“فدیشه” و “علم خبر” گذری بر تعزیه خوانی خراسان

دو فیلم مستند "فدیشه" و "عَلَم خبر" ساخته "ابوالفضل تاجیک" از مستندسازان برجسته خراسانی است که این روزها از شبکه استانی سیمای خراسان رضوی در حال پخش بوده و به سنتها و آیینهای مردم نیشابور و زبرخان در دهه نخست ماه محرم بویژه تاسوعا و عاشورا می پردازد.

تهیه کننده و کارگردان فیلم های مستند” فدیشه” و “علم خبر” روز سه شنبه به خبرنگار سینما خراسان در این باره می گوید: نمایشهای آیینی مربوط به عاشورا از جایگاه ویژه ای در بین مردم برخوردار است و هر ساله خراسان بویژه نیشابور و شهرهای اطراف آن مرکز برگزاری بزرگترین مراسم آیینی در محرم به مدد هنر مردم این دیار و آثار فولکلوریک است.

ابوالفضل تاجیک افزود: شهرستان نیشابور سابقه تاریخی و تمدنی و فرهنگی بسیار بالایی دارد و هر ساله در ایام محرم بویژه تاسوعا و عاشورای حسینی به یاد آن واقعه و شهادت حضرت سیدالشهدا آیینهای و سوگواره های سنتی خاصی برگزار می شود.

وی بیان کرد: برخی از این آیینها و سنتها به صورت عام در نقاط مختلف شهرستانهای نیشابور، زبرخان و فیروزه مورد توجه بوده که به طور معمول به صورت سینه به سینه از نسلهای قبل به نسلهای جدید منتقل شده که نمونه بارز آن نمایش “علم گردانی” در شهر خرو و آیین نمایشی “علم خبر” مختص روستاهای منطقه نیشابور است.

این تهیه کننده فیلم مستند ادامه داد: در مستند فدیشه که در سال ۹۷ ساخته شده و ۴۳ دقیقه مدت زمان کل فیلم است، به مراسم آیینی و نمایش تعزیه خوانی روستای فدیشه می پردازد، تعزیه خوانی مردم این روستا که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد جزو بزرگترین آیینهای تعزیه خوانی کشور به شمار می رود که هر ساله با حضور جمعیتی حدود ۶۰ هزار نفر برگزار می شود.

تاجیک اظهار داشت: در مستند فدیشه نحوه همکاری مردم برای شکل گیری و برگزاری آیین تعزیه خوانی در این روستا بویژه آیینهای دهه اول محرم به نمایش گذاشته می شود و می توان گفت که برگزاری آیین های تعزیه خوانی در شهرستانهای نیشابور، زبرخان و فیروزه نشان از علاقه، دلبستگی، آزادگی و اتحاد مردم آن دیار دارد.

وی به تشریح مستند “علم خبر” پرداخت و گفت: این مستند ۵۳ دقیقه زمان دارد که در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است و به موضوع علم گردانی در شهر خرو و روستاهای منطقه نیشابور می پردازد و مهارت ساخت علم و آخرین بازماندگان سازنده آن را به نمایش می گذارد.

روشنا