«اختراع والس» از سودای قدرت می‌گوید/ ماجراهای یک مخترع مجنون

کارگردان نمایش «اختراع والس» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و دلایل انتخاب متنی از ولادیمیر ناباکوف توضیحاتی ارائه داد. سارا افشار کارگردان نمایش «اختراع والس» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، درباره استقبالی که تا امروز از اجرای این نمایش شده‌است به سینما خراسان گفت: تا امروز بازخوردهای خوبی از نمایش […]


کارگردان نمایش «اختراع والس» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و دلایل انتخاب متنی از ولادیمیر ناباکوف توضیحاتی ارائه داد.

سارا افشار کارگردان نمایش «اختراع والس» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، درباره استقبالی که تا امروز از اجرای این نمایش شده‌است به سینما خراسان گفت: تا امروز بازخوردهای خوبی از نمایش گرفته‌ام و به جز نقدهایی که نسبت به سالن و یا یکدستی بازی‌ها شنیده‌ام، تماشاگران نسبت به کلیت اجرا نظرات مثبتی داشته‌اند.

وی درباره دلایل انتخاب نمایشنامه‌ای از ناباکوف برای اقتباس عنوان کرد: «اختراع والس» نمایشنامه‌ای نوشته ولادیمیر ناباکوف نویسنده و مترجم شناخته شده روسی است و زمانی که این متن را خواندم بسیار برایم جذابیت داشت و هسته مرکزی اثر و محتوایش مدت‌ها دغدغه‌ام بود. البته متوجه شدم نمایشنامه ایرادات ترجمه‌ای زیادی دارد و در واقع ترجمه تحت‌الفظی و لغت به لغت انجام شده است از همین رو تصمیم گرفتم از روی نسخه انگلیسی خودم مجددا متن را ترجمه کنم.

افشار ادامه داد: از آنجا که این اثر متنی کلاسیک است، ممکن بود در اجرا با وجود جذابیت‌های مفهومی که دارد به لحاظ فرمی برای مخاطب جذابیت نداشته باشد و چون متن برای اجرا باید سبک و سیاق مدرن‌تری به خود می‌گرفت، به این نتیجه رسیدم که اقتباس از این اثر به تنهایی انجام‌پذیر نیست اما خوشبختانه این شانس را پیدا کردم که با مهدی اسدزاده آشنا شدم و در نهایت نمایشنامه جدید با تغییراتی بسیار توسط وی نوشته شد. از آنجا که فضاسازی اثر ناباکوف براساس رویا و خیال بنا شده است، این اجازه را به ما می‌داد که در کار دخل و تصرف کنیم تا جایی که این اثر برداشتی از نمایشنامه ناباکوف محسوب می‌شود.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: «اختراع والس» درباره مخترع نابغه و مجنونی است که سودای قدرت دارد و دستگاهی اختراع کرده که می‌تواند توسط آن هر نقطه از دنیا را که بخواهد منفجر کند و از آنجا که آقای والس فرد بی کفایتی است زمانی که به قدرت می‌رسد دنیا را دچار بحران می‌کند. مضمونی که در این نمایش مطرح می‌شود مساله‌ای است که دنیای معاصر با آن مواجه است؛ دنیای مردانه و سلطه طلبی که فردی مثل والس نماینده‌اش است. با وجودی که این نمایشنامه سال ۱۹۳۸ و قبل از اختراع بمب اتمی نوشته شده اما اثری بسیار به روز است.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره طراحی فضاسازی نمایش با توجه مضمون داستان بیان کرد: در جلسات متعددی که با تیم تولید داشتیم قرار بر این شد که طراحی صحنه، نور و لباس نمایش همه در یک جهت و خارج از استانداردهایی که در واقعیت می‌بینیم، حرکت کنند تا بتوانیم به‌درستی فضای خیال‌انگیز نمایش را انتقال دهیم. در صحنه تنها یک میز وجود دارد که نماینده مسند قدرت است و آینه‌ای که کارکردهای متفاوتی روی صحنه دارد.

نمایش «اختراع والس» نوشته مهدی اسدزاده به کارگردانی سارا افشار و با بازی حسن معجونی، شبنم فرشاد جو، امیرحسین طاهری، محسن نوری، ایرج تدین، حامد کشمیری، امیر ادیب، امین رقیب دوست، بردیا رحمتی، پوریا احمدی، محمدحسین قاسمی، آیت بی غم، نورآرش چارلی، هاله پور قدیمی هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه شهرزاد به صحنه می‌رود.