چند خبر سینمایی؛

۶۲ میلیاردی شدن «بچه زرنگ» تا جایزه «رویای کاغذی» از ابوظبی

۶۲ میلیاردی شدن انیمیشن «بچه زرنگ»، رونمایی از «انتخاب» در گروه هنر و تجربه، برگزاری شب محمدرضا اصلانی در خانه هنرمندان ایران و جایزه «رویای کاغذی» از جشنواره ابوظبی از خبرهای سینمایی آخرین روز بهمن ماه است.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ایرنا،بچه‌زرنگ به تهیه‌کنندگی حامد جعفری تنها فیلم غیرکمدی سینمای ایران است که توانست به باشگاه ۶۰میلیاردی‌های سینمای ایران وارد شود و در جمع ۶ فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران قرار بگیرد.

این انیمیشن سینمایی که از ابتدای فصل پاییز در سینماها اکران شده با اقبال کودکان و خانواده‌هایشان همراه شده است، تاکنون توانسته است رکوردهای مختلفی را در حوزه سینمای کودک جا به جا کند و تا امروز حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار مخاطب در سینماهای کشور به تماشایش نشسته‌اند و بر همین اساس به لحاظ تعداد مخاطب سومین فیلم جدول اکران امسال است که همچنان نمایش آن در سالن‌های سینمای کشور ادامه دارد.

«بچه زرنگ» که سینمای استراتژیک کودک و نوجوان را نمایندگی می‌کند، پس از کمدی‌های «فسیل»، «هتل»، «شهر هرت»، «انفرادی» و «هاوایی» قرار گرفته و جایگاه ششمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داده است.

این انیمیشن سینمایی از ابتدای اکران تاکنون رکورد پرمخاطب‌ترین انیمیشن و پرفروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران را نیز از آن خود کرده است که فروشی بیش از ۶۲ میلیارد تومان می‌شود.

«بچه‌زرنگ» محصول مشترک گروه «هنر پویا» و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به همت یک گروه ۲۵۰ نفره از هنرمندان جوان ایران ساخته شده است.

رونمایی از «انتخاب» در هنر و تجربه

مراسم رونمایی فیلم سینمایی «انتخاب» با حضور امید نیکنام نویسنده و کارگردان، لیلا حیدری مجری طرح و نماینده تهیه‌کننده، سجاد شهریاری، سعیده جمشیدی و پارمیدا افشار بازیگران فیلم توسط گروه سینمایی هنر و تجربه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

امید نیکنام کارگردان و نویسنده فیلم «انتخاب» درباره محتوای فیلم گفت: موضوع جدی که من در زندگی دارم، انسانی است که همه می‌شناسیم و من خیلی علاقه‌مندم تا جایی که امکانش باشد ذات انسان را کشف کنم و در موردش بنویسم و فیلم بسازم.

نیکنام افزود: مساله انتخاب هم یکی از همین موضوعاتی است که انسان با آن مواجه است؛ اینکه چطور انتخاب می‌کند و پیش می‌رود و این انتخاب‌های ما در نهایت چطور زندگی ما را می‌سازد.

لیلا حیدری مجری طرح فیلم ضمن قدردانی از حضار و گروه سینمای هنر و تجربه برای حمایت از سینمای مستقل اظهارداشت: گروه سینمایی هنر و تجربه تنها جایی است که از سینمای مستقل حمایت می‌کند. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و شرایط بهتری برای این نوع آثار فراهم شود.

پس از آن سجاد شهریاری کارگردان سینما و یکی از بازیگران فیلم نیز گفت: این فیلم در سال ۱۳۹۶ ساخته شد و در آن زمان کار خیلی سختی بود. امیدوارم لایق این باشیم که از این فیلم لذت ببرید.

در پایان سعیده جمشیدی دیگر بازیگر فیلم بیان کرد: با اجازه آقای نیکنام من اکران این فیلم را به مرحوم فرشاد کلباسی تقدیم می‌کنم که دستیار این کار بودند و بسیار انسان معتقد و شریفی بودند. روحشان شاد باشد.

اکران «انتخاب» از یکشنبه- ۲۹ بهمن ماه- در سینماهای منتخب هنروتجربه آغاز شده است. محمود پاک‌نیت، عباس جمشیدی‌فر، فقیهه سلطانی، سجاد شهریاری از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «انتخاب» آمده است: آرش نویسنده‌ای است که دچار چالش‌هایی در زندگیش شده و به همین دلیل به سمت شهری که استادش زندگی می‌کند، سفر کرده تا از او راهنمایی و مشورت بگیرد. در این مسیر با افراد مختلفی آشنا می‌شود که باعث می‌شوند مسیر زندگی او تغییر پیدا کند.

عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه‌کننده: احمدرضا مسعودی، نویسنده و کارگردان: امید نیکنام، مجری طرح: لیلا حیدری، فیلمبردار: سعید حصاری، صدابردار: نصیر خیری، طراح چهره‌پردازی: فاطمه ستاری، طراح صحنه و لباس: شیرین اتفاق، تدوین: امید نیکنام، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

فیلم‌های گروه سینمایی هنر و تجربه، هر روز در دو سانس ۱۶ و ۱۸ در سینماهای منتخب این گروه در تهران اکران می‌شود و روزهای چهارشنبه نیز در سینماهای منتخب هنر و تجربه در شهرستان‌های سراسر کشور روی پرده می‌رود.

