هوشنگ جاوید پژوهشگر مطرح موسیقی اقوام ایران درباره تاریخچه قطعه «نوروزنامه» اثر علیاکبر مهدیپور روایتی تازه ارائه کرد. به گزارش سینما خراسان، در نخستین روز از نوروز ۹۸ و در اولین بخش از سلسله گزارشهای «نواهای ماندگار بهاری» روایتی از تاریخچه مشهورترین آوای نوروز ارائه کردیم که ۳۳ سال پیش توسط زندهیاد علیاکبر مهدیپور نواخته […]
هوشنگ جاوید پژوهشگر مطرح موسیقی اقوام ایران درباره تاریخچه قطعه «نوروزنامه» اثر علیاکبر مهدیپور روایتی تازه ارائه کرد.
به گزارش سینما خراسان، در نخستین روز از نوروز ۹۸ و در اولین بخش از سلسله گزارشهای «نواهای ماندگار بهاری» روایتی از تاریخچه مشهورترین آوای نوروز ارائه کردیم که ۳۳ سال پیش توسط زندهیاد علیاکبر مهدیپور نواخته و تا به امروز به یادگار مانده ارائه کردیم.
در پی انتشار این گزارش هوشنگ جاوید پژوهشگر باسابقه حوزه موسیقی نواحی ایران روایتی تکمیلی از تاریخچه این قطعه بهاری تا پیش از نواخته شدن توسط علیاکبر مهدیپور را در گفتگو با سینما خراسان ارائه کرد.
هوشنگ جاوید در این زمینه توضیح داد: در تکمیل گزارشی که برای نوای تحویل سال منتشر شد، باید به این نکته اشاره کنم که نخستینبار استادِ آقای علیاکبر مهدیپور یعنی روانشاد رنجبر دربهار در سال ۴۴ این نغمه را برای برنامه رادیویی «فرهنگ مردم» و به سفارش استاد انجوی شیرازی در استودیو رادیو با صدابرداری روانشاد محبی اجرا کرد که این قطعه ضبط و از همان سال تا وقوع انقلاب اسلامی از رادیو پخش میشد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۵ من در زمان ضبط مجموعه «صبح است» برای شبکه ۴ سیما روانشاد مهدیپور را از استودیو نفت به استودیو پژواک حوزه هنری کشاندم و در آنجا این اثر با همنوایی علی حیدری سورشجانی ضبط شد که در سال ۸۵ در مجموعه صوتی «نوروز و بهار ایرانی» آن را به جامعه ارائه دادم.
نوای سرنای تحویل سال یا همان «نوروز نامه» اثر استاد علی اکبر مهدیپور دهکردی، یکی از ماندگارترین و خاطرهانگیزترین آثار موسیقایی تولیدشده در حوزه بهاریهها است که تا به امروز به شدت مورد اقبال مخاطبان ایرانی قرار گرفته است.
Δ