تقدیم نشستهای تخصصی روز سوم از سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث از اتفاقات درخور نشستهای «۳۷-۲۰» بود. به گزارش سینما خراسان به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، کارگردانان فیلمهای سینمایی و فیلمهای کوتاه همواره دوست دارند که آثارشان […]
تقدیم نشستهای تخصصی روز سوم از سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث از اتفاقات درخور نشستهای «۳۷-۲۰» بود.
به گزارش سینما خراسان به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، کارگردانان فیلمهای سینمایی و فیلمهای کوتاه همواره دوست دارند که آثارشان به جشنوارههای بینالمللی راه پیدا کند؛ این مجالی برای دیده شدن آثار و امتداد حضورهای جهانی آثار است اما آنچه گاهی شرایط را برای فیلمسازان سخت میکند، بی اطلاعی صاحبان آثار از نحوه پذیرش و البته شرایط جشنوارههاست. گاهی جشنوارههای کوچک میتوانند دریچهای برای کشف یک فیلم و یک استعداد باشند؛ نکتهای که در این چند روز برپایی کارگاههای جشنواره سی و هفتم مدیران چند جشنواره بینالمللی هم روی آن صحه گذاشتهاند.
روز چهارم از جشنواره فیلم کوتاه تهران برابر با ۹ آبان ماه با برگزاری ۲ نشست تخصصی سپری شد.
نشست اول در ساعت ۲۰ که در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران با اجرای رامتین شهبازی و ترجمه نامدار شیرازیان برگزار شد هاتسویو کاتو از ژاپن با موضوع «مروری بر اکران فیلمهای ایرانی در جشنواره YIDFF۲۰۱۹» به ارایه نظرات خود پرداخت.
این نشست که در آغاز به عباس کیارستمی فیلمساز فقید تقدیم شد، هاتسویو کاتو از وجوه تمایز نگاه فیلمسازان و هنرمندان گفت و بر این نکته تاکید کرد که هنرمندان باید به مسایلی که خود فکر میکنند اهمیت دهند، وی در بخشی از این نشست بیان کرد: «شما همیشه باید به آنچه که دیگران میبینند هم مانند آنچه خودتان میبینید توجه کنید اما این نکته را هم باید به خاطر بسپارید که آنچه اهمیت دارد مساله خود و دیگری نیست، چون اگر این کار را انجام دهیم خود تبدیل به فاعل و دیگری تبدیل به مفعول میشود اما وقتی شما به یک فرد یا چیزی نگاه میکنید، آن هم به شما نگاه میکند؛ بدین ترتیب رابطه فاعل و مفعول دو طرفه و به هم وابسته است. من فکر میکنم این ماجرا در عرصه فیلمسازی هم به کار میآید.»
نشست بعدی اما به آنه گشوتز نایب رییس جشنواره درسدن آلمان اختصاص داشت و این نشست نیز به سهراب شهید ثالث تقدیم شد.
گشوتز ضمن توصیه به فیلمسازان برای مطالعه آیین نامه جشنوارهها و اطلاع یافتن از چندوچون یک جشنواره تاکید کرد که صاحبان آثار باید مراقب جشنوارههای جعلی باشند چون گاهی از آنها برای حضور در یک جشنواره پول دریافت میشود اما آن جشنواره هرگز برگزار نمیشود و به این ترتیب پول افراد از بین میرود.
او به نکتهای تازه هم اشاره کرد، گشوتز حضور در جشنوارههای کوچک را برای فیلمسازان پراهمیت خواند و عنوان کرد: «در خیلی از موارد بهتر است فیلمتان را به جشنوارههای کوچکتر بفرستید چون میزان توجهی که به فیلم شما میشود بیشتر است هرچه جشنوارهها بزرگتر باشد توجه کمتری به فیلمها میرسد از همین رو بهتر این است که فیلمها به جشنوارههای کوچکتر فرستاده شود».
روز گذشته صادق داوری فر مستندساز و کارگردان به وجه «ایجاز و اختصار» فیلم کوتاه در آگاهی بخشی اشاره کرد و آن را تاثیرگذار دانست. در بخشی از گفتگوی او آمده بود: «در فیلم کوتاه میتوان و باید به موضوعات اجتماعی پرداخت و درواقع این مهم، ناگزیر اتفاق میافتد اما نمیتوانیم بگوییم با شیوع ویروس «کرونا» دیگر همه فیلمها باید به این موضوع بپردازند. از آن جایی که ظرفیت زمانی فیلم کوتاه به ما اجازه آگاهیرسانی میدهد میتوان از این ابزار هم برای فرهنگسازی و آگاهی رسانی استفاده کرد.»
در ادامه برگزاری بخش آنلاین جشنواره سی و هفتم، امروز ۲ نشست تخصصی در ساعت ۲۰ و ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران به صورت رایگان با حضور شارلوت کوچرت با موضوع «برنامهریزی پخش فیلم کوتاه» و تینگ ونگ با موضوع «رسانههای جدید در فیلم کوتاه و سینما» در اینستاگرام @IYCS.IR برگزار میشود.
سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا ۱۷ آبان با برگزاری نشستهای تخصصی «۳۷-۲۰» ادامه دارد.
Δ