چهره‌هایی که چراغ صحنه را روشن می‌کنند

۲۸ تماشاخانه‌ دولتی و خصوصی پایتخت در حالی با ۶۶ نمایش به استقبال مخاطبان تئاتر در نیمه دوم بهمن ماه می‌روند که شاهد میزبانی صحنه هنرهای نمایشی از نام‌های شناخته شده‌ای چون گلاب آدینه، نوید محمدزاده، داریوش مهرجویی، الهام پاوه‌نژاد، امین زندگانی و اشکان خطیبی هستیم.

به گزارش روز شنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا، بازگشایی روزافزون سالن‌ها و تماشاخانه‌ها برای میزبانی از اجراها، تسریع روند واکسیناسیون و مجوز استفاده تماشاخانه‌ها از ظرفیت صد در صدی، همه و همه دست به دست هم دادند تا زمستان ۱۴۰۰ خورشیدی کماکان با بیشترین شتاب در حوزه تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی روزهای خود را پیش ببرد.

بعد از پشت سر گذاشتن رکورد ۶۱ نمایش در فصل پاییز، همزمان با ورود به دی‌ماه و با وجود سردی هوا تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی با قدرت به کار خود ادامه دادند چنانچه گویی مسابقه‌ای برای افزایش گرمای تنور اجراها با سرد و سردتر شدن هوا برقرار بود. به گونه‌ای که طی نیمه نخست دی ماه شاهد جابه‌جایی رکورد تعداد اجراها بودیم.

حال در نیمه نخست بهمن ماه، باز هم همان شور، نشاط، گرما و تکاپو را در تماشاخانه‌های پایتخت برای میزبانی از آثار متنوع نمایشی برای اقنای سلایق متنوع و گوناگون مخاطبان با لذتی وصف ناشدنی شاهد هستیم.

گرماگرم میزبانی تماشاخانه‌ها در نیمه نخست بهمن ماه، نه تنها حال و هوای تالارهای نمایشی را با شور و حال خاصی همراه کرده که نوید دهنده روزهایی پرشورتر به ویژه در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نیمه بهمن ماه است. روزهایی که اوج هیجان و رقابت در حوزه هنرهای نمایشی کشور را در دو بُعد ملی و بین‌المللی شاهد هستیم

با احتساب این رویدادها واتفاقات در نهایت ۲۸ سالن، تماشاخانه دولتی و خصوصی در پایتخت طی هفته جاری در مجموع از ۶۶ اثر نمایشی میزبانی می‌کنند.

تئاترشهر با نمایش‌های پنگوئن‌های افسرده، لیلیت، احتمالات و بانوی محبوب من

نمایش پنگوئن‌های افسرده به نویسندگی و کارگردانی محمد ‌میرعلی‌اکبری در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش لیلیت به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ‌شاهمردی با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۱۵ در سالن سایه مجموعه تئاترشهر ‌به صحنه می‌رود.

نمایش احتمالات به نویسندگی و کارگردانی علی ‌شمس جدیدترین اثری است که در ‌سالن ‌چهارسو مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

دور دوم اجرای نمایش بانوی محبوب من به نویسندگی آلن جی لرنر با کارگردانی گلاب ‌آدینه بعد از وقفه‌ای ۲۵ روزه، با مدت زمان ۱۶۵ دقیقه (با آنتراکت ۱۵ دقیقه‌ای در میانه اجرا) همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

ایرانشهر با سایر بازماندگان، دُن کیشوت، رویای شب نیمه تابستان و خون خانه زنان

نمایش سایر بازماندگان به نویسندگی ساناز اسدی و کارگردانی مهرداد ‌مصطفوی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۲۰:۳۰ میزبان تماشاگران تئاتر خواهد بود.

نمایش دُن کیشوت به نویسندگی و کارگردانی جواد ‌مولانیا بر اساس نمایشنامه دُن کیشوت نوشته میخائیل بولکاگف با ترجمه عارفه ‌قیدی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان تماشاگران تئاتر است.

