آمادگی مشروط حوزه هنری برای احیای سینما استقلال مشهد

رییس حوزه هنری خراسان رضوی احیا و بازسازی سینمای تاریخی استقلال مشهد را منوط به همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان، شورا و شهرداری مشهد دانست.

به گزارش روز سه شنبه سینما خراسان، سینما‌ ملی (نامهای بعدی: هما، استقلال و جام‌ جم‌) ‌ اولین سینمای دائمی مشهد واقع در خیابان امام خمینی (ارگ) بود که با عنوان سینما دایر شد. داستان تغییر نامش از این قرار است که شخصی به نام «نیکولا‌گریگوریان»، کافه رستوران خرم در انتهای باغ ملی را برای ساخت سینما مناسب دید و مالک رستوران را که حسن بیک نامی بود، برای شراکت در ساخت آن راضی کرد، آنان با خرید انبار‌های مخروبه پشت مغازه‌های حاشیه خیابان سینما‌ ملی را در نیمه اول سال ۱۳۰۵ تأسیس کردند که تا سال ۱۳۰۷ با همین نام دایر بود.

در سال ۱۳۰۷، ۳۳ نفر از ارامنه که در رأس آنان “آرسن منگاساریان” قرار داشت، شرکت سهامی خاص سینما خراسان را تشکیل دادند و سینما ملی را خریدند. سهامداران جدید فضای سالن را گسترش دادند تا‌ سینمایی مجهزتر با ظرفیت ۹۰۷ صندلی بسازند. نام سینما را هم به «سینما هما» تغییر دادند. سینما هما پس از مصادره در سال ۱۳۵۹ تعطیل شد اما در سال ۱۳۶۶ با نام «سینما استقلال» بازگشایی گردید، چندی بعد هم با نام «سینما جام‌جم» به اجاره بخش خصوص درآمد اما چند سال بعد به دلیل نداشتن ایمنی ابتدا تعطیل و سپس تخریب شد.

اخیرا رسانه ها لزوم احیای سینماهای قدیمی شهر مشهد و جلوگیری از تخریب آنها را محور قرار داده و پیگیر این موضوع از طریق حوزه هنری شده اند که در این زمینه رییس حوزه هنری خراسان رضوی به خبرنگار سینما خراسان گفته است: احیای سینمای تاریخی استقلال که قبل از آن به عنوان سینما ملی ( هما ) به سال تاسیس ۱۳۰۵ شناخته می‌شد، نیازمند یاری بخشهای مختلف است.

مجید عسکری هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص سینما استقلال را خارج از دست استان و در اختیار کامل واحد حقوقی حوزه هنری درتهران دانست و گفت: دیدگاه و موضع تهران در این رابطه و نیز سینماهایی مانند قدس و آسیا که وضعیت مشابهی را دارند، این است که موضوع فشار مالی و سرمایه گذاری بالای مورد نیاز برای احیا و بازسازی این گونه سینماهاست.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: این موضوع قابل بحث است که چندین ملک قدیمی با تحمیل بار مالی بالا در اختیار حوزه هنری قرار گرفته است اما درست به همین دلیل امکان بازسازی آنها در قالب سینما تنها از سوی حوزه هنری فراهم نیست.

وی تصریح کرد: اگر در مجموعه استان دغدغه‌ای برای احیای سینما استقلال و هر سینمای مشابه وجود دارد، پیشنهاد می شود یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و نیز شورای شهر و شهرداری مشهد همکاری کرده و با تشکیل کارگروهی مشترک، مشارکت خود را برای احیای سینماها را اعلام نمایند.

عسگری در خصوص الزام احیا و بازسازی سینما استقلال بعنوان یکی از برنامه های مصوب دولت در سالهای گذشته نیز گفت: اگر چنین مصوبه ‌ای وجود دارد  قطعا بودجه‌ای هم برای آن لحاظ شده است که میتوان با پرداخت و واگذاری آن گامی در جهت احیاء و بازسازی سینما استقلال برداشت.

وی اظهار داشت: صرفا شاهد انتقاد از علت فروش سینما از سوی برخی افراد هستیم در حالی که هیچ کس به دنبال طرح ضرورت مشارکت دیگر متویان در احیای این سینما ندارد،  چه خوب است که رسانه‌ها و دوستداران فرهنگ و هنر به دنبال اختصاص یک ردیف بودجه خاص برای احیای این سینماها باشند و قطعا ما نیز در این زمینه اعلام آمادگی و مشارکت داریم.

عرفانی