عود نوازی با قانون در تالار رودکی/ وقتی داورها خوش بین می‌شوند

چهاردهمین روز این جشنواره در بخش موسیقی دستگاهی به سازهای عود و قانون اختصاص داشت و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، دوشنبه بیست و یکم مرداد و در چهاردهمین روز از برگزاری سیزدهمین […]

چهاردهمین روز این جشنواره در بخش موسیقی دستگاهی به سازهای عود و قانون اختصاص داشت و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، دوشنبه بیست و یکم مرداد و در چهاردهمین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که به بخش موسیقی دستگاهی و سازهای عود و قانون اختصاص داشت ، نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. در این روز حسین بهروزی‌نیا، محمد فیروزی و سعید نایب‌محمدی هیأت داوران ساز عود و مینا افتاده، پریچهر خواجه و ملیحه سعیدی هیأت داوران ساز قانون را تشکیل می دادند.

بر اساس این گزارش، بخش نخست چهاردهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان به ساز عود اختصاص داشت و رده سنی الف که به دو بخش الف ۱ و الف ۲ تقسیم شده بودند، آغازگر این بخش بودند. در ابتدا منصور تاج الدینی از رده سنی الف ۱ به روی صحنه آمد و قطعات خود را آغاز کرد. پس از او ماکان رضا نورمحمدی و آوا پریشانی از این رده سنی و همچنین صدرا ساعی دهقان، حمید کریمیان تکبلاغ، امیرحسین اسفندیاری، ماهور براره، آوین احمدی و نگین لشگری از رده سنی الف ۲ به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

پس از آن نوبت به گروه سنی ب رسید و عودنوازان این رده سنی شامل ستار محمدی، محمدرضا حسن خانی، ماه گل مقتدر و امیررضا نصیری بودند. سپس نوبت به گروه سنی ج رسید و هومن شیرعلی و محمد توکلی شوریجه مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

در پایان بخش نخست چهاردهمین روز جشنواره، نشست نقد و بررسی اجراها برگزار شد و اعضای هیأت داوران اجراها را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

بخش دوم چهاردهمین روز جشنواره موسیقی جوان هم به ساز قانون اختصاص داشت و شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نهایی در دو رده سنی الف و ب به رقابت با یکدیگر پرداختند. مایسا نادری، ستایش سادات موسوی وند، محیا سادات حسینی نژاد، فاطمه بهرامی، نگار سوهانی، باربد یکدانه، زینب بابایی فرد و ستایش حامدی از رده سنی الف مقابل هیات داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند. سپس نوبت به گروه سنی ب رسید و کیمیا عماری و نگار غفاری به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

بخش سوم و پایانی روز چهاردهم، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص یافت و هیأت داوران اجراها را مورد بررسی قرار دادند. مینا افتاده، پریچهر خواجه، ملیحه سعیدی و هومان اسعدی در این نشست حضور داشتند.

روش استفاده از انگشت گذاری ایرانی توسط نوازندگان در یک جلسه نقد

نشست نخست نقد و بررسی اجراهای روز سوم بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز عود، ظهر روز دوشنبه بیست و یکم مردادماه و با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، محمد فیروزی، حسین بهروزی نیا و سعید نایب محمدی (اعضای هیأت داوران) برگزار شد و اجراهای بخش نخست امروز را مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدای این نشست محمد فیروزی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش عود در مورد اجراهای این بخش گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و بی نهایت از شرکت کنندگان تشکر می کنم که امسال در رده های سنی الف و ب نسبت به سال گذشته اجراهای بسیار بهتری داشتند. نکته مهمی که وجود دارد این است که شرکت کنندگان باید در انگشت گذاری ها دقت بیشتری داشته باشند و اگر انگشت گذاری های موسیقی ایرانی را انجام دهید، خیلی بهتر خواهد شد. ضمن اینکه به نظر من در قسمت اجرای ردیف ها نیز تمام شرکت کنندگان بسیار خوب بودند اما متأسفانه در رده سنی ج تنها دو شرکت کننده داشتیم که یکی از آن ها به دلیل اجرا نکردن انگشت گذاری چهارگاه دو، اجرایش مورد قبول قرار نگرفت.

