۵۱ تک عکس و ۱۹ مجموعه عکس به جشنواره تجسمی فجر راه یافتند

۷۰ اثر شامل ۵۱ تک عکس و ۱۹ مجموعه عکس، برای حضور در رشته عکاسی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط داوران انتخاب ‌شدند. ‌به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فرهاد فخریان روغنی که با همراهی حسن غفاری و مهدی وثوق نیا داوری این دوره از آثار […]


۷۰ اثر شامل ۵۱ تک عکس و ۱۹ مجموعه عکس، برای حضور در رشته عکاسی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط داوران انتخاب ‌شدند.

‌به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فرهاد فخریان روغنی که با همراهی حسن غفاری و مهدی وثوق نیا داوری این دوره از آثار رشته عکاسی جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشتند درباره نتیجه نهایی داوری و آثار راه یافته به جشنواره تجسمی فجر گفت: در بخش عکاسی ۲ هزار و ۳۱۵ اثر از ۹۱۱ هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ۵۱ تک عکس و ۱۹ مجموعه عکس به جشنواره راه یافتند.

وی درباره کیفیت آثار رسیده نیز بیان کرد: چند سالی بود از فضای داوری دور بودم اما گمان می‌کنم که پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید آثار هنری و به ویژه عکس اتفاق افتاده است. به نظرم تمام عکس‌های رسیده به جشنواره را نمی‌توان خوب ارزیابی کرد اما میانگین کیفی آنها خوب بود. از طرفی وقتی داوری انجام می‌شود، معمولاً اثری در نهایت انتخاب می‌شود که هر سه داور بر خوب بودن آن اتفاق نظر داشته باشند. بنابراین ما هم آثار را با حداکثر رای به نمایشگاه رساندیم. البته خیلی از کیفیت فنی آثار اطلاع ندارم چون ما روی پرده آنها را می‌دیدیم. اما کوشش کردیم که کیفیت فنی را هم در حدی که می‌شد در نظر بگیریم. در نهایت چیزی انتخاب شد که درک و دریافت هنری آن از حد متوسط بالاتر بود.

این عضو شورای داوری درباره اینکه بیشترین موضوع در آثار ارسالی حول محور مشخصی بود نیز گفت: آثار موضوعات مختلف داشتند اما دغدغه‌های چند سال اخیر کشور همانند سیل، آلودگی هوا، کرونا و… در بیشتر آثار دیده می‌شد. از طرفی باتوجه به حضور چشمگیر عکاسان در وقایع کرونایی، می‌توانم بگویم که محور ۳۰ درصد آثار کرونا بود.

فخریان درباره معیارهای داوری نیز بیان کرد: ما ملاک داوری را مجموع چیزهایی که «اثر خوب» را می‌سازد در نظر گرفتیم. البته در جشنواره حتماً بهترین کار بالا نمی‌آید.

وی درباره مهمترین کارکرد جشنواره تجسمی فجر نیز اظهار کرد: پاسخ این سوال با مروری بر دستاوردهای آن طی این سال‌ها مشخص می‌شود. به نظرم اگر بتواند این جشنواره به اعتلای هنرهای تجسمی کمک کند، یعنی قدم مثبت و موثری برداشته است. از طرفی با توجه به اینکه این جشنواره کوشش می‌کند تا یک کتابی از فرآیند برگزاری و آثار برگزیدگان چاپ کند، می‌توان نتیجه آن را مثبت ارزیابی کرد زیرا این کتاب‌ها می‌تواند بخشی از تاریخ هنر باشد.

این عکاس درباره اینکه محور گفتگوی بین هنرها را در رشته عکاسی چگونه تفسیر می‌شود نیز گفت: این گفتگو با دانش هنر و شناخت تاریخ آن محقق می‌شود. با نگاه به آثار برخی از شرکت کنندگان می‌توان فهمید که عکاسی راه گفتگو با سایر رشته‌های تجسمی را یافته و به ویژه موضوع تعدادی از آثار، شرایط تبادل دیالوگ را مهیا می‌سازد.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می‌شود.