نمایش رویای شب نیمه تابستان به نویسندگی ویلیام ‌شکسپیر و کارگردانی امین ‌زندگانی در ‌سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۹۰ دقیقه از ساعت ۲۰:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش خون خانه زنان به طراحی، دراماتورژی و کارگردانی فرشاد یاری در ‌سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر از ساعت ۱۸ با مدت زمان ۶۵ دقیقه به صحنه می‌رود.

خون خانه زنان نمایشنامه‌ای است در سه پرده که بر اساس سه گانه فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامه نویس اسپانیایی با بازخوانی یوسف زنده‌دل نوشته شده است.

این نمایشنامه، داستان زنی بی فرزند است که در یک رختشورخانه زندگی می‌کند. انگیزه و آرزوی مادر شدن تمام ذهنش را گرفته و در نهایت دست به کاری فاجعه آمیز می‌زند که انتظار داشتن فرزند باعث می‌شود که زن با این مسئله کنار نیاید. زن در پایان شوهرش را به خاطر مقتصد بودن و اینکه علاقه ای به داشتن فرزند نداشت می‌کشد.

تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان با آخرین قطره از نیمه پر لیوان و دریازدگی

نمایش آخرین قطره از نیمه پر لیوان به نویسندگی و کارگردانی آرش ‌واحدی با مدت زمان ۶۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در سالن انتظامی خانه ‌هنرمندان به صحنه می‌رود.

نمایش دریازدگی به نویسندگی عباس ‌جمالی با طراحی و کارگردانی امیرسپهر ‌تقی‌لو در ‌سالن ‌استاد ‌انتظامی خانه ‌هنرمندان به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

مهرگان با پنج نمایشِ مُلک عُشاق، سمفونی سکوت، ایاز شش آبجی، زنان ما و دَرکوب

کنسرت-نمایش مُلک عُشاق به نویسندگی حسن رئیسی و کارگردانی سارا ‌داروفروش با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان ‌به صحنه می‌رود.

این کنسرت-نمایش که روایتی عارفانه و ملهم از تاثیر عرفان مولا جلال‌الدین محمد بلخی (مولوی) دارد روایت کننده داستان پسر جوانی به نام آرش است که با سفر به قونیه از عشق زمینی به عشق آسمانی می‌رسد و….

نمایش موزیکادرام سمفونی سکوت به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عرفان قوهستانی با مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان ‌به صحنه می‌رود.

نمایش ایاز شیش آبجی به نویسندگی بهنام سرلک و کارگردانی سیدمحمدصادق ‌سیادت به مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش زنان ما به نویسندگی مشترک مهران ‌دهقانی، یوسف ‌ابریشمی به کارگردانی مهران ‌دهقانی، با مدت زمان ۹۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به صحنه می‌رود.

گروه اجرایی نمایش زنان ما با تاکید بر آنکه روایت داستانی این اثر از داستانی واقعی برداشت شده است تاکید کرده دیدن این نمایش برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و همچنین این نمایش برای کسانی که مشکل قلبی، تنفسی، عصبی و… دارند توصیه نمی‌شود.

نمایش دَرکوب با برداشتی از نمایشنامه اسب‌های پشت پنجره اثر ماتئی ویسنی‌یک به نویسندگی و کارگردانی احمد دهقان در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به مدت زمان ۶۵ دقیقه از ساعت ۲۰:۳۰ پذیرای مخاطبان تئاتر است.