وقتی یکی از داوران از افزایش شرکت کنندگان خوشحال می شود

حسین بهروزی نیا عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش عود نیز در مورد اجراهای امروز جشنواره گفت: در ابتدا بسیار خوشحالم که تعداد نوازندگان این ساز بسیار زیاد شده است.تقریبا ۴۰ سال گذشته در هنرستان موسیقی همراه با آقای فیروزی بر روی این ساز کار می کردیم. من همیشه دوست داشتم که یک روزی در نوازندگی این ساز به آقای فیروزی برسم و به یاد دارم که یکی از معلمان به من گفت که نگران نباش به آقای فیروزی رسیدید. خوشبختانه در حال حاضر رقابت در این ساز بسیار زیاد شده است و این موضوع باعث خوشحالی است.

موضوع تکنیک یعنی بهره‌برداری از موضوعات نوازندگی. تکنیک باید در اختیار شعور و فکر موسیقی باشد و اگر در اختیار فکر موسیقی باشد خیلی خوب است .وی افزود: نکته ای که باید عرض کنم این است که همان طوری که آقای فیروزی نیز به آن اشاره کردند، ما بیشتر انگشت گذاری ایرانی را مدنظرمان است و نوع ملودی هایی که ما در موسیقی مان استفاده می کنیم با موسیقی عربی متفاوت است و آن ها نیز انگشت گذاری های خاص خودشان را دارند و ما نمی گوییم انگشت گذاری های آنها اشتباه است اما نوع موسیقی ما ایجاب می کند که بیشتر از انگشت گذاری ایرانی استفاده کنید.

این هنرمند بیان کرد: نکته دیگری که در اجراهای امروز وجود داشت و بنده نیز از این موضوع گله مند بودم، این است که قطعاتی که برای نوازندگان عود کار شده است، قطعاتی نبود که مختص این ساز باشد و امیدواریم با برنامه ریزی هایی که صورت خواهد گرفت رفته رفته بتوانیم این نقص را برطرف کنیم. نکته آخری که وجود دارد این است که نوازندگان رده های سنی بالاتر زمانی که قطعاتشان را اجرا می کنند، به خوبی از پس کار برمی آیند اما زمانی که مقامی در این جشنواره کسب می کنند و پس از آن باید به عنوان یک نوازنده حرفه ای گام بردارند، به سختی می توانند دقایقی را به صورت بداهه قطعه ای اجرا کنند و امیدواریم در این بخش نیز تدبیری اندیشیده شود و این نقص نیز برطرف شود.

یک پیشرفت قابل ملاحظه در نوازندگی

در پایان این نشست سعید نایب محمدی دیگر عضو هیأت داوران در بخش ساز عود در مورد اجراهای روز چهاردهم جشنواره موسیقی جوان گفت: من هم به نوبه خودم خیلی خوشحال هستم که فرصتی دست داد در خدمت شما عزیزان باشیم. اتفاق خوبی که در اجراهای امروز رخ داد این بود که تعدادی از نوازندگانی که در سال گذشته در این جشنواره حضور داشتند، در این دوره نیز حاضر شدند و پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به سال گذشته داشتند و این موضوع باعث خوشحالی است. در کل از اجراهای امروز بسیار راضی بودم و امیدوارم در سال های آینده نیز شاهد اجراهای بهتری از نوازندگان جوان باشیم.

نشست دوم نقد و بررسی اجراهای روز سوم بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز قانون، عصر روز دوشنبه بیست و یکم مردادماه و با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، ملیحه سعیدی، مینا افتاده و پریچهر خواجه (اعضای هیأت داوران) برگزار شد و هیأت داوران اجراهای بخش قانون را مورد بررسی قرار دادند.

