کرونا مانعی برای حضور پرشور هنرمندان در جشنواره تئاتر نشد

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: شیوع کرونا و تعطیلی چند ماهه فعالیت گروه های نمایشی مانعی برای حضور پرشور هنرمندان در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان نشد.

به گزارش روز یکشنبه سینما خراسان، جواد روشندل با اشاره به اینکه ۸۰ گروه نمایشی تقاضای خود را برای شرکت در این جشنواره ثبت کردند، افزود: سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی با غبارروبی مزار شهدای گمنام قوچان و اجرای نخستین نمایش از ۱۵ اثر راه یافته به مرحله استانی این جشنواره آغاز شد و با هدف کشف استعدادهای جوان و بهره گیری از تجربه پیشکسوتان امسال برای نخستین بار در ۶ شهر استان شامل قوچان، خوشاب، سبزوار، نیشابور، مشهد و تربت حیدریه برگزار گردید که آیین پایانی آن در تالار اندیشه شهر تربت حیدریه برگزار شد.

وی اظهار داشت: در این دوره از جشنواره ۳۷ اثر به دبیرخانه رسید که توسط هیاتی متشکل از فرشید تمری، احسان روحی و مهدی نصیری به مدت چهار روز در موسسه هنرهای نمایشی “بابک” نیشابور بازبینی شد و ۱۵ اثر شامل هشت اثر از مشهد و هفت اثر از دیگر شهرستانهای استان برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند.

روشندل افزود: در ایام برگزاری جشنواره “غریبستان” به کارگردانی پوریا قصابی در قوچان، “تاریخ مردم کوچه و بازار” به کارگردانی مرتضی ربیعی نسب در خوشاب، “ماخولوژی” به کارگردانی رضا بیغشی در سبزوار، “خون مردگی” به کارگردانی مهدی جلینی در سبزوار، “اتاق شماره ۴” به کارگردانی ابوالفضل عصارزاده در سبزوار، “هیچ کس را محکم بغل نکن” به کارگردانی مسعود فرهادی در نیشابور و “گره” به کارگردانی محسن مسعودی فر در نیشابور به روی صحنه رفتند.

وی ادامه داد: در مشهد نیز “عبدالله” به کارگردانی فرید قادری و سپهر ملاحسینی، “سوختگی درجه سه ” به کارگردانی بهنام رنجبر کلاتی، “درخشش صبحگاهی سیاره ناهید” به کارگردانی مسعود عقلی، “دون ژوآن” به کارگردانی آتنا شهیدی”، “سرور برازنده الکتراست” به کارگردانی مصطفی نصیری، “مهمانسرا” به کارگردانی سجاد جعفریان، و “هملتک” به کارگردانی مهدی احمدی ریو صحنه رفتند و “ارمون” نیز به کارگردانی امیر قربانی در تربت حیدریه از دیگر آثار جشنواره بود که به نمایش درآمد.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هیات داوران این جشنواره علی عابدی، مهدی نصیری و افشین خورشید باختری بودند که با حضور در شهرستان ها نمایش ها را ارزیابی کرده و سه اثر را برای حضور در جشنواره ملی تئاتر فجر سال ۱۴۰۰ انتخاب کردند.

روشندل این دوره از جشنواره تئاتر خراسان رضوی را قابل مقایسه با دوره قبل ندانست و گفت: پارسال تولید آثار و اجرای آنها در جشنواره تئاتر استان کاملا مجازی بود و فقط لوح های فشرده از تصاویری که از آثار ضبط شده بود به دست هیات داوران رسید، در اکثر موارد به دلیل شیوع کرونا سالنهای تئاتر در این مدت تعطیل بود و فقط از ظرفیتهای هر شهرستان و هر مکانی که امکان گرد هم آمدن اهالی تئاتر وجود داشت، استفاده شد تا گروه های نمایشی بتوانند تمرین لازم را داشته باشند.

وی اظهار داشت: در شرایط محدود ناشی از شیوع کرونا، ثبت نام برای حضور در جشنواره از سوی گروه های نمایشی مشهد و سایر شهرستانهای خراسان رضوی مطلوب بود، ۳۵ کاری که تولید شده بود مورد بازبینی قرار گرفت و هیات بازبینی ۱۵ اثر را از بین آنها برای حضور در مرحله نهایی جشنواره انتخاب کرد که اتفاق خوبی برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر بعد از دو سال شیوع بیماری کووید ۱۹ بود.

وی هرچند قضاوت در خصوص کیفیت آثار ارایه شده در سی و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی را معطوف به نظر هیات داوران و اهالی تئاتر دانست اما گفت: با وجود این طبق نظر هیات داوران، آثار کاملا دلی از سوی کارگردانان و بازیگران ارایه شد که با تمام وجود سعی کرده بودند کاری درخور شان جشنواره تئاتر خراسان رضوی ارایه دهند.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که در شرایط بهتری بتوان به سمت گشایش سالن های تئاتر برای مردم و نمایش تولیدات کیفی مطابق با آنچه مردم دوست دارند، پیش رفت.

روشندل همچنین استقبال تماشاگران از آثار ارایه شده در جشنواره تئاتر خراسان رضوی را مطلوب دانست و گفت: با اینکه ظرفیت سالنها در مشهد و سایر شهرستانها محدود بود، اما در هر سانس نمایش تئاتر، تقریبا سالنها پر می شد.

روشنا