«ترامپیسم» فرصتی شد چهره واقعی آمریکا را به جهان نشان دهیم

رییس دومین مسابقه بین‌المللی ترامپیسم تاکید کرد عملکرد ترامپ فرصتی فراهم کرد که بتوانیم توسط مسابقه ترامپیسم، چهره واقعی ترامپ و آمریکا را به جهان نشان دهیم. به گزارش سینما خراسان، نشست خبری دومین مسابقه بین‌المللی ترامپیسم سه‌شنبه دوم مهرماه با حضور علی‌اصغر جعفری و سیدمسعود شجاعی طباطبایی رییس و دبیر دومین مسابقه بین‌المللی کارتون […]

رییس دومین مسابقه بین‌المللی ترامپیسم تاکید کرد عملکرد ترامپ فرصتی فراهم کرد که بتوانیم توسط مسابقه ترامپیسم، چهره واقعی ترامپ و آمریکا را به جهان نشان دهیم.

به گزارش سینما خراسان، نشست خبری دومین مسابقه بین‌المللی ترامپیسم سه‌شنبه دوم مهرماه با حضور علی‌اصغر جعفری و سیدمسعود شجاعی طباطبایی رییس و دبیر دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم برگزار شد.

علی‌اصغر جعفری رییس دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم در ابتدای نشست گفت: اولین دوره مسابقه کاریکاتور ترامپیسم، ۱۶۱۴ اثر از ۵۵۰ هنرمند از ۷۵ کشور جهان برگزار شد که در نوع خود بی‌سابقه بود. روی کار آمدن شخصی مانند ترامپ در رأس قدرت نظام سلطه، پیامدهایی به همراه داشت که رفتارهای نژادپرستانه، ضد بشری و قلدرمابانه را به همراه داشت و به همین دلیل فرصت کار هنری را با خود به همراه آورد.

وی بیان کرد: امروز با گذشت ۳ سال از حضور ترامپ با جهانی مواجه هستیم که نسل‌کشی، جنگ‌ها و فروش سلاح افزایش پیدا کرده است. همچنین روحیه برده‌داری کشورهای جنگ‌زده و اسلام‌ستیزی هم تقویت شده است.

جعفری تصریح کرد: البته روی کار آمدن ترامپ منفعت‌هایی به همراه داشته که آن هم نمایان شدن چهره واقعی‌ آمریکا و سیاست‌های دولت آمریکا است. اگر آمریکا قبلا ظاهرسازی می‌کرد اما اکنون به صورت عریان نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کند.

رییس مسابقه کاریکاتور ترامپیسم گفت: جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی به این ویژگی پنهان‌کاری آمریکا تاکید داشت و این دولت را غیرقابل اعتماد می‌دانست. از دیگر ویژگی‌های آمریکا دفاع از کشورهای هم‌پیمان‌های خود است و تا جایی دفاع می‌کند که منفعت خودشان به خطر نیفتد. اینها دغدغه‌هایی بود که ما داشتیم اما نمی‌شد آن را اثبات کرد تا اینکه هنرمندان پای کار آمدند و با آثار خود این مسائل را به تصویر کشیدند.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و دبیر مسابقه ترامپیسم با اشاره به واکنش غرب نسبت به این مسابقه، گفت: چیزی که جهان غرب و رسانه‌های صهیونیستی را ناراحت می‌کند، برتری و قدرت ایران در برپایی چنین مسابقه‌ و حضور کم‌نظیر هنرمندان در آن است. بنابراین در دوره اول مسابقه ترامپیسم، سایت‌ها و رسانه‌های مطرح دنیا نسبت به این رویداد واکنش نشان دادند و سعی در تحریف مسیر مسابقه داشتند و از واژه مسخره‌کردن برای مسابقه استفاده کردند.

