دنیای شیرین کودکان نیاز به فیلم‌های خوب دارد

یک فیلمساز و مدرس سینما گفت: دنیای کودکان شیرین است و لازمه ساخت فیلم خوب برای آنان نزدیک شدن به دنیای کودکان و یکی شدن با آن است، چیزی که شاید در فیلم‌های ما کمتر به آن توجه می شود.

به گزارش روز چهارشنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا، اشکان ضیایی در حاشیه برگزاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان مشهد گفت: برگزاری اینگونه جشنواره ها به افزایش تولیدات مربوط به این بخش چندان کمکی نکرده است چون این رویداد با هزینه های زیاد برگزار می شود و وقت و انرژی و سرمایه بسیار به خود اختصاص می دهد اما در نهایت به اهداف خود نمی رسد.

وی افزود: جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان سالهاست که برگزار می‌شود و متولیان تلاش کرده اند این جشنواره را حفظ کنند، اینکه برگزاری این رویداد یک یا ۲ فیلمساز را ترغیب به ساخت فیلم بیشتر در عرصه کودک و نوجوان کند، نمی تواند خروجی مناسبی برای چنین جشنواره ای باشد.

به کودکان باید تشخیص فیلم خوب را آموخت

این فیلمساز و مدرس سینما ادامه داد: برای اینکه کودکان و نوجوانان داوران قابل اعتماد برای آثار جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان باشند باید ابتدا نسبت به شاخص های یک فیلم خوب توجیه شوند.

وی گفت: نگاه کودکان به فیلمها و جشنواره ها متفاوت است و باید قدرت تشخیص فیلم خوب را به آنان داد و آگاهشان کرد، در این صورت می توانند داوران خوبی برای جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان باشند.

ضیایی افزود: برخی فیلمهای مربوط به گروه سنی کودکان و نوجوانان سالها قبل ساخته شده‌اند اما هنوز در یادها مانده و حتی کتاب و فایل صوتی آنها منتشر شده است که نشان از تاثیرگذاری فیلم دارد اما در سالهای اخیر فیلم تاثیرگذار در حوزه کودکان و نوجوانان کشور ساخته نشده است.

وی ادامه داد: بنیان یک فیلم خوب برخورداری از داستان و فیلمنامه خوب است، گاهی گفته می شود فیلمهای ما خوب ساخته نمی شوند چون فیلمنامه یا قصه خوبی ندارند، اما اینگونه نیست، فیلمنامه نویسان خوبی در کشور وجود دارند اما بستر ساخت یک فیلم خوب باید فراهم باشد تا فیلمساز، فیلم خوبی بسازد.

این مدرس سینما گفت: افرادی نیز هستند که دغدغه ساخت فیلم خوب برای کودکان و نوجوانان را دارند اما شرایط از نظر سرمایه گذاری و پخش فیلم و نظایر آن مهیا نیست.

سینما نیاز به حمایت دارد

وی افزود: در حال حاضر حمایت چندانی از سینما نمی‌شود و حمایتهای انجام شده نیز از چارچوب درستی برخوردار نیست.

ضیایی ادامه داد: شاید فیلمساز متقاضی ساخت فیلم کودک باشد اما شرایط تولید آن مهیا نمی‌شود یا اکران و فروش خوبی ندارد لذا شرایط به نحوی رقم می خورد که فیلمساز نمی‌تواند فیلم بعدی را بسازد، البته این چرخه معیوب متعلق به کل سینمای ایران است.

وی گفت: فیلم کودک همیشه مخاطب خود را داشته است اما اینکه چرا فیلم کودک به اندازه کافی در کشور ساخته نشده است به نقایصی در چرخه تولید فیلم بازمی‌گردد، برای ساخت تعداد مناسب فیلم کودک باید همه شاخص ها از کیفیت تولید تا فروش مناسب در آن رعایت شود تا تولید فیلم کودک توسعه یابد.

این فیلمساز افزود: چرخه معیوب فیلمسازی در عرصه کودک و نوجوان باعث شده است فیلمسازان دست به عصا راه بروند، لذا بیشتر تولیدات مربوط به کودک و نوجوان به سوی تلویزیون پیش رفته و فیلمهای سینمایی برای این گروه سنی کمتر ساخته می شود.

اشکان ضیایی، در آثاری همچون پست شب، یک فیلمنامه و مانی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته و بهترین اثر وی را می توان “بومرنگ” دانست.

جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان مشهد همزمان با سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۱۶ تا ۲۰ مهرماه در پردیس سینمایی هویزه با نمایش ۱۰ فیلم برگزار شد.

روشنا