داوران کوچک جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در مشهد انتخاب شدند

رییس اداره امور سینمایی و سمعی- بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ۲۳ نفر از بین ۵۰ نفر داوطلب کودک و نوجوان شهرستانهای مختلف که برای داوری فیلمهای سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ثبت نام کرده بودند، به عنوان داوران کوچک این دوره در مشهد انتخاب شدند و کارت مربوطه را دریافت کردند.

سید حجت طباطبایی پنجشنبه شب در نشست توجیهی داوری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان به داورین منتخب افزود: شعار سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان “سینما، سرزمین خیال” است که کودکان با دنیای پرنقش و خیال خود می توانند بهترین داوران برای انتخاب فیلمهای برگزیده این جشنواره باشند.

وی اظهار داشت: امسال ۱۰ فیلم از بخش ایران سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از ۱۶ تا ۲۰ مهرماه در سالن پردیس هویزه در دو سانس ۱۷ تا ۱۹ و ۱۹ تا ۲۱ اکران می شود و فقط کودکان و نوجوانان با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می توانند به صورت رایگان تماشاگر این فیلمها باشند.

وی بیان کرد: مدت نمایش فیلمهای این جشنواره حداقل ۷۵ دقیقه و حداکثر ۹۰ دقیقه است و داوران این فیلمها را تماشا کرده و براساس مولفه های مورد نظر در جدولی که به همین منظور تدوین شده است، امتیازات لازم را به هر یک از فیلمها می دهند و در نهایت امتیازات جمع بندی شده و نتایج آن به دبیرخانه مرکزی جشنواره در اصفهان اعلام می شود.

رییس اداره امور سینمایی و سمعی – بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: شیوه نامه برای داوری فیلمهای جشنواره کودکان و نوجوانان در مشهد تنظیم شده و به همراه کارت به هر یک از داوران این جشنواره اعطا شده است تا طبق آن نسبت به داوری ۱۰ فیلم مزبور اقدام کنند.

یک مدرس سینما نیز در این نشست در تشریح نحوه داوری فیلمهای جشنواره توسط کودکان و نوجوانان گفت: داوری فیلم یک سری الزامات و نتایجی دارد که مهمترین آن نشاطی است که از تماشای فیلم به کودکان و نوجوانان دست می دهد و فیلمی برگزیده خواهد بود که بتواند کودکان را به وجد آورده و تا پایان فیلم آنان را بر روی صندلی سینما نگه دارد.

مقدسی افزود: داوران کوچک این جشنواره در ابتدا باید با دقت همه فیلمها را تماشا کنند، سپس به مولفه های بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه، تدوین و جلوه های ویژه فیلم نمره بدهند و براساس امتیازات داده شده، فیلمها را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین آنها را برگزینند.

وی اظهار داشت: فیلمهایی که در حوزه کودکان و نوجوانان ساخته می شود دو نوع است، نوع اول فیلمهایی است که درباره کودکان ساخته می شود، نوع دوم فیلمهایی است که به کودکان اختصاص دارد، در این جشنواره داوران کوچک فیلمهایی را داوری می کنند که برای کودکان و نوجوانان ساخته شده است لذا فهمیدن قصه و باورپذیری آن برای کودکان و نوجوانان نخستین مولفه برای امتیاز دادن به فیلم باید باشد.

وی بیان کرد: تصاویر خوب، فیلمبرداری مناسب، بازیگری باورپذیر، جلوه های ویژه و تصاویر خاص، تدوین و در نهایت پیام مناسب فیلم که در ذهن کودکان بماند و تلنگری برای آنان باشد را می توان از مولفه هایی برشمرد که داوران کوچک این جشنواره باید هر فیلم را براساس آن داوری کرده و امتیاز لازم را به آن اختصاص دهند.

روشنا