کرونا نباید جشنواره‌های سینمایی را تعطیل کند/رشد مستند در«مقاومت»

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن اشاره به اهمیت حضور آثار مستند در جشنواره فیلم «مقاومت» تأکید کرد رویدادهای سینمایی نباید به بهانه کرونا تعطیل شوند. محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با سینما خراسان درباره شرایط برگزاری رویدادهای سینمایی در سال جاری تأکید کرد: نمی‌توان […]


محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضمن اشاره به اهمیت حضور آثار مستند در جشنواره فیلم «مقاومت» تأکید کرد رویدادهای سینمایی نباید به بهانه کرونا تعطیل شوند.

محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با سینما خراسان درباره شرایط برگزاری رویدادهای سینمایی در سال جاری تأکید کرد: نمی‌توان به بهانه کرونا، جشنواره‌های سالانه و دوسالانه فیلم را که سابقه زیادی دارند، برگزار نکرد چرا که شیوع کرونا زمان مشخصی ندارد و معلوم نیست جوامع انسانی تا چه زمانی با آن درگیر هستند. بنابراین باید راهکارهای جدید پیدا کرد تا سینما از رونق نیافتد خاصه اینکه بسیاری از آثار سینما منطبق بر مقتضیات و موضوعات روز تولید می‌شوند.

وی با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر کیفیت برگزاری جشنواره‌ها، تأکید کرد: نمی‌توان و نباید از جشنواره‌ها در این شرایط انتظارات زیادی داشت چرا که برای اولین بار است که چنین شرایطی را تجربه می‌کنند اما همین میزان که اراده برگزاری جشنواره و زنده نگه‌داشتن آن وجود دارد، جای تقدیر دارد. در چنین شرایطی البته سینماگران حق انتخاب دارند اما باید دانست برگزاری جشنواره‌هایی مانند فیلم «مقاومت» و در آینده‌ای نزدیک «سینماحقیقت»، نیازمند تعامل سینماگران با جشنواره‌ها است.

قاچاق تأثیری بر اقتصاد سینمای مستند ندارد

حمیدی‌مقدم امکان کپی آثار را یکی از مشکلات و معضلات برگزاری آنلاین جشنواره‌ها دانست و توضیح داد: این موضوع به معنای واقعی قابل‌کنترل نیست و تنها راه پیشگیری از آن، فرهنگ‌سازی است، البته باید دانست چرخه اقتصادی سینمای مستند محدود است و از این حیث با سینمای داستانی متفاوت است. به عبارت دیگر کپی، آسیب‌های جدی به این حوزه وارد نمی‌کند. در واقع، کپی تأثیر زیادی در اقتصاد فیلم مستند ندارد و حتی سبب رونق آن نیز می‌شود و به همین دلیل در دوران کرونا برگزاری جشنواره‌ها به صورت آنلاین بیشتر نیز شده است گرچه باید تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از این امر نکوهیده انجام شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به نقش مهم جشنواره در ایجاد فضای انگیزشی میان سینماگران، تصریح کرد: سینما با تکیه بر جشنواره رونق می‌گیرد خاصه سینمای مستند که به خودی‌خود پرکارترین حوزه سینمایی است. اساساً همه بازخوردها از جشنواره‌ها آغاز می‌شوند و جشنواره‌ها محلی برای کشف و معرفی استعدادهای جوان هستند که خوشبختانه جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در این زمینه نیز پیشرو است و علاوه بر کشف استعدادها، زمینه را برای پخش آثار مخصوصاً در تلویزیون فراهم می‌کند.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با اشاره به لزوم وجود ارتباط سازنده میان سینماگران در تمامی قالب‌های سینمایی بیان کرد: خوشبختانه همکاری و تعامل خوبی میان جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» و جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» وجود دارد که امیدواریم این همکاری به رشد و تعالی سینمای کشورمان منجر شود.

«مقاومت» سبب رشد سینمای مستند می‌شود

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره برگزاری جشنواره فیلم «مقاومت» هم گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» از مهمترین جشنواره‌های کشور است چرا که «مقاومت» از موضوعات مهم و ملی ما است و سینمای دفاع‌مقدس به مسائلی می‌پردازد که از مفاهیم اولویت‌دار جغرافیای کشور است.

وی ادامه داد: سینمای مستند در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی به تدریج پیشرفت کرد و باتجربه‌تر شد و توانست مفاهیم مهمی را منتقل کند.

حمیدی مقدم تصریح کرد: اهمیتی که در جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به موضوع مستند داده می‌شود، سبب رشد این گونه از سینما خواهد شد که از این حیث می‌توان یکی از کارکردهای این جشنواره را کمک به رشد سینمای مستند دانست، خاصه اینکه آثار برگزیده از طریق تلویزیون به عنوان مهمترین رسانه مستند نیز پخش می‌شود که این مهم نیز به دلیل اثرگذاری بالای جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» است.

وی در ادامه با ضروری دانستن برگزاری جشنواره‌های فیلم در زمان شیوع کرونا، تصریح کرد: برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به صورت آنلاین نشان داد سینما می‌تواند با هر وضعیتی به زندگی خود ادامه می‌دهد و همچنان در همه حوزه‌ها از جمله مستند، کوتاه و داستانی پویایی خود را حفظ کند.