سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برترین های خود را اعلام کرد

برگزیدگان سی و سومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و بهترین اثر از نگاه منتقدان این رویداد طی مراسمی روز سه‌شنبه در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد معرفی شدند.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ۲۳ اثر بخش نهایی سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی از ۲۰ تا ۲۳ آبان ماه در سالن اصلی تئاتر شهر، سالن استاد نوری حوزه هنری خراسان رضوی و تماشاخانه بهار در بوستان ملت مشهد به روی صحنه رفت.

دبیر سی و سومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به اجرای ۲۳ اثر صحنه ای و خیابانی در سه روز برگزاری این جشنواره گفت: این سه روز با حضور شما صاحبان اصلی تئاتر استان، برای ما بسیار جذاب و زیبا رقم خورد.

محمد جهان پا افزود: برپایی موفق این جشنواره نتیجه تلاش همه دوستانمان در دبیرخانه جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دستگاه های هنری مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، سپاه امام رضا (ع) و بویژه شهرداری مشهد بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد که سال آینده دوره پربرکتی برای اهالی تئاتر باشد و با حضور افراد نخبه در انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی، هم بودجه مستقل برای تئاتر شکل گیرد و هم آموزشگاه های خوبی راه اندازی شود تا بتوان سال پر رونقی را برای هنرمندان تئاتر رقم زد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه هنرمندان جوان در یک ماه گذشته خوش درخشیدند، گفت: در این مدت زمانی که اسرائیلی ها هر روز بر سر مردم غزه بمب می ریختند، هنرمندان تئاتر در سراسر جهان با آثار پرفورمنس خود اعتراضشان را نسبت به جنگ نشان می دادند.

محمد حسین زاده افزود: در کنار آن هنرمندان گرافیست، طراحان و نقاشان جوان با هنرشان به نحوی این کشتار را محکوم کرده اند، هر انسان آزاده ای نمی تواند در مقابل این نسل کشی ساکت شود.

وی بیان کرد: شرایطی که برای غزه بوجود آمده است، تلنگری برای ماست چرا که خط قرمز غرب، صهیونیسم است و با کسی شوخی ندارد، هر چه در مسیر راهش باشد را حذف می کند.

به گفته وی، آنچه در کشورمان به عنوان هویت می شناسیم نیز باید خط قرمزهای ما باشد و به آن وفادار باشیم، غرب پای خط قرمز باطل خود ایستاده است، لذا ما نیز باید به مفاخر و یادمان ایرانی مان افتخار کنیم و خط قرمزهای خود را بدانیم و این مهم با هنر امکان پذیر است.

در ادامه این مراسم، برگزیدگان سی و سومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی توسط هیات داوران پیشکسوت، هیات داوران منتقد، هیات داوران بخش خیابانی و هیات داوران بخش صحنه ای، معرفی شدند.

«علیرضا سوزنچی» بازیگر پیشکسوت و چهره تئاتر و سینما به عنوان نماینده هیات داوران پیشکسوت سی و سومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، در این مراسم ضمن قرائت بیانیه این هیات، نمایش “عامدانه، عاشقانه و قاتلانه” از نیشابور را به عنوان اثر منتخب این هیات از رویداد مزبور معرفی کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه جوانان شرکت کننده در این جشنواره به رغم عدم دریافت جایزه باید تئاتر را ادامه دهند، از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خواست که هنرمندان سابق تئاتر که از جامعه هنرمندان کناره گرفته اند را با این هنر آشتی دهد.

هیات داوران منتقدین سی و سومین جشنواره شامل «محمد مداح حسینی، احسان روحی، فرشید تمری» بودند که برگزیدگان خود را در بخشهای مختلف معرفی کردند.

این هیات در بخش نویسندگی هیچ اثری را شایسته عنوان برگزیده ندانست.

