برپایی جشنواره کودک کار درستی بود

مرضیه منصوری کارگردان فیلم «یکی بود، یکی نبود» با تعریف قصه فیلمش بر ضرورت توجه به تولید فیلم برای بچه ها تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه سینما خراسان به نقل از صبا، مرضیه منصوری کارگردان فیلم «یکی بود، یکی نبود» که در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان رقابت می کند درباره این فیلم توضیح داد: ابتدا این کار به صورت مجموعه‌ای برای تلویزیون ساخته شده بود که ما یکی از اپیزود‌های آن را در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان شرکت دادیم که خوشبختانه این کار مورد قبول قرار گرفت.

او ادامه داد: از آنجایی که من علاقه فراوانی به ادبیات کلاسیک ایران و قصه های کودکانه دارم تصمیم گرفتم روی این گونه داستان‌ها کار کنم و آنها را به شکلی دیگر برای کودکان به تصویر بکشم.

منصوری با اشاره به اینکه داستانی که در این فیلم روایت می شود داستان زاغ و روباه است، عنوان کرد: من در این کار شخصیتی را با نام «قصه خور» ابداع کردم که این شخصیت سعی دارد قصه‌ها را بر هم زند و پایان آنها را ختم به شر کند که در ادامه شخصیت‌های اصلی داستان وارد می‌شوند تا مانع کار او شوند.

این کارگردان گفت: در روند ساخت این فیلم با مشکلات فراوانی مواجه بوده‌ایم؛ همه‌گیری بیماری کرونا و از طرف دیگر وجود بازیگران کودک کار را برای ما سخت تر از قبل کرده بود ولی با لطف خداوند و رعایت کامل دستور العمل‎های بهداشتی کار را به خوبی پیش بردیم و به اتمام رساندیم. واقعا جا دارد تا من کمال تشکر را از تمامی عوامل این مجموعه به ویژه بازیگران کودک که نهایت همکاری را با مجموعه داشتند، داشته باشم.

این سینماگر افزود: من با توجه به علاقه‌ای که به کار کودک دارم و فعالیت‌هایی که سال‌هاست مشغول آنها هستم، از جمله نوشتن و برنامه سازی برای کودکان و همینطور فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه نمایش عروسکی، وارد این حوزه شدم. کار با کودک هم سختی‌های مخصوص خود را دارد ولی من با صبر، حوصله و اشتیاق با کودکان کار می‌کنم و از آن لذت می‌برم.

وی با تاکید بر اینکه ساخت فیلم خوب کودک در واقع نوعی آینده نگری است، ادامه داد: به عقیده من با توجه به شرایط فعلی سینماهای کشور ساخت فیلم در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند ثمربخش و مفید واقع شود و چرخ‌های اقتصادی سینما را به حرکت درآورد زیرا این فیلم‎ها خانوادگی هستند و کودک به همراه خانواده به سینما می‌رود تا فیلم را تماشا کند. در این زمینه نیاز است آموزش و پرورش و کانون و نهادهایی از این دست بیشتر از قبل وارد عمل شوند.

منصوری از فیلمنامه‌های جدیدی که برای کودکان و نوجوان نوشته می‌شوند انتقاد کرد و گفت: به نظر من ما در این فیلمنامه‌ها اصلا به مخاطبان توجه نمی‎کنیم و هوش و تخیل کودکان را دست کم می‌گیریم. محتوا و قالبی که در آثارمان به کار گرفته‌ایم خیلی درست و جذاب نیست و نگاهی سطحی به کودکان دارد، در واقع به قوه خیال پردازی آنها توجه نمی‌کنیم. در مقابل آثار و تولیدات خارجی، ما باید بیشتر به سراغ فانتزی و خیال برویم، چه در محتوای اثر و چه در قالب اثر، تا بتوانیم با آنها رقابت کنیم و کودکانمان را به تماشای تولیدات داخلی جذب کنیم.

این سینماگر گفت: به عقیده من برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در این شرایط کار درستی است زیرا با این کار، بچه های ما می‌فهمند که در این اوضاع کسانی هستند که به آنها توجه کنند و برای آنها کار بسازند و همین امر باعث ایجاد امید در دل آنها خواهد شد.

عسل شاکری و پرهام موحدی بازیگران کودک و مریم سعادت، حسین رفیعی، رامین ناصرنصیر، بهشاد مختاری بازیگران بزرگسال این فیلم سینمایی هستند.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کننده: پرویز امیری، نویسنده: نیوشا صدر، موسیقی: کیوان کیارس، عروسک ساز: بنفشه بدیعی، تیم عروسکی: بهادر مالکی، آزاده مویدی‌فرد، محمد اعلمی، فهیمه باروتچی، نگار شهبازی، شیما بخشنده، امیرحسین انصافی و …

این فیلم در سبک رئال عروسکی تولید شده است که بازیگران کودک و بزرگسال در کنار عروسک‌ها بازی ‌می‌کنند.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.

نهال