قرنطینه فرصتی برای ساماندهی آرشیوم شد/ ثبت تاریخ مصور عکاسی مشاغل

افشین بختیار معتقد است باید به جامعه عکاسی تلنگری وارد شود که به سراغ مشاغل در حال نابودی بروند و با این کار تاریخ مصوری از عکاسی را در حوزه مشاغل رقم بزنیم. افشین بختیار هنرمند پیشکسوت عکاسی که نیم قرن در عرصه عکاسی کشور حضور دارد، درباره شرایط این روزهایش در قرنطینه به سینما […]


افشین بختیار معتقد است باید به جامعه عکاسی تلنگری وارد شود که به سراغ مشاغل در حال نابودی بروند و با این کار تاریخ مصوری از عکاسی را در حوزه مشاغل رقم بزنیم.

افشین بختیار هنرمند پیشکسوت عکاسی که نیم قرن در عرصه عکاسی کشور حضور دارد، درباره شرایط این روزهایش در قرنطینه به سینما خراسان گفت: پیش از این کمتر زمانی پیش می‌آمد که در خانه بمانم و بیشتر اوقاتم را بیرون از خانه و به عکاسی می‌پرداختم اما در این مدتی که بیماری کرونا کشور را در برگرفته، مجبور شدم در خانه بمانم و اولین بار است که برای دو ماه از خانه بیرون نرفته‌ام. این فرصت دو ماهه حضور در خانه باعث شد تا ۴ الی ۵ میلیون اسلایدی که از سفرهای مختلف آرشیو کرده بودم، ساماندهی کنم.

وی درباره برگزاری جشنواره‌های عکاسی و زمان‌بندی اعلام فراخوان‌های آنها بیان کرد: با برنامه ریزی منسجم و از قبل طراحی شده می‌توان هنرمندان را در جریان برگزاری جشنواره‌های عکاسی قرار داد تا با زمان بیشتری روی سوژه‌های خود کار کنند و عکس‌های تأثیرگذارتری را به جشنواره‌ها ارسال کنند. نباید از فرصت‌هایی که در رسانه‌ها و یا در فضای تبلیغاتی نگارخانه‌ها، دانشکده‌ها و مکان‌های هنری برای تبلیغ برنامه‌ها و رویدادهای هنری وجود دارد، غافل شد و دست‌اندرکاران یک جشنواره باید برای استفاده بهینه از تک‌تک آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

بختیار که در عرصه عکاسی تبلیغات و صنعتی نیز تبحر دارد، به عکاسی از مشاغل و جشنواره عکس کار که فراخوان آن قبل از شرایط قرنطینه اعلام شده بود هم اشاره کرد و توضیح داد: در سال‌های گذشته جشنواره‌های بسیاری ظهور کردند که موضوع آن‌ها تنها مشاغل خاص را در برداشت اما مسابقه‌ای که با موضوع کلی و فراگیرتر همه مشاغل را در بر می‌گیرد کمتر در جامعه عکاسی شاهد بودیم، موضوعی که بدون شک با استقبال بسیار زیاد عکاسان و ارسال آثار متعدد و متفاوتی به دبیرخانه همراه است. نکته مهم در این مسیر، جلوگیری از ارسال عکس‌های غیرمرتبط به دبیرخانه جشنواره است، چراکه این موضوع سبب می‌شود به داوری آثار خللی وارد نشود و روند ارزیابی آثار تسریع پیدا کند. اختصاص بخش مجموعه عکس برای این موضوع هم مطمئناً دبیرخانه را با آثار بسیار خوبی روبرو می‌کند که شاید در قالب تک عکس بیان آنها با مشکل روبرو است و از این نظر باید به مسئولان این مسابقه تبریک گفت.

وی افزود: من، بیشتر شغل‌ها را عکاسی کردم و در مستند ایران که به شهرهای مختلف سفر داشتم خیلی از مشاغل در کانون توجه من بوده است و آرشیو خوبی را در مجموعه خودم ازمشاغل جمع آوری کردم. از پالان دوزان، آثار معماری ایران، صنعت نفت، معادن زغال سنگ ایران، صنایع دستی و… عکاسی کردم.

بختیار تاکید کرد: در این گونه رویدادهای عکاسی می‌توانیم تلنگری به عکاسان بزنیم که به سراغ مشاغل که در حال نابودی هستند و شاید تا چند سال آینده کمتر اثری از آنها را در جامعه شاهد باشیم، بروند و با این کار تاریخ مصوری از عکاسی را در حوزه مشاغل رقم بزنیم. به نظرم درج شغل‌های فراموش شده در فراخوان مسابقه عکس کار، می‌تواند توجه عکاسان استان‌های مختلف را به سمت مشاغلی که در اطراف خود و در معرض نابودی هستند، معطوف و گنجینه تصویری ارزشمندی را در حوزه عکاسی مشاغل گردآوری کند و این نوع جشنواره‌های عکاسی می‌توانند گنجینه تاریخ تصویری کشور را غنی کند.

این عکاس پیشکسوت در پایان با تاکید بر حمایت از تعداد بیشتری از عکاس‌ها در جشنواره‌ها، گفت: برگزارکنندگان جشنواره‌های عکاسی می‌توانند با کاهش ارقام جوایز مالی و افزایش تعداد آنها، عکاسان بیشتری را مورد تشویق قرار دهند که به نوبه خود به ایجاد انگیزه مضاعف در میان عکاسان جوان کمک می‌کند. مطمئناً این حمایت‌های مادی و معنوی و در نظر گرفتن اردوهای مختلف عکاسی و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند نام یک جشنواره را در میان طیف وسیعی از عکاسان در دوره‌های آتی مطرح کند.

به گزارش مهر، نخستین مسابقه بین‌المللی «عکس کار ایران» در سه بخش تک‌عکس، مجموعه عکس و بخش جنبی با موضوع «نه به کار کودک» به همت مرکز کار ایران برگزار می‌شود. رویکرد این مسابقه، تاکید بر ارج نهادن به کار و مشاغل مختلف برای رونق اقتصادی، زندگی بهتر و در این میان شغل‌های تخصصی، مهارتی و حرفه‌ای و نیز کسب و کارهای نوین است و مشاغل پنهان و کارهای کاذب و غیرمولد مانند دستفروشی را شامل نمی‌شود. هنرمندان برای اطلاع دقیق از اخبار و قوانین جشنواره می‌توانند به نشانی www.jobcenter.ir/festival مراجعه کنند.