کار صدابرداری را کنار گذاشته‌ام/ حقوق تضییع‌شده و سکوت خانه سینما

مرتضی دهنوی صدابردار سینما عنوان کرد که به دلیل وجود شرایط غیرحرفه‌ای کار در این حرفه را کنار گذاشته است. مرتضی دهنوی صدابردار سینما در گفتگو با سینما خراسان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: چندی است که کار صدابرداری را کنار گذاشته و مشغول نگارش متون تخصصی درباره صدابرداری هستم. برای مثال در این مدت […]


مرتضی دهنوی صدابردار سینما عنوان کرد که به دلیل وجود شرایط غیرحرفه‌ای کار در این حرفه را کنار گذاشته است.

مرتضی دهنوی صدابردار سینما در گفتگو با سینما خراسان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: چندی است که کار صدابرداری را کنار گذاشته و مشغول نگارش متون تخصصی درباره صدابرداری هستم. برای مثال در این مدت توانسته‌ام «صدابرداری نوین» را به چاپ برسانم ضمن اینکه «واژگان صدا» هم عنوان دیگر کتابم است که یک دیکشنری صداست، و قرار است به زودی چاپ شود در همین رابطه متون دیگر در این حوزه را نیز ترجمه می‌کنم و در اختیار نشریه‌ها و سازمان‌های مختلف قرار می‌دهم.

وی افزود: با توجه به اینکه این روزها سطح آثار سینمایی به لحاظ کیفیتی نازل شده است و برخی از افرادی که در این حوزه شرایط حرفه‌ای کار را رعایت نمی‌کنند، این کار را کنار گذاشته‌ام.

دهنوی ادامه داد: از سوی دیگر برخی مسایل بود که به این موضوع دامن می‌زد برای مثال دستمزدها در سینما واقعی نیستند، قیمت‌شکنی صورت می‌گیرد، پول‌ها درست و به موقع پرداخت نمی‌شوند و خیلی اوقات به راحتی پول افراد خورده می‌شود که این موضوعات خوب نیستند. هرچند هرکسی به کار تخصصی خود علاقه‌مند است و دوست دارد یک کار با کیفیت و شایسته انجام دهد اما متاسفانه با وجود این شرایط این امر شدنی نیست به همین دلایل هم بود که من به کار نگارش کتاب روی آوردم چون حداقل در این حوزه دچار آسیب نمی‌شوم.

دهنوی عنوان کرد: خیلی وقت‌ها دوستان صدابردار مجبور هستند با شرایط موجود کار کنند و من خیلی وقت‌ها به آنها حق می‌دهم چون بسیاری از این افراد یا به شکل تجربی یا از طرق مختلف وارد این حرفه شده‌اند و به دلیل شرایط زندگی مجبورند کار صدابرداری را انجام دهند.

وی افزود: البته این را هم باید در نظر بگیریم که این کار همیشگی نیست برای مثال گاهی پیش می‌آید که صدابرداران چندین ماه بیکار می‌مانند بنابراین افرادی که درآمد ثابتی ندارند به دلیل همان نرخ‌شکنی‌ها مجبور هستند با هر نرخی کار کنند. از سوی دیگر با وجود اینکه یکی از کارهای اصلی خانه سینما و انجمن‌های صنفی حمایت از حقوق حرفه‌ای آدم‌هاست اما به این موضوع نمی‌پردازند و یا قدرت اجرایی آن را ندارند. همین موضوعات بازار کار را خراب و آدم‌ها را از یکدیگر دلسرد می‌کند و صورت خوشی را ایجاد نمی‌کند.

این صدابردار توضیح داد: تا زمانی که یک تشکل صنفی درست و حرفه‌ای شکل نگیرد، سقف و کف دستمزدها مشخص نباشد که کسی نتواند از آن عدول کند و… این شرایط نابسامان همچنان باقی است از همین رو به نظرم بهتر است افراد طبقه‌بندی شوند و در رنج دستمزدی خاصی قرار بگیرند از طرف دیگر تهیه‌کنندگان ملزم به رعایت شرایط حرفه‌ای شوند و حقی از کسی ضایع نشود ولی متاسفانه تا رسیدن به این شرایط راه بسیاری وجود دارد که قدم‌های ابتدایی برای آن برداشته شده است.

دهنوی تاکید کرد: باید بگویم آدم‌ها تا زمانی که خودشان بر سر کار هستند اصلاً به این موضوعات توجه نمی‌کنند اما وقتی بیکار می‌شوند می‌فهمند خودشان هم در این شرایط بد قرار دارند و بهتر است اتفاقی در این زمینه رخ بدهد اما به محض اینکه مشغول به کار می‌شوند دوباره همه چیز را فراموش می‌کنند و این قضیه همچنان ادامه دارد.

وی در پایان گفت: حل این مسایل بر عهده خانه سینماست اما این روزها دعواها بر سر مسایل دیگر است در صورتی که حقوق حرفه‌ای بسیار مهمتر از بحث‌های دیگر است چراکه آرامش افراد را به هم می‌زند.