جزییاتی از نمایشگاه تصویرگری فجر/درانتخاب آثار مسئولانه عمل کردیم

علی خدایی داور سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر اعلام کرد که بسیار سخت گیرانه آثار نهایی را برای جشنواره انتخاب کردیم. به گزارش خبرگزاری‬ مهر‬ به نقل از‬ روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، علی خدایی تصویرساز و یکی از داوران سیزدهمین ‏جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره کیفیت آثار سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: من […]


علی خدایی داور سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر اعلام کرد که بسیار سخت گیرانه آثار نهایی را برای جشنواره انتخاب کردیم.

به گزارش خبرگزاری‬ مهر‬ به نقل از‬ روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، علی خدایی تصویرساز و یکی از داوران سیزدهمین ‏جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره کیفیت آثار سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: من سال گذشته هم در این جشنواره داور بودم و به نظرم کیفیت کارها امسال خیلی خوب بود و ما بسیار سخت گیرانه آثار نهایی را برای جشنواره انتخاب کردیم.

این داور بخش تصویرسازی بیان کرد: در انتخاب کارها چند موضوع را مدنظر قرار دادیم که یکی از آنها این بود که اساس کارها ‏مثل طراحی و تکنیک و خلاقیت مطلوب باشد. حالا ممکن است در بخشی از این جنبه‌ها فرد قوی‌تر باشد. مثلاً در طراحی ‏قدرت بیشتری داشته باشد یا تکنیک حرف اول را بزند. یا ممکن است نگاهی بسیار خلاقانه در کار باشد. سعی کردیم نگاه ‏جامعی داشته باشیم تا آثار راه یافته به نمایشگاه متنوع شود و کارها شبیه هم نباشد.‏

خدایی درباره کارکرد جشنواره‌ها نیز اظهار کرد: یکی از کارهای مسئولان فرهنگی برگزاری جشنواره‌ها و دوسالانه‌هاست. در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ این جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها رونق داشت و ما تاثیرش را به وضوح دیدیم. در بخش دانشگاه و ‏در نگاه ناشران یک تحول و حرکت رو به جلو مشاهده می‌شد. در جامعه تصویرگری شاهد جهش بودیم. الان هم اگر فعالیت‌های مؤثری را شاهد هستیم به پشتوانه همان سال‌ها است.‏

این داور جشنواره تجسمی فجر اضافه کرد: به نظرم اینکه جشنواره تجسمی فجر تداوم دارد و برای اجرای آن اهتمام هست جای تقدیر ‏دارد چون برای حوزه تصویرگری این جشنواره اهمیت دارد و فعالیت‌ها را گسترش می‌دهد. ‏

وی در ادامه با اشاره به تأثیر کرونا بر فعالیت تصویرگران گفت: کرونا روی روحیه و فعالیت تصویرگران تأثیرگذار بوده و این ‏هنر در رکود است و جشنواره‌ها هم اکثراً به تعویق افتاده برای همین چنین نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی مثل فجر می‌تواند مؤثر باشد و تصویرگران را از رکود دربیاورد. ‏

خدایی در ادامه با اشاره چالش‌های جشنواره تجسمی فجر نیز گفت: به نظرم لازم است که در اهدای جوایز تجدید نظر شود و به تعداد بیشتری برگزیده جایزه اهدا شود. ‏

وی ادامه داد: در کلیت این موضوع که جشنواره به صورت آزاد با موضوعات برخورد می‌کند مثبت است و دست هنرمندان باز است. ‏ما در داوری سعی کردیم نگاهمان سلیقه‌ای و تک بعدی نباشد و ملاک‌های مهم دیداری و تجسمی را ‏در نظر گرفتیم. اینکه ما انگشت می‌گذاریم روی یک مجموعه کار و آن را برگزیده می‌کنیم خود به خود و به صورت ناخودآگاه ‏یک پیش فرض‌هایی را به بخشی از جامعه تصویرگری انتقال می‌دهد و برای همین سعی کردیم بسیار آگاهانه و مسئولانه با آن ‏برخورد کنیم.‏

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۱۸ بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا کار خود را آغاز می‌کند.