سرگذشت ۲ نویسنده زن «به زبان خواب» روایت شد/ احتمال اجرا در برلین

سما موسوی کارگردان نمایش «به زبان خواب» با اشاره به مستند بودن این اثر نمایشی از دلایل پرداختن به زندگی سیمین دانشور و هرتا مولر ۲ نویسنده سرشناس معاصر سخن گفت. سما موسوی کارگردان نمایش مستند «به زبان خواب» که این روزها در قالب رپرتوار تئاتر «عصر تجربه» در تئاتر مستقل تهران روی صحنه است […]


سما موسوی کارگردان نمایش «به زبان خواب» با اشاره به مستند بودن این اثر نمایشی از دلایل پرداختن به زندگی سیمین دانشور و هرتا مولر ۲ نویسنده سرشناس معاصر سخن گفت.

سما موسوی کارگردان نمایش مستند «به زبان خواب» که این روزها در قالب رپرتوار تئاتر «عصر تجربه» در تئاتر مستقل تهران روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی به سینما خراسان گفت: «به زبان خواب» یک نمایش مستند است که به سرگذشت سیمین دانشور و هرتا مولر ۲ نویسنده سرشناس و معاصر اهل ایران و رومانی می پردازد و تا ۵ مهرماه در تماشاخانه تئاتر مستقل تهران روی صحنه خواهد بود.

وی درباره دلایل انتخاب این ۲ نویسنده و اصولا پرداختن به تئاتر مستند بیان کرد: از آنجا که تخصص من در زمینه تئاتر مستند بوده و فوق لیسانس و دکترایم در حوزه تئاتر مستند است در این نمایش نیز به سراغ این حوزه از تئاتر رفتم و تصمیم گرفتم ۲ تن از نویسندگان برجسته حوزه ادبیات را انتخاب کنم. چون علاقه مند به دنیای زنان هستم نیز ۲ نویسنده زن را برای مطالعه و پژوهش برگزیدم. البته اصلا ادعای کار در حوزه تئاتر فمنیستی را ندارم اما چون خودم زن هستم دوست دارم در این زمینه بیشتر فعالیت کنم.

موسوی یادآور شد: از آنجا که این ۲ نویسنده در کشورهای مختلف اما با شرایط سیاسی و اجتماعی مشابهی زندگی می کردند، تصمیم به انتخاب آنها گرفتم. البته این ۲، سرگذشت و انتخاب های متفاوتی داشتند اما جفتشان با وجود شرایط سختی که در زمان خود داشتند در حرفه و زندگی بسیار موفق بودند. سیمین دانشور هم به عنوان یک زن و هم یک نویسنده موفق و تاثیرگذار بوده است و هرتا مولر نیز توانسته جایزه نوبل دریافت کند.

وی درباره رویکردی که به زندگی این نویسندگان داشته است، توضیح داد: در این نمایش عامدانه درباره آثار این ۲ نویسنده حرف نزدم چون کتاب ها و آثار آنها در کتابفروشی ها موجود است و هرکس به راحتی می تواند به آنها دسترسی داشته باشد اما اینکه هرتا مولر و سیمین دانشور چگونه زندگی کرده اند و چه شرایطی را پشت سر گذاشته اند برای مخاطبان جذاب است و دوست دارند از آن اطلاع داشته باشند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: تئاتر مستند، تئاتری است که از گفته ها، مصاحبه ها و اسناد مستند برای معرفی افراد استفاده می کند که در این نمایش نیز همین شیوه را رعایت کردم. همچنین در این اجرا از ویدئوهای مستندی که جزو آرشیو ایران و رومانی هستند بهره گرفته شده است که به این ترتیب تاکید بیشتری بر مستند بودن کار می شود.

وی در پایان صحبت هایش با اشاره به امکان اجرای نمایش در کشور آلمان اظهار کرد: از آنجا که من در کشور آلمان دانشجو هستم و دیگر بازیگر نمایش نیز در این کشور دانشجو و بازیگر است دیگر فرصت اجرای کار در ایران برایمان وجود ندارد اما احتمال دارد در سال ۲۰۲۰ نمایش را در برلین به صحنه ببریم. یکی از نکات جالب توجه در چند روزی که از اجرای ما می گذرد این است که تقریبا تعداد مخاطبان فارسی زبان و آلمانی زبان ما برابر بوده است و بازخوردهای بسیار مثبتی از آنها دریافت کرده ایم چون اکثرا انتظار نداشتند نمایشی با این محتوا و فرم اجرایی در ایران به صحنه برود که این مساله باعث دلگرمی گروه بوده است.

مارال کشاورز و سما موسوی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۵ مهرماه در قالب سومین دوره رپرتوار «عصر تجربه» به صحنه می رود.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: «به زبان خواب» نمایشی مستند با موضوع سرگذشت ۲ نویسنده است؛ یکی از چهره‌های معاصر ادبیات فارسی و دیگری از چهره‌های شاخص ادبیات آلمان. یکی در رومانی به دنیا آمده، به آلمان مهاجرت کرده و همچنان در این کشور زندگی می‌کند و دیگری در ایران به دنیا آمده، در ایران زیسته و در این کشور نیز از دنیا رفته است. سیمین دانشور و هرتا مولر ۲ شخصیت اصلی این نمایش هستند.