«آیا می‌شناسید راه شیری را؟» از بلای جنگ می‌گوید/ هویت‌های گمشده

کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و دلایل انتخاب این متن برای اجرا سخن گفت. محمدعلی زمانی کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» در گفتگو با سینما خراسان درباره علت انتخاب این متن که در خانه نمایش اداره تئاتر به صحنه می‌رود، گفت: انتخاب متن به دوران دانشگاه […]


کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و دلایل انتخاب این متن برای اجرا سخن گفت.

محمدعلی زمانی کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» در گفتگو با سینما خراسان درباره علت انتخاب این متن که در خانه نمایش اداره تئاتر به صحنه می‌رود، گفت: انتخاب متن به دوران دانشگاه من باز می‌گردد و از آنجا که موضوع و قصه این اثر برایم خیلی جذاب بود تصمیم گرفتم این متن را به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشدم ارائه دهم. چندین سال گذشت تا اینکه امسال شرایطی ایجاد شد که این اثر را برای اجرای عمومی ارائه دهیم. شاید به دلیل قرابت و نزدیکی که متن با مسائل روز ما داشت، تصمیم گرفتم این متن را اجرا کنم.

وی درباره شخصیت محوری این نمایش توضیح داد: در این نمایش شخصی به نام «ساموئل کیفر» از جنگ برمی‌گردد و به دنبال هویت از دست رفته‌اش است. بحران هویت یک پدیده جهانشمول است و در کشور ما نیز خیلی اتفاق می‌افتد و شخصیت اصلی این نمایش می‌تواند شبیه برخی آدم‌های دور و بر خودمان باشد؛ آدمی که جنگ تمام هویتش را گرفته و تمام دلخوشی‌اش این است که بتواند هویت و جایگاهی برای خود در این اجتماع بسازد. آدمی که برای دفاع از کشورش جنگیده اما وقتی برمی‌گردد، متوجه می‌شود که افراد پیرامونش عوض شده‌اند و او دیگر دلبستگی‌های قدیمی‌اش را در اختیار ندارد. طرح شدن این مضمون، نمایش را به اثری جهان شمول تبدیل کرده است.

زمانی درباره ویژگی‌های این متن نمایشی عنوان کرد: پرداختن به مسایل و مشکلات بعد از جنگ در ادبیات اروپا بعد از جنگ جهانی دوم رواج پیدا کرد و این متن نمایشی نیز به متون ادبی برجسته و شناخته شده‌ای مانند «سلاخ خانه شماره ۵» و «سفر به انتهای شب» که در همین زمینه نوشته شده‌اند، نزدیک بود که این مساله یکی از دلایل انتخاب این متن به شمار می‌رود.

این کارگردان یادآور شد: این اثر نمایشی قابلیت اجرا در هر مکان و زمانی را دارد چون اثری جهان‌شمول است به‌طوری که کارل ویتلینگر نویسنده اثر نیز این نمایش را بارها اجرا کرده و حتی جایزه‌ای به نام «گرت هات هاف پتمان» در آلمان به دلیل اجراهای متعددی که از این متن نمایشی شده، دریافت کرده است.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره همذات‌پنداری مخاطبان با کاراکترهای نمایش عنوان کرد: افرادی که درگیر جنگ می‌شوند دیگر آدم‌های قبل از جنگ نیستند. این افراد چون یک دوره سخت را طی کرده‌اند دچار یک نوع پالایش ذهنی شده‌اند. زمانی که من این نمایشنامه را می‌خواندم به یاد دیالوگ‌های فیلم «آژانس شیشه‌ای» افتادم از همین‌رو این متن مصادیق زیادی با فضایی که در آن زندگی می‌کنیم، دارد.

نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» تا ۲۴ اسفند ماه هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در خانه نمایش اداره تئاتر واقع در میدان فردوسی، خیابان موسوی (فرصت سابق)، کوچه محمدآقا، اداره تئاتر روی صحنه می‌رود.