چهارشنبه آخرین روز هفته، ستوان آینیشمور و قضیه مترانپاژ در تماشاخانه اهورا

نمایش چهارشنبه آخرین روز هفته که بر اساس داستانی واقعی به نویسندگی مشترک فاطیما برازنده، مهدی مهریار قلمی شده است، با دراماتورژی سیدجواد موسوی و کارگردانی سیاووش مهندسی در تماشاخانه اهورا از ساعت ۱۹ به مدت زمان ۶۰ دقیقه به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش ستوان آینیشمور به نویسندگی مارتین ‌مک ‌دونا، ترجمه زهرا ‌جواهری با طراحی و کارگردانی علی ‌درزی در تماشاخانه ‌اهورا به مدت زمان ۹۰ دقیقه از ساعت ۲۱:۱۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش قضیه‌ مترانپاژ به نویسندگی الکساندر وامپیلوف، ترجمه مژگان صمدی و کارگردانی رسول ‌صوری در تماشاخانه ‌اهورا به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۱۷ میزبان مخاطبان تئاتر است.

میزبانی سپند از پزشک نازنین، «ث وهم شیشه‌ای» و تخلیه

نمایش پزشک نازنین به نویسندگی نیل سایمون با طراحی و کارگردانی اشکان ‌خطیبی با مدت زمان ۸۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در سالن شماره ۱ پردیس ‌سپند ‌به صحنه می‌رود.

چهره‌هایی که چراغ صحنه را روشن می‌کنند؛ از نوید محمدزاده تا داریوش مهرجویی

نمایش «ث وهم شیشه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی امید افشاری به مدت زمان ۶۰دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، در تماشاخانه سپند ساعت ۱۸:۱۵ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش تخلیه به نویسندگی مشترک علی ‌حاجیلو، امیرارسلان ‌خالویی و کارگردانی امیرارسلان خالویی از ساعت ۱۹ به مدت زمان ۷۰ دقیقه در سالن شماره ۲ پردیس ‌سپند به استقبال مخاطبان می‌رود.

هیچ میان ما و شب شَک در تالار مولوی

نمایش هیچ میان ما به نویسندگی و کارگردانی سیاوش ‌پاکراه با مدت زمان ۵۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ در سالن اصلی تالار ‌مولوی ‌به صحنه می‌رود.

روایت نمایش هیچ میان ما از سه اپیزود درهم تنیده بر اساس جریان سیال ذهن، برگرفته از زبان بدنِ فیزیکال تئاتر، تداعی آزاد زبان، بر مفهوم رنج انسان و استحاله قدرت استوار است.

نمایش شبِ شَک به کارگردانی امیرحسین بریمانی و تهیه‌کنندگی نوید ‌محمدزاده در سالن کوچک تالار ‌مولوی به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۸:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش شب شَک پیش از این در بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران برنده تندیس بازیگر نقش اول و تندیس کارگردانی شده است.

در خلاصه داستان این اثر نمایش آمده: سه نفر در شرکت اصلی کار می‌کنند و ماجراهایی بین آنها اتفاق می‌افتد. یکی از اعضای شرکت اصلی می‌خواهد استعفا دهد. رییس مخالف است ولی آبدارچی که کلیدها هم دست اوست نظری ندارد. حال فرد استعفا دهنده باید نظر آبدارچی را جلب کند و …

دیوار چهارم با آوازخوان طاس و اصوات سرگردان

نمایش آوازخوان طاس به نویسندگی اوژن ‌یونسکو، ترجمه داریوش ‌مهرجویی با کارگردانی رامین ابوالفتحی، با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۱ در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به صحنه می‌رود.

نمایش اصوات سرگردان به نویسندگی زهرا برزگر و کارگردانی سعید ‌داخ در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

مارادونا و می‌خواستم اسب باشم در عمارت نوفل‌لوشاتو

نمایش مارادونا به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهران ‌رنجبر، با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود.

نمایش می‌خواستم اسب باشم به نویسندگی محمد ‌چرم‌شیر و کارگردانی عباس ‌غفاری عمارت ‌نوفل‌لوشاتو از ساعت ۲۰:۳۰ به مدت زمان ۵۰ دقیقه به استقبال مخاطبان می‌رود.