شب محمدرضا اصلانی در خانه هنرمندان ایران

هفتصد و سی و دومین شب از شب‌های بخارا به بزرگداشت محمدرضا اصلانی فیلمنامه‌نویس و کارگردان پیشکسوت اختصاص دارد.

این نشست پنجشنبه- سوم اسفندماه- ساعت ۱۷ با سخنرانی یونس تراکمه، بابک کریمی، علیرضا ارواحی، طاهره امامی و علی دهباشی همراه با پیام تصویری از سعید عقیقی و نوید پورمحمدرضا در سالن استاد فریدون ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

همچنین در این مراسم کتاب «اصلانی به روایت اصلانی» از انتشارات خوب رونمایی خواهد شد.

محمدرضا اصلانی، مشاور هنری این فیلم، متولد ۱۳۲۲ در رشت و فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر، شاعر، سینماگر و هنرپژوه است. از آثار سینمایی او می‌توان به فیلم‌های «شطرنج باد» و «آتش سبز» و از میان مستندهایی که ساخته می‌توان به «تاریخانه»، «چیغ»، «جام حسنلو»، «جامع فهرج» و …اشاره کرد.

ساخت مجموعه‌های تلویزیونی «سمک عیار»، «غبار نور»، «منطق الطیر» و نگارش فیلمنامه‌های سینمایی چون «سوزنبان»، «تنگنا»، «مرثیه»، «صبح روز چهارم» و … از دیگر فعالیت‌های وی به‌شمار می‌رود.

همچنین از میان کتاب‌های تالیفی اصلانی می‌توان «آراء و نظریات سینمایی: دگرخوانیِ سینمایِ مستند» را نام برد که طرح و تشریح ماهیت فلسفی، ادبی و زیبایی‌شناختی سینما است. منظومه «هزار باده هزار باد در هزاره‌های شب تو بر تو» و نیز سه دفتر شعر «شب‌های نیمکتی و روزهای باد»، «بر تفاضل دو مغرب» و «سوگنامه سال‌های ممنوع» از دیگر تالیفات اوست.

«رویای کاغذی» بهترین فیلم جشنواره ابوظبی شد

فیلم سینمایی «رویای کاغذی» به کارگردانی علی عطشانی همزمان با اکران در ایران، در نود و یکمین حضور بین‌المللی خود موفق شد جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی را دریافت کند. این فیلم از چهارشنبه- ۲۵ بهمن ماه- به سرگروهی سینما هویزه مشهد اکران شده است.

پخش‌کننده داخلی «رویای کاغذی» شکوفا فیلم است و مدیریت پخش و تبلیغات این فیلم را سعید پاکستانی برعهده دارد.

فیلم سینمایی «رویای کاغذی» تاکنون در جشنواره‌های متعدد خارجی حضور داشته و جوایز مهمی را از فستیوال‌های مختلف بین‌المللی دریافت کرده است

فیلمنامه «رویای کاغذی» را جابر قاسمعلی براساس ایده‌ای از علی عطشانی نوشته و مینا وحید، کامران تفتی، زینب (نگار) ملاکی و امیرحسین رضازاده نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند.

عوامل این فیلم عبارتند از: تهیه‌کننده: علی عطشانی، سعید پاکستانی، گروه تهیه‌کنندگان: مهدی منیری، رعنا نبوی، حامد فیضی دیزجی، صدرا درودیان همایونی، کسری درودیان همایونی، پریسا ذهتابیان، مهدی منصوری، حسین بلاش، احسان ولی‌پور زند، مجری طرح: ایمان رضوی بزاز، تهیه‌کننده اجرایی: سید علی اسماعیلی، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، تدوین: علی عطشانی، مدیر تولید: سعید دلاوری، طراح چهره‌پردازی: امید گلزاده، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، طراح هنری: ملیکا سادات اسماعیلی، مدیر صدابرداری: مسعود شاهوردی.

امور بین‌الملل و زیرنویس: امیدعلی چوگانی، دستیار تهیه: حسن خسروی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: وحید مهین‌دوست، مدیر تدارکات: امیر جهانبخش، محمود الوندی، موسیقی متن: شهاب شرفی، صداگذاری و ترکیب طراحی صدا: سید محمود موسوی‌نژاد، عکاس: محمد طالبی، طراح لوگو و پوستر: محمد رسولی، دستیار تدوین: احسان اکبری، سایر بازیگران: مجید مهین دوست، محمد فرزانه، آیه قبادیان، محمد ابراهیمی، نازیلا باباپور، پخش‌کننده بین‌المللی: امریکن برایتلایت فیلم پروداکشنز، تهیه شده در موسسه بیتا فیلم تهران، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا از دیگر عوامل فیلم «رویای کاغذی» هستند.