در بخش کارگردانی:

نامزدهای این بخش: امیر احسان امیرپور کارگردان تئاتر یک جور دیگه یعنی همین از مشهد / مرتضی عیدی کارگردان تئاتر شب گربه زیرطاقی از قوچان / احسان دبیر کارگردان نمایش گم از مشهد/ حسین دبیر کارگردان نمایش آخرین تولد از سبزوار

کارگردان برگزیده : مرتضی عیدی برای تئاتر شب گربه زیرطاقی از قوچان

در بخش طراحی صحنه:

نامزدها: مهدی شریفی برای تئاتر یک جور دیگه همین از مشهد / یاسر موسی پور برای تئاتر شب گربه زیر طاقی از قوچان / علی رستمی برای تئاتر آخرین تولد از سبزوار / هادی شیبانی برای تئاتر خرمهره از تربت حیدریه

طراحی صحنه برگزیده: یاسر موسی پور برای تئاتر شب گربه زیر طاقی از قوچان

بازیگر زن:

نامزدها: صبا شمسایی برای تئاتر آخرین تولد از سبزوار / هما سعادت برای تئاتر عامدانه، عاشقانه، قاتلانه از نیشابور / محبوبه راد برای تئاتر پانتیفرکت از مشهد /

بازیگر زن برگزیده: هما سعادت برای تئاتر عامدانه، عاشقانه، قاتلانه از نیشابور

بازیگر مرد:

رضا رسولی برای تئاتر آخرین تولد از سبزوار / رسول وحدت برای تئاتر خرمهره از تربت حیدریه / محسن لقمانیان برای تئاتر شب گربه زیر طاقی از قوچان / امیداحسان امیرپور برای تئاتر یک جور دیگه یعنی همین از مشهد/ سجاد کریم دخت برای تئاتر گم از مشهد

بازیگر مرد برگزیده: رضا رسولی (آخرین تولد) از سبزوار

نمایش برگزیده:

هیات داوران منتقدین ضمن تقدیر از نمایش “گم” به خاطر نگاه نو و در نظر گرفتن شیوه های جدید اجرایی، جایزه نمایش برگزیده را به نمایش “آخرین تولد” از سبزوار تقدیم کرد.

در این مراسم هیات داوران منتقدان از بازیگران پیشکسوت و حائز رتبه در جشنواره تئاتر فجر شامل «احمد ریحانه»، «حامد ریحانه»، «سید مهدی وحیدی» قدردانی کردند.

آرا هیات داوران بخش نمایش خیابانی

بخش تبلیغات نمایشی (طراحی بروشور):

هیات داوران در این بخش از بین آثار تبلیغی نمایش ها (طراحی بروشور) آثار زیر را در قالب برگزیده و شایسته تقدیر معرفی کرد:

اهدای لوح تقدیر و دریافت جایزه نقدی جشنواره به طراح بورشور نمایش “خون بست” سمیرا عطایی فر از تربت جام

اهدای دیپلم افتخار و دریافت جایزه نقدی جشنواره به همراه تندیس جشنواره به طراح بورشور نمایش “چای لاته” به رقیه اکبرزاده از مشهدخ

بخش طراحی لباس:

هیات داوران در این بخش از بین آثار اجرا شده از یک اثر تقدیر به عمل آورد که شامل اهدای لوح تقدیر و دریافت جایزه نقدی جشنواره به طراح لباس نمایش “سمپوزیوم شمر و مجنون” به نرگس نامنی از سبزوار

موسیقی:

هیات داوران در این بخش از بین آثار اجرا شده ، آثار زیر را در قالب برگزیده و تقدیر معرفی کرد

اهدای لوح تقدیر و دریافت جایزه نقدی جشنواره به موسیقی نمایش “هفت سنگ” از هادی کسایی

اهدای لوح تقدیر و دریافت جایزه نقدی جشنواره به موسیقی نمایش “سمپوزیوم شمر و مجنون” از سید محسن راه چمنی

اهدای دیپلم افتخار و دریافت جایزه نقدی به همراه تندیس جشنواره به موسیقی نمایش “چای لاته” از مهدی حسنی از مشهد

طراحی فضا:

هیات داوران در این بخش از بین آثار اجرا شده آثار زیر را در قالب برگزیده و شایسته تقدیر معرفی کرد:

اهدای لوح تقدیر و دریافت جایزه نقدی جشنواره به طراحی فضای نمایش “هفت سنگ” از سعید نظریان و مهناز پاکدل از مشهد

اهدای لوح تقدیر و دریافت جایزه نقدی جشنواره به طراح فضای نمایش “سمپوزیوم شمر و مجنون” مصطفی عنایت پور از سبزوار

اهدای دیپلم افتخار و دریافت جایزه نقدی جشنواره به همراه تندیس جشنواره به طراح فضای نمایش “گرای ۳۶۱” مهدی شریفی از مشهد

بازیگری / طراحی و نمایش برگزیده:

در بخش بازیگری زن مینو رضایی برای «چشم‌ها را نبندید» رتبه اول را کسب کرد. در بخش بازیگری مرد نیز رتبه اول به محمد صدرا حسنی برای «چای یا لاته»، رتبه دوم به کوهیار حسینیان برای «چای یا لاته» و رتبه سوم به حمید عابدی برای «چشم‌ها را نبندید» تعلق گرفت.

