ارسال ۲۴ اثر به جشنواره نمایشنامه نویسی گیلان/کیفیت در اولویت است

رشت- معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به ارسال ۲۴ اثر به سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استان، گفت: کیفیت آثار ارسال شده در اولویت پذیرش بوده است. سید امیر مصباح در گفتگو با سینما خراسان با اشاره به برگزاری سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استان گیلان، اظهار کرد: این دوره از جشنواره […]


رشت- معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به ارسال ۲۴ اثر به سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استان، گفت: کیفیت آثار ارسال شده در اولویت پذیرش بوده است.

سید امیر مصباح در گفتگو با سینما خراسان با اشاره به برگزاری سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استان گیلان، اظهار کرد: این دوره از جشنواره بزرگداشت یک عمر کار و تلاش استاد «حبیب الله پور یوسفی» برگزار می‌شود.

وی به تفاوت‌های جشنواره امسال با سال‌های گذشته اشاره و با بیان اینکه سومین دوره جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی گیلان در پنج مرحله برگزار می‌شود، افزود: مرحله نخست این جشنواره به انتشار فراخوان شرکت علاقه مندان در این جشنواره اختصاص یافته بود.

تخصصی‌تر شدن جشنواره علت کاهش آثار پذیرفته شده

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در ادامه با اشاره به اینکه در این مرحله که آخرین مهلت ارسال طرح‌ها تا پایان تیرماه بوده، ۲۴ طرح به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، گفت: این تعداد طرح‌ها از سوی ۱۵ نفر ارسال شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۰ طرح مربوط به شهر رشت، چهار طرح شهر انزلی و یک طرح نیز مربوط به صومعه سرا است، تصریح کرد: پذیرش طرح‌های دارای کیفیت بالا و تخصصی‌تر کردن جشنواره علت پایین بودن تعداد طرح‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته است.

مصباح با اشاره به اینکه طرح‌های ارسال شده در مرحله دوم جشنواره قرار دارند و توسط هیأتی از مدیران آموزشگاه‌ها در حال بررسی و ارزیابی هستند، افزود: بعد از پایان ارزیابی‌ها طرح‌های برتر به دبیرخانه جشنواره برای حضور در مرحله سوم معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در مرحله بعدی استاد راهنمایی برای تکمیل طرح‌های برگزیده انتخاب خواهد شد، گفت: در مرحله چهارم طرح‌های تکمیل شده به دبیرخانه ارسال و جهت ارزیابی نهایی به هیأت داوران جشنواره ارجاع داده خواهد شد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارزیابی و جمع بندی طرح‌ها ۳۰ مهر ماه امسال خواهد بود، بیان کرد: در پایان از سه اثر برگزیده و پنج اثر شایسته تقدیر طی مراسمی تجلیل خواهد شد.

نمایشنامه قوی به تولید اثر فاخر کمک می‌کند

وی با بیان اینکه امسال موضوع جشنواره دنیای معنوی و انسان معاصر، تأثیرات مدرنیسم بر زندگی و آزاد انتخاب شده است، گفت: ایجاد بستر مناسب برای بروز و ظهور خلاقیت‌های هنری در قالب نمایشنامه نویسی برای هنرجویان آموزشگاه‌ها، ارج نهادن به آموزش هنر، معرفی و تعالی ارزش‌های والای هنر ایرانی و اسلامی، معرفی و تعالی ارزش‌های والای هنر ایرانی و اسلامی و استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و فعال از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است.

مصباح با اشاره به اینکه استان گیلان در زمینه هنرهای نمایشی سابقه غنی داشته و هنرمندان زیادی را به حوزه نمایش و تئاتر کشور معرفی کرده است، گفت: یکی از برنامه‌های معاونت هنری و سینمایی ارشاد گیلان کیفی کردن اجرای نمایش‌ها است و قطعاً داشتن یک نمایشنامه خوب و دارای محتوای غنی به این موضوع کمک خواهد.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته تلاش شده تا با برگزاری این جشنواره فرصت برای جوانان علاقه مند در جهت ارائه آثار فراهم کنیم، اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم برای هنر و هنرمند، دیدن شدن است و برگزاری این جشنواره‌ها به معرفی توانمندی‌ها، ظهور و بروز استعدادهای جدید و جوان کمک می‌کند.

مصباح تأکید کرد: نگارش یک نمایشنامه دارای اصول استاندارد و با کیفیت بالا به تولید یک اثر فاخر و تأثیر گذار در حوزه نمایش و تئاتر و حتی فیلم کمک می‌کند موضوعی که ما با برگزاری جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی به دنبال رسیدن به آن نقطه هستیم.