خرداد فصل آغاز «همسایه‌های خوب»

کارگردان مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» که این روزها از شبکه مستند سیما در حال پخش است از تولید فصل دوم این مجموعه در خردادماه خبر داد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ایرنا، مهدی بخشی‌مقدم کارگردان مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» که این روزها از شبکه مستند سیما در حال پخش است، در گفتگو درباره سرنوشت فصل دوم بیان کرد: این روزها مشغول پیش‌تولید فصل دوم مجموعه «همسایه‌های خوب» هستیم که از ماه آینده تولید آن شروع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد فصل دوم مشابه فصل اول است، عنوان کرد: به سراغ سوژه‌هایی می‌رویم که با کارهایی که انجام می‌دهند، توانسته‌اند حال خودشان و اطرافیانشان را خوب کنند و در جامعه تاثیرگذار باشند؛ حتی اگر شده به اندازه یک جامعه کوچک مثل خانواده خودشان. در مرحله تحقیق و پژوهش به دنبال پیدا کردن این افراد هستیم و موفق شده‌ایم چند نفر را پیدا و با آن‌ها هماهنگ کنیم.

کارگردان «همسایه‌های خوب» درباره فرایند پژوهش توضیح داد: ما یک فراخوان دادیم که مردم، افرادی را که در حال خوب خود و دیگران تاثیرگذار هستند، معرفی کنند؛ کسانی که سعی می‌کنند با کارهای کوچک، از جامعه گرهی باز کنند. ما سعی می‌کنیم برای پیدا کردن قصه مناسب، سوژه‌ها را پایش کنیم تا ببینم چه آدم‌هایی برای کار ما مناسب هستند. سپس با آن‌ها قرار می‌گذاریم، صحبت می‌کنیم و هماهنگی فیلمبرداری را انجام می‌دهیم. سوژه‌های فصل دوم را از طریق سوژه‌ها و مخاطبان فصل اول پیدا کرده‌ایم.

بخشی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که سوژه‌های فصل دوم در تهران متمرکز هستند یا مانند فصل اول به شهرهای غیر از تهران هم سفر می‌کنند، گفت: می‌توان گفت سوژه‌های غیرتهرانی فصل دوم، بیشتر از فصل اول است. ما در حال حاضر سه سوژه قطعی در استان گیلان پیدا کرده‌ایم. در مجموع قرار است از سیزده قسمت فصل دوم، چهار قسمت با سوژه‌های تهرانی ساخته شود و بقیه قسمت‌ها در استان‌های دیگر باشد.

وی درباره عنوان مجموعه مطرح کرد: «همسایه‌های خوب»، پیشنهاد شرمین نادری، مشاور محتوایی پروژه بود. مجموعه‌ ما یک شعار داشت؛ گاهی آدم حال خوب قرض می‌کند از همسایه خوب. گاهی ما در این وضعیت و استرس‌های زندگی روزمره، با یک لبخند همسایه‌مان، می‌توانیم حال خوبی دریافت کنیم. این افراد، همان کسانی هستند که در اطراف ما زندگی می‌کنند. با نشان دادن این آدم‌ها در این مستند سعی می‌کنیم این حال خوب را به جامعه تسری بدهیم.

کارگردان «همسایه‌های خوب» تاکید کرد: نشان دادن و معرفی کردن این افراد، از وظایف رسانه است، در حقیقت این کار به آن‌ها حس ارزشمند بودن می‌دهد و انگیزه‌ ایجاد می‌کند. از سوی دیگر برای خود آن فرد مهم است که متوجه شود رسانه به آن‌ها توجه می‌کند. ساختن این مستند در شهرهای کوچک‌تر و استان‌های دیگر بهتر است، چراکه آن‌ها، انسان‌های بزرگی هستند که از رسانه دور بوده‌اند و فکر نمی‌کنند، کاری که انجام می‌دهند می‌تواند مهم و تاثیرگذار باشد.

بخشی‌مقدم با اشاره به اینکه فصل اول این مجموعه مستند در ۲۲ قسمت تولید شد، عنوان کرد: بازخوردهای مثبتی در گزارش‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده از پخش فصل اول «همسایه‌های خوب» داشتیم؛ البته مهم‌ترین بازخوردی که ‌گرفتیم از سوی سوژه‌ها و اطرافیان آنها که این مجموعه را می‌دیدند، بود.

کارگردان «همسایه‌های خوب» افزود: یکی از نقاط قوت این مجموعه این بود که اول مشکلات را نشان می‌داد، سپس سوژه را معرفی می‌کرد و نشان می‌داد اقدامات این فرد، چقدر می‌تواند کمک‌کننده باشد. به این صورت نبود که بگوید هیچ ضعف و نقصی وجود ندارد.

وی در پایان درباره تفاوت فصل دوم نسبت به فصل اول خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در فصل دوم وجود دارد، قصه است؛ ما قصه آدم‌هایی را که در حال حاضر کاری انجام می‌دهند، به تصویر کشیده‌ایم. در حقیقت اینگونه نیست که سوژه در گذشته، کاری را انجام داده باشد و ما به سراغش برویم.

فصل اول «همسایه‌های خوب» به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.