وزارت ارشاد می‌تواند علاوه بر خرید آثار، از هنرمند ‏بخواهد که اثرش را به فضای محیطی بیاورد. اگر بتوان آثار خریداری شده در هرسال را به جای نصب کردن در لابی‌ها، ‏در یک مکان عمومی به عنوان موزه فجر، قرار دهند ‏مخاطبان عام هم می‌توانند این آثار را ببینند.‏

وی همچنین با اشاره به مطالبه‌های هنرمندان تجسمی برای ارتقای سطح کیفیت جشنواره نیز ‏گفت: ‏در حال حاضر وسایل هنری بسیار گران شده و بازار کار هم آشفته است. وقتی ما در ‏دهه ۷۰ در ‏جشنواره یا نمایشگاه شرکت می‌کردیم، علاوه بر جایزه، در خیلی از مواقع، ابزار ‏هنری به هنرمند ‏می‌دادند، همین الان هم می‌شود این کار را انجام داد. همچنین می‌توان با انجمن‌ها و مکان‌های ‏آموزشی تعامل بیشتری داشت تا دانشجویان با آمادگی بیشتر وارد جشنواره ‏شوند و خیالشان هم ‏راحت باشد که کار آنها به حدی از پختگی رسیده که می‌تواند آینده شغلی شان را تحت تأثیر قرار ‏دهد.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار ‏می‌شود.‏