بنا به اعلام گروه نمایش می‌خواستم اسب باشم، دیدن این اثر نمایشی برای افراد زیر ۱۳ سال ممنوع است.

اتوبان سکوت از تماشاخانه ماه

نمایش اتوبان سکوت به نویسندگی شهرام ‌کرمی و کارگردانی بهنام هدایتی در تماشاخانه ماه حوزه ‌هنری به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

دستان پُر شهرزاد با هشت نمایش

نمایش صلیب سفید به نویسندگی مشترک رهام مخدومی، وهاب بختیاری بر اساس برداشتی آزاد از نمایشنامه ترس و نکبت رایش سوم اثر برتولت برشت به کارگردانی رهام مخدومی در سالن گلایل پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش خونین‌زار به نویسندگی و کارگردانی سهراب ‌حسینی، با مدت زمان ۴۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن ارکیده پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به صحنه می‌رود.

نمایش شبت بخیر به نویسندگی و کارگردانی کسری ‌کاریان در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۲۱:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

در توضیح کارگردان برای دیدن این نمایش توصیه شده که مخاطبان از همراه داشتن فرزندان زیر ۱۵ سال خودداری کنند.

نمایش اسکار به نویسندگی و کارگردانی رضا ‌حسین‌زاده در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش داستان خرس های پاندا به نویسندگی ماتیی ‌ویسنی‌یک، ترجمه هانیه رجبی و کارگردانی رضا ‌شهرا در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۵۵ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش سیاهچاله به نویسندگی و کارگردانی لادن ‌قناد در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۲۱:۱۵ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

نمایش وُیتسِک به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ‌آگاه (با اقتباسی از متن گئورگ بوشنر) با مدت زمان ۶۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ارکیده پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

این اثر درخشان و ضد جنگ گئورگ بوشنر روایت کننده داستان وُیتسِک، سربازِ فقیری است که تنها وظیفه‌ی او تراشیدنِ ریشِ سروان و تنها داراییِ او همسرش ماری است. ماری در انتها وُیتسِک را رها می کند و این، شروعِ یک پایان است

نمایش بک تو بلک به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد ‌افشاریان با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها در دو سانس ۱۸ و ۲۰ در سالن گلایل پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به صحنه می‌رود.

تماشاخانه ملک میزبان قتل در عمارت هاوِرشِم

نمایش قتل در عمارت هاوِرشِم به نویسندگی مشترک جاناتان سیر، هنری شیلدز، هنری لوئیس، ترجمه لیلا قنبر و کارگردانی عطا ‌کشاورزجود در تماشاخانه ملک از ساعت ۲۰:۳۰ به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه به استقبال مخاطبان می‌رود.

امکانِ بازی، مِده‌آ، حقایق درباره مهدی پسر غلام، دارم کارشنلسی می‌کنم و پوزه چرمی در تماشاخانه شانو

نمایش امکانِ بازی به نویسندگی و کارگردانی غلامحسین سعیدی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷ در سالن تماشاخانه ‌شانو ‌به صحنه می‌رود.

در خلاصه این اثر نمایشی به نقل از یکی از نوشته‌های چارلز بوکوفسکی (شاعر و داستان‌نویس آمریکایی) آمده: همسایه کناری‌ام غمگینم می‌کند، زن و شوهر صبح زود بیدار می‌شوند و می‌روند سرکار و عصر باز می‌گردند. یک پسر و دختر بچه دارند و ساعت ۹ شب همه چراغ‌های خانه‌شان خاموش است…

نمایش مِده‌آ با تنظیم برای اجرا از علی نجفی‌زاده برگرفته شده از سه کتاب مِده‌آ اثر اوریپید (با ترجمه امیرحسن ندایی)، مِده اثر مولر (با ترجمه قطب‌الدین صادقی) و مِده اثر ژان آنوی (با ترجمه حسن جوادی) به کارگردانی محمدرضا ‌غریب‌زاده در تماشاخانه ‌شانو به مدت زمان ۴۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش حقایق درباره مهدی پسر غلام به نویسندگی حسن محسنی و کارگردانی مهدی رکنی با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۱ در تماشاخانه ‌شانو ‌به صحنه می‌رود.

