برگزاری جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران برای این نوع سینما ضروری است

مشاور انتخاب آثار داستانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران، گفت: برگزاری جشنواره‌ای با ابعاد و سطح تاثیرگذاری فیلم کوتاه تهران برای سینمای کوتاه که فضایی برای اکران ندارد، تحت هر شرایطی لازم است.

به گزارش روز پنجشنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا، مهرداد حسنی درباره اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران، اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه تهران مهم‌ترین و تاثیرگذارترین جشنواره جریان ساز ایران بوده است. میزان تاثیرگذاری این رویداد خیلی زیاد است و هویت جشنواره فیلم کوتاه تهران برای فیلمسازان اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: امسال شاهد حضور بیش از هزار فیلم کوتاه در جشنواره بودیم که از لحاظ تکنیک و محتوا فقط تعدادی از آن‌ها را می توان آثاری قابل بحث دانست. به نظر می‌رسد گاهی فیلم‌سازان سینما را سهول الوصول می بینند. در حالی که برای تولید فیلم کوتاه نباید تنها به دوربین خوب و عوامل اکتفا کرد و بیشتر تمرکز خود را باید مضامین گذاشت.

حسنی با اشاره به اهمیت فیلمنامه در فیلم کوتاه گفت: بیشتر سوژه‌هایی که به آن در فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره پرداخته شده بود. موضوعات تکراری با یک زاویه و نگاه بود از طرفی بعضی از فیلم‌ها وامدار سینمای بلند بودند که گویی کوتاه شده یک فیلم بلند هستند اما در این میان فیلم‌های خلاقانه‌ای هم وجود داشت که برخورد و نگاه متفاوتی با اتفاقات معمولی داشت و به جذابیت و اهمیت کار اضافه می‌کرد.

مشاور انتخاب آثار داستانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران، اسکارکوالیفاید شدن جشنواره را منجر به افزایش اعتبار این رویداد دانست و گفت: برای هر فیلمسازی این دستاورد بسیار مهم است تا شانسی برای معرفی شدن اثرش به اسکار داشته باشد و همین موضوع باعث رقابت بین فیلمسازان خواهد شد.

وی افزود: در این سال‌ها تنها متولی فیلم کوتاه، انجمن سینمای جوانان ایران و بعد از آن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است. آنچه که شاهد آن هستیم، کاهش حمایت از این سینما در چندسال اخیر به دلیل شرایط مالی موجود است. در چندسال پیش شاید حمایت مالی انجمن یا سایر مراکز نیمی از هزینه تولید را پوشش می‌داد اما اکنون با توجه به افزایش هزینه‌های تولید حتی یک سوم هزینه‌ها را نیز جبران نمی‌کند.

حسنی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را فضایی برای بحث و تبادل نظر دانست و گفت: این رویداد فیلمسازان را دورهم جمع کرده و فرصتی برای بحث و تبادل نظر فراهم می‌کند. به نظر من برگزاری جشنواره‌ای با ابعاد و سطح تاثیرگذاری فیلم کوتاه تهران برای سینمای کوتاه که فضایی برای اکران ندارد، تحت هر شرایطی لازم است.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود.

نهال