استفاده از ظرفیت جهانی هنر مقاومت/ عرضه آثار هوشمندانه باشد

مینو خانی پژوهشگر هنری، جشنواره جهانی هنر مقاومت را در راستای هنر ارزشی انقلاب و دفاع مقدس ارزیابی کرد. به گزارش سینما خراسان به نقل از ستاد ارتباطات و روابط عمومی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت، مینو خانی استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر گفت: هنر مقاومت در واقع هنر اعتراض و ادامه هنر انقلاب و […]


مینو خانی پژوهشگر هنری، جشنواره جهانی هنر مقاومت را در راستای هنر ارزشی انقلاب و دفاع مقدس ارزیابی کرد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ستاد ارتباطات و روابط عمومی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت، مینو خانی استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر گفت: هنر مقاومت در واقع هنر اعتراض و ادامه هنر انقلاب و هنر دفاع مقدس است. جشنواره هنر مقاومت نیز به نوعی از این موارد تأثیر پذیرفته و امروزه در شرایطی به سر می‌برد که عبارات و الفاظی که برای حیطه هنر مقاومت به کار می‌بریم بسیار متفاوت است و تغییر کرده است.

وی افزود: وقتی از هنر مقاومت حرف می زنیم از نگاه به همه جهان و مظلومان ستمدیده سراسر جهان حرف می زنیم و هر جا ظلمی به مظلومی وارد شده است در این جشنواره موضوعیت دارد. باید این مفاهیم نهادینه شود و این مانایی و ماندگاری به نظر مسئولان و سیاست گذاران این جشنواره بستگی دارد که چطور این جشنواره را بسط و گسترش دهند، ولی به طور کلی این جشنواره با وجود زحمات قابل تقدیری که برایش کشیده است هنوز هم جای کار برای بهبود شرایط دارد.

خانی اضافه کرد: جشنواره علیرغم عنوان «جهانی» که دارد و گه‌گاه می‌بینیم که شرکت کنندگانی از سایر کشورها در آن شرکت می‌کنند، هنوز نتوانسته است راه‌های تعامل و ارتباط با جهان پیرامونی خود را کشف کند و فقط آثاری از سایر کشورها در این جشنواره توانسته‌اند راه پیدا کنند. در صورتی که جشنواره‌ها در سراسر دنیا محلی برای مراودات و تعاملات بین فرهنگی و تبادل تجربیات مختلف است که به نظر من جشنواره هنر مقاومت می‌تواند بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کند.

وی عنوان کرد: نکته دیگری که باید دغدغه مسئولان برگزاری باشد نحوه توزیع، ارائه و محل برگزاری و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره باشد که باید بسیار هوشمندانه و دقیق انتخاب شود. عرضه و توزیع مناسب آثار، یکی از فصول بسیار مهم هر جشنواره و فستیوال بین المللی است و باید به آن بسیار جدی نگریست. در عرصه بین الملل مادر فضاهای هنری و آرتیستیکال شغلی داریم به نام «کیوریتور» که معادل آن در فارسی “نمایشگاه گردان” می‌شود.وظیفه وی جمع آوری، چینش و ارائه مطلوب آثار هنری است. این موضوع در غرب به نحوی حیاتی است که خود نمایشگاه گاهی به قدری اهمیت پیدا می‌کند که فارغ از آثار هنری، خود نمایشگاه موضوعیت و ارزش پیدا می‌کند.

این پژوهشگر هنر همچنین در ادامه پیوند دانشگاه و مجامع علمی پژوهشی را با جشنواره امری بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر جریان هنر مقاومت که تاکنون موفق بوده است بخواهد مسیر رو به رشد خود را ادامه دهد، برای تحلیل آثار جشنواره و دست یابی به اهداف خود می‌بایست پیوند خود را با دانشگاه و مجامع علمی تقویت کند و از ظرفیت‌های موجود در فضای نخبگانی کشور بهره ببرد.

خانی ادامه داد: از لحاظ کمی هر تعداد هنرمند جوان وارد این عرصه شود بسیار مفید است اما باید توجه داشت که از بین این جوانان، چهره‌های مستعد و توانمند را پیدا کرد و انگیزه‌های آنان را تقویت کرد. از سویی دیگر چون این جشنواره مناسبتی و تقویمی و دوسالانه است باید حتماً فکری برای توزیع مناسب آثار جشنواره شود تا چرخه تولید و توزیع مداوم آثار هنری تجسمی در طول سال پویا و فعال باشد.

ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری مسعود نجابتی بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.