عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «بهت» که به تازگی به صورت آنلاین اکران شده است، عنوان کرد که از سرعت قاچاق این فیلم شوکه شده است. عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «بهت» که به تازگی به صورت آنلاین اکران شده است، در گفتگو با سینما خراسان درباره این فیلم گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا […]
عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «بهت» که به تازگی به صورت آنلاین اکران شده است، عنوان کرد که از سرعت قاچاق این فیلم شوکه شده است.
عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «بهت» که به تازگی به صورت آنلاین اکران شده است، در گفتگو با سینما خراسان درباره این فیلم گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا احساس کردیم ممکن است سینماها به این زودی تا بازگشایی نشوند. با توجه به اینکه قبل از ما ۲ فیلم به صورت اینترنتی اکران شده بود و به نظرم موفق هم بودند، احساس کردم این پلتفرم موقعیت جدید و جالبی ایجاد کرده تا فیلممان را به مردم نشان بدهیم.
وی افزود: فکر میکنم نه فقط ایران بلکه جهان سمت و سوی ذائقه شان را عوض کردهاند یعنی حتی اگر الان هم سینماها باز شوند به دلیل ترسی که وجود دارد ممکن است مردم کمتر به سینماها بروند. این موضوعات باعث شد ما از این موقعیت بهره ببریم و «بهت» را به صورت اینترنتی اکران کنیم. فکر کردیم به جای اینکه در نوبت اکران باقی بمانیم و درگیر ماجراهای مافیای اکران شویم، بهتر است این مسیر را هم تجربه کنیم.
چرا در اکران آنلاین رقیبی نیست؟
رافعی توضیح داد: به نظرم تهیهکنندگان از این اکران آنلاین استقبال کردند. اگر این پلتفرمها قابلیتهایشان را افزایش دهند ممکن است تماشاگران بیشتری را هم بتوانند جذب کنند و تبلیغات بیشتری را برای آثار رقم بزنند. البته متاسفانه در کشور ما همه چیز رانتی است برای مثال فقط یک سامانه قوی برخط به نام فیلیمو وجود دارد و هیچ رقیب و آلترناتیوی برایش وجود ندارد به همین دلیل مثل صدا و سیمای خودمان عمل میکنند و تک محور هستند یعنی هر تصمیمی که بگیرند، هر رقمی که پیشنهاد بدهند و هر قیمتی را برای فیلمها در نظر بگیرند به دلیل اینکه سامانه دیگری چنین خدمتی را ارایه نمیدهد، فیلمسازان باید بپذیرند.
این کارگردان اظهار کرد: در این میان تلویزیون هم به فیلمهایی که به صورت آنلاین اکران میشوند، تبلیغی ارایه نمیدهد و ذاتاً مخالف رسانههای دیجیتال است چون صدا و سیما با ریزش مخاطب مواجه شده و سریالهایش را دیگر کسی نمیبیند از همین رو به این نتیجه رسیده که محصولات شبکه نمایش خانگی مخاطب بیشتری دارند.
وی ادامه داد: اگر این پلت فرمها کمبودها را جبران کند، دامنه تبلیغات را گسترش دهد و به صفحات مجازی خود اکتفا نکند موفقتر خواهد بود چون بسیاری از افراد صفحات مجازی ندارند. من فکر میکنم با استفاده از تکنولوژی جدید بتواند بیشتر در دسترس قرار بگیرد نکته دیگر این است که ما فیلمسازان که همراه با مخاطب فیلم میدیدیم و احساس میکردیم با آنها رشد میکنیم، متاسفانه با نمایش آنلاین این فرصت را از دست دادهایم. یعنی اگر من فیلمنامه مینوشتم، هنگام نگارش فیلمنامه احساس میکردم این سکانس مردم را به خنده وامیدارد، بعد فیلم را به همان شیوه کارگردانی میکردم و وقتی در سینما میدیدم که مردم سر آن سکانس خندیدند احساس موفقیت میکردم و اگر میدیدم که نخندیدند یاد میگرفتم که راهم را اشتباه رفتهام و باید آن را اصلاح کنم. ما با دیدن فیلم به همراه تماشاگر است که ضعفها و قابلیتهای خودمان را پیدا میکنیم و حالا در سینمای آنلاین این موضوع را از دست دادهایم.
واقعاً نمیتوان جلوی قاچاق فیلمها با این سرعت را گرفت؟
رافعی درباره قاچاق زودهنگام «بهت» هم بیان کرد: من وقتی این موضوع را متوجه شدم، بهتزده شدم. خیلی عجیب است. یعنی نمیشود امنیت این رسانه به گونهای بالا برود که فیلم به این سرعت قاچاق نشود؟
وی افزود: به نظرم باید زیرساختهای این پلت فرمها تقویت شود و امکان دانلود به این سرعت نباشد چون این موضوع به ضرر تهیهکننده و کارگردان است. واقعاً شوکه شدم و فکر نمیکردم فیلم به این سرعت قاچاق شود. فکر میکنم وزارت ارشاد باید به پلت فرمها دستور بدهد تا امنیتشان را بالا ببرند چون در غیر این صورت کسی دیگر رغبت به انجام این کار پیدا نمیکند. همین تجربه باعث میشود دیگران هم بترسند و تجربه ناموفقی در سینمای ایران شود.
وی در پایان اظهار کرد: وقتی فیلم اکران آنلاین میشود، به سرعت به صورت غیرمجاز دانلود میشود و سپس شبکههای ماهواره اقدام به پخش آن میکنند دیگر تمام فرصتها از دست میرود، بنابراین به اکران «سینماماشین» فیلم «بهت» فکر نمیکنم.
Δ