در خلاصه این اثر نمایش آمده است: یک روایت عاشقانه اما واقعی از مهدی پسر غلام که برای اولین بار بعد از سیزده سال بازگو می‌شود…

نمایش دارم کارشناسی می‌کنم! به نویسندگی و کارگردانی امیر ‌عبادی در تماشاخانه شانو به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، در ساعت ۱۷ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش پوزه چرمی به نویسندگی هلموت ‌کراوزر، ترجمه علیرضا ‌کوشک‌جلالی و با کارگردانی محمدعلی زمانی به مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در تماشاخانه ‌شانو ‌به صحنه می‌رود.

تالار حافظ با اکوئوس

نمایش اِکوئوس به دراماتورژی پیروز ‌محمدی و کارگردانی محمدرضا ‌بصیری در تالار حافظ به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

بازی کن! در عمارت روبرو

نمایش بازی کن! به طراحی و کارگردانی مژگان ‌حامدی از ساعت ۱۸ به مدت زمان ۴۰ دقیقه در عمارت ‌روبرو به استقبال مخاطبان می‌رود.

لباس جدید پادشاه در تماشاخانه سنگلج

نمایش لباس جدید پادشاه به نویسندگی فرزاد فخری‌زاده با طراحی و کارگردانی لادن ‌نازی با مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن تماشاخانه ‌سنگلج ‌به صحنه می‌رود.

این نمایش پنجشنبه و جمعه های هر هفته نیز در دو سانس ۱۷ و ۱۹ اجرا خواهد داشت.

آغوش باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری با سه نمایش برای کودکان

همچنین نمایش محیطی لاک‌پشت و خرگوش به نویسندگی منوچهر اکبرلو نمایشنامه‌نویس حوزه کودک و نوجوان و کارگردانی سعید صادقی، دیگر اثر نمایشی است که همه روزه ساعت ۱۵:۳۰ در محوطه باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. مخاطبان می‌توانند این نمایش محیطی را به صورت رایگان تماشا کنند.

نمایش شب دوست داشتنی به نویسندگی و کارگردانی سیدحسین فدایی‌حسین در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ ویژه مخاطبان خردسال اجرا می‌شود.

نمایش نوازنده‌ای که ماه را می‌نواخت نیز دیگر اثر تئاتری است که ساعت ۱۷:۳۰ در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نویسندگی مجید بوربور با طراحی و کارگردانی حسین ‌چراغی میزبان کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به تئاتر خواهد بود.

نمایش نوازنده‌ای که ماه را می‌نواخت با تکنیک تئاتر کاغذی و تئاتر با کاغذ اجرا می‌شود و برای گروه سنی کودک و نوجوان مناسب است.

پایان بردگی سردار، ساحل پولاد و اختلال در تالار محراب

نمایش پایان بردگی سردار به نویسندگی و کارگردانی حسینعلی ‌بینوایی در سالن ‌استاد ‌جمیله ‌شیخی تالار ‌محراب به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

اگر چه قصه نمایش در گذشته های دور و در زمان و مکانی نامشخص اتفاق می افتد اما ماجرای آن به گونه ای است که در هر دوره و هر مکانی ممکن است به وقوع بپیوندد. داستان به ظاهر از شکل گیری حکومتی جدید و حوادثی که موجب فروپاشی حکومتِ قبل شده حکایت می کند اما اصل ماجرا ریشه در عشقی یک سویه و شکست خورده سرداری دارد که اکنون کینه و نفرت جای آنرا گرفته است و…

کنسرت-نمایش ساحل پولاد به نویسندگی، طراحی و کارگردانی آزاده ‌شمس در سالن ‌استاد ‌جعفر ‌والی تالار ‌محراب به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

