جایزه جهانی عکاسی برای «خبر فوری»

مهدی امیری عکاس ایرانی که موفق به کسب جایزه جهانی «سینه بوک» شده است، درباره این جایزه و ویژگی‌های مجموعه عکس «خبر فوری» توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش سینما خراسان، جایزه جهانی «سینه بوک» هفته گذشته به یک عکاس ایرانی رسید. مهدی امیری که با اثر خود با عنوان «خبر فوری» در این رویداد شرکت […]

مهدی امیری عکاس ایرانی که موفق به کسب جایزه جهانی «سینه بوک» شده است، درباره این جایزه و ویژگی‌های مجموعه عکس «خبر فوری» توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینما خراسان، جایزه جهانی «سینه بوک» هفته گذشته به یک عکاس ایرانی رسید. مهدی امیری که با اثر خود با عنوان «خبر فوری» در این رویداد شرکت کرده بود و توانست جایزه نخست را از آن خود کند.

کمپانی سینه بوک فعال در زمینه تولیدات سینمایی، فیلم‌نامه و کتاب داستان‌های سینمایی، این مسابقه سالانه را در راستای ترویج پروژه‌های سینمایی با نگاه عکاسانه در سراسر دنیا برگزار می‌کند و هر عکاس متقاضی شرکت باید فیلم‌نامه‌ای را با استاندارهای جهانی نوشته و طوری عکاسی کند که با دیدن ۶۰ فریم عکس، مفهوم کامل داستان سینمایی به تصویر کشیده شود و تمامی تکنیک‌های کارگردانی، نورپردازی، کادر بندی و اصول عکاسی در آن مشهود و حفظ شود.

پروژه عکس سینمایی «خبر فوری» (Breaking News) توسط سیدمهدی امیری انجام شده ونوشتن فیلم‌نامه، دکوپاژ، کارگردانی، نورپردازی، عکاسی و ادیت این پروژه نیز کار خود اوست، که در تاریخ ۸ ژانویه از سوی هیات انتخاب کمپانی cine-books جایزه بزرگ و مقام اول مسابقه را کسب کرد.

مهدی امیری درباره سابقه حرفه‌ای خود در حوزه عکاسی به سینما خراسان گفت: عکاسی حرفه‌ای را از سال ۱۳۷۹ در یک خبرگزاری آغاز کردم و در بیش از ۵۰ رویداد ملی و بین‌المللی عکاسی، حضور داشتم. همزمان به فیلمسازی هم مشغول بودم. فارق التحصیل رشته عکاسی از هنرستان دکتر قندی مشهد هستم و درجه هنری هم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌ام.

امیری درباره فرآیند حضور پروژه «خبر فوری» در رویداد «سینه بوک» ادامه داد: کمپانی سینه بوک فعال در تولیدات سینمایی، فیلمنامه و کتاب در کشور اوکراین فراخوانی را در سطح جهانی برای تولید اثر سینمایی با نگاه عکاسانه انتشار داد که پروژه «خبر فوری» را پس از نوشتن فیلمنامه در قالب ۶۰ فریم عکس، عکاسی و با زیرنویس دیالوگ به این جشنواره ارسال کردم.

وی افزود: از بین ۴۰ اثر فینال و ۱۵ اثر کاندیدای جایزه بزرگ جهانی این رویداد خوشبختانه توانستم مقام اول را کسب کنم. پیش از این کاندیدای جایزه محمد آل‌مکتوم کشور امارات در سال ۲۰۱۲ شده بودم و به عنوان نماینده ایران در نمایشگاه رمضان در امارات هم حضور داشتم.

امیری درباره سابقه حضور عکاسان ایرانی در این رویداد هم گفت: جایزه «سینه بوک» برای اولین بار در این سطح برگزار شد که دو عکاس دیگر در بخش مستند از جمله عکاس ایرانی رویترز حضور داشتند اما آثارشان موفق به کسب جایزه نشد.

این عکاس ایرانی در پایان درباره ویژگی‌های پروژه «خبر فوری» توضیح داد: «خبر فوری» در واقع داستان افرادی است که خارج از قانون به دنبال انتقام‌جویی هستند اما سرنوشت اقدامات آن‌ها جز آسیب‌های اجتماعی برای جامعه ثمره‌ای دیگر به همراه ندارد. این اثر با ساختاری کاملا سینمایی شامل از فیلم‌نامه، دکوپاژ و عوامل صحنه عکاسی شد و قابلیت این را دارد که اگر مورد حمایت قرار بگیرد، فیلم سینمایی آن هم با پشتوانه این افتخار جهانی تولید و در دیگر رویدادهای بین‌المللی حضور داشته باشد.

مجموعه کامل عکس‌های پروژه «خبرفوری» را روی سایت رسمی «سینه بوک» می‌توانید اینجا مشاهده کنید.