وی توضیح داد: ما کاری بزرگ را با حداقل هزینه انجام دادیم؛ مسابقات بین‌المللی کارتون و کاریکاتور مبالغ ۲۵، ۱۶ و ۱۰ هزار دلار به عنوان جایزه برای برگزیدگان‌شان در نظر می‌گیرند اما جوایز ما در دو بخش مجموعا ۶ هزار یورو است اما باز هم مطمئنیم استقبال خوبی از مسابقه خواهد شد چون عملکرد ترامپ طی این مدت پیامدهای ناخوشایندی به همراه داشته است، بنابراین امسال به دلیل عملکرد ترامپ، شاهد آثار بیشتر و جدی‌تری خواهیم بود.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه فراخوان دومین مسابقه ترامپیسم هفته آینده منتشر خواهد شد، گفت: ترامپ و مشارکت در فروش تسلیحات در جنگ یمن، ترامپ و مخالفت با رسانه‌های منتقد، ترامپ و رژیم صهیونیستی، ترامپ و دخالت در امور سایر کشورها، ترامپ و نژادپرستی و ترامپ و معادله نفت و خون از جمله بخش‌های دومین مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم است. هنرمندان در هر بخش می‌توانند حداکثر ۵ اثر ارسال کنند. مهلت ارسال آثار نیز تا ۱۰ آذرماه خواهد بود و ۲۵ آذر نیز مراسم پایانی و اهدای جوایز را خواهیم داشت.

وی درباره برگزاری نمایشگاه آثار این مسابقه و جلب توجه سیاستمداران داخلی نسبت به این موضوع گفت: وقتی خباثت و نوع نگاه ترامپ مشخص شد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره عدم اعتماد به ترامپ، ما این مسابقه را طراحی کردیم. در مقطعی که نمایشگاه دوره اول مسابقه برگزار شد اتفاقات خوبی رقم خورد و سازمان زیباسازی هم بسیاری از کارها را در خیابان‌های تهران به نمایش گذاشت و در فضای مجازی نیز کاری از کاریکاتوریست یونانی هزاران بار توییت شد. تلاش ما در این دوره نیز همین است که آثار دیده شوند.

دبیر دومین مسابقه بین‌المللی ترامپیسم تاکید کرد: مسابقه ترامپیسم، شرکت‌کننده‌های محدودی نسبت به مسابقات دنیا از چندین کشور دارد اما به ما ثابت شد که منطق ما را دنیا پذیرفته است که نگاه ظالم و مظلومی است.

جعفری نیز درباره اقبال سیاستمداران داخلی به نمایشگاه ترامپیسم توضیح داد: در نمایشگاهی که دوره اول برگزار کردیم چهره‌های فرهنگی و سیاسی را میزبان بودیم اما اگر توقع داشته باشیم این نمایشگاه اقبالی از سوی سیاستمداران داخلی داشته باشد واقعیت این است که اقبال جهانی بیشتر بود. البته پیش‌پینی ما این است با توجه به وضعیتی که ترامپ ایجاد کرده اقبال بیشتری را در نمایشگاه دوم داشته باشیم.

وی بیان کرد: عملا بخش عمده‌ای از نمایشگاه‌های ما به صورت مجازی بود که بازدید زیادی هم داشت و بازتاب خوبی داشت.

جعفری تصریح کرد: حضرت آقا فرموده‌اند که از ترامپ تشکر می‌کنیم چون چهره واقعی آمریکا را به جهان نشان داد و همین فرمایشات ایشان سبب شد تا ما این مسابقه را راه‌اندازی کنیم. این مسابقه فرصتی را فراهم کرد که می‌توانیم چهره واقعی ترامپ و امریکا را به جهان نشان دهیم. در واقع ترامپ نقطه عطفی برای ما فراهم کرده است و ما نیز باید به دنبال فرصت‌هایی باشیم که سیاست‌های آمریکا را آشکار کنیم.

از سوی یکی از خبرنگاران پیشنهاد شد جیم کری به عنوان مهمان ویژه مسابقه ترامپیسم دعوت شود که شجاعی طباطبایی نیز از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت: در نظر داشتیم مهمان ویژه برای نمایشگاه دعوت کنیم و به این موضوع فکر خواهیم کرد.

به گزارش مهر، در پایان نشست نیز از پوستر دومین مسابقه بین‌المللی ترامپیسم رونمایی شد.