آفرینش ماهوی؛ آفرینش بدوی؛ مهمانی- آتش‌سوزی؛ خبر مرگ؛ سوگ – خاکسپاری؛ کابوس؛ قضاوت جامعه؛ خشم از جامعه؛ ترغیب به خودکشی؛ خودکشی؛ عاشق شدن؛ هوس – خیانت؛ کوچ – مهاجرت و برگشت به جامعه اسامی ۱۴اپیزود این پرفورمنس هستند

در خلاصه کنسرت-نمایش ساحل پولاد آمده: این پرفورمنس، قصه دختری است که ابر قهرمان نیست و در کش و قوس زیست خود در این کره خاکی به این باور رسیده که پذیرش لحظه اکنون با تمام کم و کاستی‌ها همان چیزی است که می‌بایست بیاموزد.

نمایش اختلال به نویسندگی مسعود ‌طیبی و کارگردانی بابک محمودزاده همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ به مدت زمان ۴۰ دقیقه در سالن استاد جمیله شیخی تالار ‌محراب به صحنه می‌رود.

هدیه سحرآمیز تالار هنر

همزمان با پایان یافتن کار بازسازی، نوسازی و به‌سازی تالار هنر نمایش هدیه سحرآمیز نوشته حمزه اقبالی و به کارگردانی مهدی خجستگی آغازگر اجراهای تالار هنر به عنوان تنها سالن اختصاصی تئاتر کودک ونوجوان است. این اثر نمایشی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ با مدت زمان ۴۵ دقیقه میزبان مخاطبان است.

میزبانی تماشاخانه هیلاج از پشت کلانتری و «ص.عه»

نمایش پشت کلانتری به نویسندگی نویسندگی علی ‌اصغری و کارگردانی نیما ‌صمدی به مدت زمان ۶۰دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، در تماشاخانه ‌هیلاج ساعت ۱۸:۱۵ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش ص.عه به نویسندگی مشترک امیرعلی ‌ابراهیمی و هانیه ‌بهاری با کارگردانی امیرعلی ‌ابراهیمی با مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه ‌هیلاج ‌به صحنه می‌رود.

نمایش ص.عه به صورت بسیار موشکافانه و تخصصی توسط مشاور روان شناسی گروه تولید تئاتر مربع، معیار سنجی و اصلاح شده اما واقع‌گرایانه نیست. تجسمات یک ذهن روان پریش را می‌بینید اما اکسپرسیو نیست. بسیار کمیک، پر از شوخی (مشخصا دارای استندآپ کمدی و صحنه‌های کمدی اسلپ استیک است) اما کمدی نیست. در آن موضوع قتل با جزئیات بررسی شده و لحظات دلهره آور دارد اما ترسناک نیست. بسیار منسجم و نامنظم است.

تعیین اینکه این اثر چیست با تو. ما، یعنی گروه تولید تئاتر مربع، در توضیح این اثر فقط می‌توانیم بگوییم (تا سقف توانایی ممکن ما) «ص.عه» تئاتری خوش کیفیت است.

اسم، نگاتیو و پیوند خونی در خانه ‌هنر ‌آبان

نمایش اسم به نویسندگی مشترک ماتیو دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر، ترجمه شهلا ‌حائری و کارگردانی شاهین زارع در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش نگاتیو به نویسندگی علی ‌کوچکی و کارگردانی مهدی جواهرپور از ساعت ۱۷ به مدت زمان ۵۵ دقیقه در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش پیوند خونی به نویسندگی آثول ‌فوگارد و طراحی و کارگردانی اشکان ‌صادقی همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ به مدت زمان ۶۰ دقیقه در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان به صحنه می‌رود.

آشغالی‌ها و والس نقاب‌ها در خانه نمایش دا

نمایش آشغالی‌ها به نویسندگی و کارگردانی محسن غلام‌نژاد در خانه ‌نمایش ‌دا به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان تماشاگران تئاترخواهد بود.

