بازگشت چهره جنجالی سازمان سینمایی دولت روحانی

مریم ابراهیم وند چهره پر حاشیه سینمایی در دولت دهم و یازدهم، حال در دولت سیزدهم بار دیگر نامش در اخبار سینمایی مطرح شده است.

به گزارش روز سه شنبه سینما خراسان به نقل از صبا، برای کسانی که اخبار سینمایی را به ویژه در دوره ای که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی بود، دنبال می کردند «مریم ابراهیم‌وند» نام آشنایی است. او همچنین مدتی را در زندان به سر برد که دلایل مختلفی به عنوان اتهام وی مطرح شد ولی باشگاه خبرنگاران جوان در آبان سال ۹۹ نوشت: «پرونده او به اتهام کلاهبرداری، ضرب و جرح و خیانت در امانت به دادگاه کیفری ارسال شده است.»

اما ۲۰ آذر ۱۳۹۹ سایت انصاف نیوز نوشت «مریم ابراهیم‌وند-نویسنده و کارگران- طی تماسی از زندان قرچک درباره‌ی حکم قضایی خود به انصاف نیوز گفت: ۱۰ سال حکم گرفتم که ۷ سال آن قابل اجرا است و این هفت سال آن بابت فیلم‌هایی است که ساخته‌ام و دو سال نیز به خاطر نشر اکاذیب علیه سپاه حکم گرفته‌ام. یک سال هم به خاطر شکایت نهاد ریاست جمهوری برای من حکم صادر شده است. الان هم به از زندان اوین به قرچک منتقل شده‌ام.

چهار میلیون هم جریمه شده‌ام. چرا بابت یک پست اینستاگرامی دو سال باید حکم بگیرم؟ پرونده‌ی من چرا ۱۷ جلد است؟ چرا نباید فیلم‌سازهایی مثل من امنیت داشته باشند؟ من همیشه با جمهوری اسلامی همراه بوده‌ام و در همه‌ی راهپیمایی‌های جمهوری اسلامی شرکت کرده‌ام. چرا قانون کاهش مجازات را در نظر نگرفته‌اند؟ فیلم‌هایی که ساخته‌ام همگی از وزرات ارشاد مجوز دارند. اما چرا وزارت ارشاد از من حمایت نمی‌کند. گفته بودند این خانم فیلم مبتذل ساخته و مجوز نداشته است. اینها مصداق قانونی ندارد. حکم باید مستند و مستدل باشد اما همچین چیزی وجود ندارد.

او ادامه داد: جوانی من در زندان می‌گذرد، اینجا افسرده شده‌ام و قرص کلونازپام مصرف می‌کنم. چرا مسئولین قضایی رسیدگی نمی‌کنند؟ ۱۰ آبان حکم به من ابلاغ شد و رای بنده بدوی است؛ وکیل من درخواست تجدیدنظر داده اما هنوز تعیین شعبه نشده است.

وقتی حکم من آمد، باشگاه خبرنگاران جوان نوشته بود که این خبر دروغ است و من هنوز بلاتکلیف هستم اما اینطور نیست. منبع باشگاه خبرنگاران کجاست؟ از آنها شکایت خواهم کرد. آقای رئیسی این همه درباره‌ی عدالت در بیست و سی صحبت می‌کند، چرا به پرونده‌ی من رسیدگی نمی‌کند؟»

او پس از گذراندن مدتی در زندان، خرداد ماه سال ۱۴۰۰ آزاد شد ولی بار دیگر در شهریور ماه امسال به طور موقت دستگیر شد و در ماه های اخیر اخبار مربوط به وی در رسانه های داخلی و رسمی دنبال نمی شد بلکه رسانه هایی از طیف دیگر اخبار مربوط به وی را به عنوان زندان سیاسی پوشش می دادند.

اما آنچه دوباره نام این فرد را یادآوری کرده است خبری است که امروز خبرگزاری ایسنا به نقل از روابط عمومی پروژه ای منتشر کرده است که «مریم ابراهیم وند» تهیه کننده و کارگردان آن است. این پروژه که قبلا هم اخبار محدودی از آن منتشر شده است محصول سال ۹۴-۹۵ است و البته سوژه آن هم قابل اعتناست: این فیلم روایتگر رویداد فاجعه بار ۲۴ سپتامبر حج است که بسیاری از مردم ایران را داغدار کرد.

در خلاصه داستان آمده است: این فیلم روایتگر مادری است که فرزندش راهی زیارت حج می‌شود و در همان زمان دو حادثه سقوط جرثقیل و حادثه منا اتفاق می‌افتد و فرزند این مادر در سانحه فاجعه منا شهید می شود و به موازات این قصه، داستان شهادت غضنفر رکن آبادی (سفیر سابق ایران در لبنان) و حسن دانش (قاری قرآن) نیز روایت می‌شود.

اما این فیلم هم خالی از حاشیه نبوده و نیست زیرا همان زمان که اخبار آن منتشر شد خانواده شهید محسن کارگر به آن اعتراض کرده و اجازه نمایش آن را ندادند ولی حالا با یک تغییر نام شهید این پروژه بار دیگر اطلاع رسانی شده است. در خبر ایسنا آمده است: فیلم «۲۴ سپتامبر» به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم ابراهیم وند که به دلیل اعتراض خانواده شهید محسن کارگر قابل اکران نبود، با تغییر نام شهید با عنوان «حسین محمدی» مراحل پس از تولید را پشت سر می گذارد.

همچنین بد نیست نگاهی به لیست عوامل این فیلم بیندازیم:

امین زندگانی، گلاره عباسی، آفرین عبیسی، مرحوم بهمن زرین پور، شهره لرستانی، مریم امیرجلالی، محمد ابراهیم وند و پرهام امینی در این فیلم بازی کرده‌اند.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از:‌ تهیه‌کننده و کارگردان: مریم ابراهیم وند، نویسنده: علی اکبر محلوجیان، مدیر فیلمبرداری: داوود امیری، صدابردار: بهروز معاونیان، گریمور: محمد قومی، تدوینگر: میثم مولایی، بازیگران: ، آهنگساز: بابک زرین و خواننده: سالار عقیلی.

«پانسیون دختران» و «ده روز پایانی» درخواست مجوز داد

ولی این همه ماجرا نیست. با نگاهی به سامانه درخواست پروانه ساخت سازمان سینمایی می بینیم که درخواست مریم ابراهیم وند برای پروانه ساخت فیلم بلند غیرسینمایی «پانسیون دختران» ثبت شده است. این پرونده نام ابراهیم وند را به عنوان تهیه کننده دارد ولی نام کارگردان ذکر نشده است. حال باید دید وزارت ارشاد دولت ابراهیم رئیسی که روزی مریم ابراهیم وند درباره او گفته بود «آقای رئیسی این همه درباره‌ی عدالت در بیست و سی صحبت می‌کند، چرا به پرونده‌ی من رسیدگی نمی‌کند» به او مجوز ساخت فیلم جدیدش را می دهد. همچنین وی برای فیلم بلند غیرداستانی «ده روز پایانی» نیز درخواست مجوز ساخت داده است.

البته فارغ از این حاشیه ها، مسایل دیگری نیز درباره کیفیت کار این فرد و همچنین سوابق فیلمسازی او در دوره ای که علی جنتی وزیر ارشاد بود، مطرح شده بود.

نهال