حمایت از انیمیشن در کشور ناچیز است

نویسنده و کارگردان انیمیشن "من آلیس نیستم، اما اینجا سرزمین عجایب است" گفت: یکی از بزرگترین مشکلات کشور در حوزه انیمیشن حمایت اندک و ناچیز از این بخش است.

“مهدیه سادات احمدی سلیمانی” روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار سینما خراسان افزود: در حالی که بسیاری کشورها اقتصادشان را بر مبنای این گروه از تولیدات هنری و فعالیتهای انیمیشنی بنا کرده‌اند اما در کشور ما حمایت از این بخش یا نیست یا بسیار کم است.

وی ادامه داد: به دلیل همین حمایتهای ناچیز، هنرمند مجبور می‌شود یا از کیفیت کار کم کند یا سرمایه گذاری شخصی برای تولید اثر خود داشته باشد که این هم موجب وارد آمدن فشار مضاعف اقتصادی به هنرمند می شود.

سلیمانی انیمیشن “من آلیس نیستم ولی اینجا سرزمین عجایب است” را اثری موفق در نوع خود و مورد توجه در جشنواره‌های بین المللی دانست و گفت: این اثر تاکنون از چندین جشنواره بین المللی رتبه بدست آورده یا در آن به نمایش درآمده است که آخرین آن مربوط به راه یافتن این انیمیشن به جشنواره بین المللی فیلم chlsea film festival  آمریکا است. این اثر هنری داستان کودکانی است که ناخواسته درگیر مسئله بزرگ جنگ و مصائب و مشکلات اجتماعی بعد از آن می‌شوند.

وی ادامه داد: همواره به عنوان یک فیلمساز همیشه دغدغه کودکان قربانی جنگ و آسیبهای اجتماعی مربوط به آنان را داشته ام، ایده اولیه این انیمیشن پنج سال قبل شکل گرفت و پس از کامل شدن نگارش فیلمنامه حدود یک سال و نیم هم تولید با مراحل ساخت موسیقی و صداگذاری آن زمان برد.

کارگردان انیمیشن “من آلیس نیستم اما اینجا سرزمین عجایب است” گفت: با توجه به اینکه این اثر در یک ژانر فانتری وحشت تولید شده و مشابه داخلی نداشت، در مرحله به تصویر کشیدن داستان مشکلاتی داشتیم که باید حل می شد، ضمن اینکه با برخورداری از امکانات محدود، بودجه کم و نیروهای فنی محدود و کم وکاستی هایی از جمله در حوزه استودیوهای صدا، تمام توان خود را برای تولید یک اثر خوب گذاشتم.

وی خاطر نشان کرد: انیمیشن “من آلیس نیستم ولی اینجا سرزمین عجایب است” به بیش از ۵۰ جشنواره فیلم دنیا راه پیدا کرده و در ۱۰م ورد جایزه بهترین انیمیشن، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه را تا کنون دریافت کرده و در بسیاری هم از این جشنواره ها هنوز نتایج نهایی اعلام نشده و کار داوری در جریان است.

سلیمانی به دیگر فعالیتهای خود اشاره و بیان کرد: در حال حاضر مشغول ساخت انیمیشن کوتاهی با عنوان “ماه یا ماهی” با موضوع تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدف هستم و به تازگی هم یک انیمیشن ۱۲دقیقه‌ای که تولید مشترکم با “حسن مهدوی پور” است را به اتمام رسانده‌ام.

احمدی اضافه کرد: پیش از این نیز با اثر انیمشن “هوای پرواز” در چندین جشنواره بین المللی رتبه بدست آوردم، با فیلم کوتاه “ویزور” از جشنواره کشور رومانی جایزه گرفتم و تاکنون هم بیش از ۱۰ اثر هنری در این عرصه را کارگردانی و نویسندگی کرده ام.

عرفانی