نمایش والس نقاب‌ها به نویسندگی مشترک هانا صالحی‌راد، مهدی تنگ‌عیش و کارگردانی هانا صالحی‌راد از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۶۰ دقیقه در خانه نمایش دا به استقبال مخاطبان می‌رود.

در توضیح نمایش والس نقاب‌ها که در آن از تکنیک نمایش‌درمانی (دراماتراپی) استفاده شده است آمده: فروغ زنی است تنها که دچار فروپاشی روانی شده و در یک بهداری نظامی نگهداری می‌شود، او متهم به همکاری با گروهک منافقین در عملیات مرصاد است. دکتر منصوری با او مصاحبه می‌کند و از طریق نمایش درمانی سعی در تخلیه اطلاعاتی و درمان وی دارد. فروغ در این پروسه تمام خاطراتش را با دکتر بازی می‌کند.

برپایی کافه پولشری الهام پاوه‌نژاد در کافه ‌گالری ‌باروک

نمایش کافه پولشری به نویسندگی آلن وتز با ترجمه اصغر ‌نوری و دراماتورژی و کارگردانی الهام ‌پاوه‌نژاد با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در کافه ‌گالری ‌باروک ‌به صحنه می‌رود.

یک دروغ زیبا و اتل متل توتوله در پردیس تئاتر تهران

نمایش یک دروغ زیبا به نویسندگی بابک صفی‌خانی و کارگردانی فردین پاکیزه در سالن استاد محمد پردیس ‌تئاتر ‌تهران به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۸:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش کودک اتل متل توتوله به نویسندگی و کارگردانی کامبیز جهانگیری همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۸ با مدت زمان ۴۵ در سالن داوود رشیدی پردیس تئاتر تهران پذیرای مخاطبان خواهد بود.

میزبانی تماشاخانه بامداد از سُرب

نمایش سُرب به نویسندگی بهار پاسبان و کارگردانی هامون ‌نوری از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۴۰ دقیقه در تماشاخانه بامداد (شهرستان شهریار استان تهران) به استقبال مخاطبان می‌رود.

میزبانی خاتون از تلفن بی موقع گودو و دیدن این نمایش جرم نیست!

نمایش تلفن بی موقع گودو به نویسندگی مجید حاتمی و کارگردانی ستاره موسوی در تماشاخانه خاتون به مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، در دو سانس ۱۹:۳۰ و ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش دیدن این نمایش جرم نیست! به نویسندگی کامران پورناجی و کارگردانی مسعود ‌زندی در تماشاخانه ‌خاتون به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

همای سعادت میزبان تئاتر تعاملی بک استیج

نمایش بک استیج (BACK STAGE) با طراحی و کارگردانی سعید ‌دولتی در موسسه ‌فرهنگی ‌هنری ‌همای ‌سعادت به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۹:۳۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

روایت این اثر نمایشی که در گونه تئاتر تعاملی شکل گرفته است در ارتباط و تعامل با مخاطب شکل می‌گیرد و تماشاگران این نمایش در به سرانجام رسیدن داستان آن نقشی پویا و فعال خواهند داشت.

برج آزادی میزبان روایت شهید مدافع حرم در یک ماه، هزار آسمان

نمایش یک ماه، هزار آسمان به نویسندگی و کارگردانی حمید ‌ابراهیمی در سالن اصلی برج ‌آزادی به مدت زمان ۸۵ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش یک ماه، هزار آسمان درباره یکی از شهدای مدافع حرم است که توسط نامه‌ای عاشقانه محل شهادتش را با زبان ستاره‌ها برای همسرش بازگو می‌کند و همسرش که ستاره‌شناس است متوجه زبان اشاره در نامه شده، در این میان پدرش که مردی ست متنفذ و قدرتمند، او را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

نهال