در بخش کارگردانی حامد عطایی‌فرد برای «خون‌بست» و مسعود رشیدی برای «چشم‌ها را نبندید» رتبه سوم، مصطفی عنایت‌پور برای «سمپوزیوم شمر و مجنون» رتبه دوم و سعید نظریان و مهناز پاکدل برای «هفت‌سنگ» رتبه اول را کسب کردند.

در بخش طراحی ایده نیز از سید جواد رحیم‌زاده برای «گرای ۳۶۱» و مصطفی داوطلب برای «میراث» تقدیر شد.

دو نمایش برگزیده بخش خیابانی “سمپوزیوم شمر و مجنون” از سبزوار و “هفت‌سنگ” از مشهد به صورت مستقیم و نمایش “خون‌بست” از تربت جام نیز به صورت مشروط معرفی شدند.

آرا هیات داوران بخش صحنه‌ای:

در بخش طراحی بروشور سروش حیدری برای تئاتر “پاینترفیک”، در بخش گریم مریم رستگار برای “پانتیفرکت”، در بخش بازیگری زن مهرنا عبداللهیان برای “یک جور دیگه همین” رتبه اول، محبوبه راد برای پانتیفرکت رتبه دوم و سعیده احمدآبادی از نمایش “عامدانه، عاشقانه، قاتلانه” به صورت مشترک سوم شدند

در بخش بازیگری زن از مهرانا عبداللهیان برای «یه جور دیگه یعنی همین» قدردانی شد، محبوبه راد برای «پانتیفرکت» و سعیده احمدآبادی برای «عامدانه، عاشقانه و قاتلانه» رتبه سوم، گروه بازیگران زن نمایش”برچسب” رتبه دوم و هما سعادت برای «عامدانه، عاشقانه و قاتلانه» رتبه اول را کسب کردند.

در بخش بازیگری مرد از نیما پسندیده برای نمایش «یه جور دیگه یعنی همین» قدردانی شد. محسن لقمانیان برای «شب، گربه، زیر طاقی» رتبه سوم، امیر قادری برای «خرمهره» رتبه دوم و رضا رسولی‌پور برای «آخرین تولد» و امیراحسان امیرپور برای «یه جور دیگه یعنی همین» رتبه اول را کسب کردند.

در بخش طراحی صحنه از سید وحید حمیدزاده برای نمایش «پانتیفرکت» تقدیر و مهدی شریفی برای نمایش «یه جور دیگه یعنی همین» برگزیده شد. در بخش طراحی لباس محبوبه سلطانی برای «پانتیفرکت» برگزیده شد.

در بخش موسیقی مهرداد عبداللهی برای نمایش «رورانس» رتبه سوم، معین اعتقادی برای نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» رتبه دوم و مهدی حسنی برای نمایش «یه جور دیگه یعنی همین» رتبه اول را کسب کردند.

در بخش نمایشنامه‌نویسی «آخرین تولد» به نویسندگی حسین امینی رتبه سوم، «پانتیفرکت» به نویسندگی مهدی شربتی رتبه دوم و «یه جور دیگه یعنی همین» به نویسندگی هوشنگ جاوید رتبه اول را به دست آورد.

در بخش کارگردانی احسان عاقل برای برچسب از کاشمر رتبه اول، امیراحسان امیرپور برای یک جور دیگه یعنی همین از مشهد رتبه دوم، محسن مسعودی فر برای “عامدانه، عاشقانه، قاتلانه” رتبه سوم را بدست آورد.

از بخش صحنه ای، سه نمایش “عامدانه، عاشقانه، قاتلانه” از نیشابور، “یه جور دیگه یعنی همین” از مشهد و “برچسب” از کاشمر به صورت مستقیم به جشنواره منطقه‌ای راه پیدا کردند.