خوش بینی به آینده سازقانون و طرح یک انتقاد ناراحت کننده

در ابتدا ملیحه سعیدی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: امروز اجراهای خوبی را از نوازندگان جوان ساز قانون شاهد بودیم البته توقع من خیلی بیشتر از این‌ها است. بنده در تمام این سال‌ها سعی کردم که فرم ایرانی به ساز قانون بدهم.اما بنده می‌خواهم نکاتی را در مورد اجراهای امروز عرض کنم و اولین نکته این است که تعدادی از نوازندگان در هنگام اجرای قطعات، حرکات اضافه انجام می‌دهند و بنده به شخصه از این حرکات بیزار هستم. معمولا در نواختن سازها حرکات اضافه معقول نیست و متأسفانه به تازگی در نواختن بعضی از سازها می‌بینم که نوازندگان حرکات اضافه انجام می‌دهند اما به اعتقاد من کسی که سازی را می‌نوازد، باید کوک و اجرای نوازنده خوب باشد و نباید با حرکات اضافه خودشان را نشان دهند. به همین دلیل از نوازندگان جوان ساز قانون درخواست می‌کنم که از انجام حرکات اضافه خودداری کنند.

ملیحه سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که به دلیل اینکه ساز قانون سال‌های سال دور از مملکت ما بوده و بیش از صد سال است که به مملکت ما بازگشته است، مقداری دقت و کار بیشتری را می‌طلبد و باید تلاش بیشتری کنید و انشالله شاهد موفقیت‌های بیشتری از جانب شما جوانان باشیم و بنده به شخصه به آینده این ساز بسیار خوشبین هستم.

تکنیک باید در اختیار شعور و فکر موسیقی باشد

سپس پریچهر خواجه دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: خیلی خوشحالم که در خدمت نوازندگان جوان ساز قانون هستم . برای من موسیقی ایرانی بسیار پرارزش و پراهمیت است و امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم برای موسیقی کشورمان کاری انجام دهیم و بتوانیم میراث و فرهنگ موسیقی را زنده نگه داریم. زمانی که بنده ساز قانون را زیر نظر خانم سعیدی آغاز کردم، در آن زمان عوام به دلیل اینکه ساختار و صدای آن را کمتر شنیده بودند، نمی‌دانستند که قانون چه سازی است و گمان می‌کردند که این ساز عربی و یا ترکیه‌ای است و خانم سعیدی همت کردند و شاگردانی مانند من را تربیت کردند. به هر حال دغدغه بنده فقط موسیقی ایرانی است و خیلی خوشحالم که امروز نوازندگان جوانی چون شما ادامه‌دهنده راه فرهنگ و موسیقی کشور هستید. موضوع تکنیک یعنی بهره‌برداری از موضوعات نوازندگی. تکنیک باید در اختیار شعور و فکر موسیقی باشد و اگر در اختیار فکر موسیقی باشد خیلی خوب است .

پریچهر خواجه در پایان در مورد سطح کیفی نوازندگان شرکت‌کننده در این جشنواره گفت: به نظر من سطح اجراهای امسال بسیار بالا بود خصوصا رده سنی الف که قطعات بسیار خوبی را از این رده سنی شنیدم و باز هم تاکید می‌کنم که دست در دست هم دهیم تا فرهنگمان را گرامی بداریم و هیچ‌کس در دنیا مانند یک ایرانی دغدغه کشورش را ندارد.

بهترین فرصت برای دور شدن از اضطراب

در پایان این نشست نیز مینا افتاده از دیگر داوران ساز قانون در مورد اجراهای روز چهاردهم جشنواره موسیقی جوان گفت: بنده متخصص نیستم اما در عین حال متخصص هستم! به دلیل اینکه از سالی که در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل شدم، قانون ساز دوم بنده بود و خوشحالم که در حال حاضر به ساز تخصصی بنده تبدیل شده است. امروز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و خوشحالم که بالاخره یک نوازنده قانون آقا همانند سال گذشته در این جشنواره حضور داشت و بسیار هم زیبا نواختند.

افتاده در پایان تصریح کرد: نکته‌ای که به ذهن من رسید این است که نوازندگان زمانی که به روی استیج می‌آیند، بهترین فرصت است که اضطراب و ترس را از خودشان دور کنند و در حال حاضر چنین فرصتی برای آن‌ها پیش نمی‌آید که بر روی استیج قرار بگیرند و برای مخاطبین ساز بنوازند به همین دلیل باید سعی کنند با آرامش بر روی استیج قرار بگیرند و اجراهای بهتری را داشته باشند.

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران در حال برگزاری است.