قسمت دوم «بهارستان خانه ملت» را نمی‌سازم

کارگردان مستند «بهارستان خانه ملت» بیان کرد توان ساخت قسمت دوم این مستند را ندارم. به گزارش سینما خراسان، نشست خبری فیلم مستند بهارستان خانه ملت با حضور بابک بهداد کارگردان این اثر مستند، امروز جمعه ۱۲ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در ابتدای این نشست بابک بهداد کارگردان این مستند گفت: […]


کارگردان مستند «بهارستان خانه ملت» بیان کرد توان ساخت قسمت دوم این مستند را ندارم.

به گزارش سینما خراسان، نشست خبری فیلم مستند بهارستان خانه ملت با حضور بابک بهداد کارگردان این اثر مستند، امروز جمعه ۱۲ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست بابک بهداد کارگردان این مستند گفت: برای ساخت این مستند زمان بسیاری را صرف کردم که شامل ۳ سال تحقیق، یک سال نگارش فیلمنامه و ۳ سال تصویربرداری بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تصاویری که در این مستند از آن استفاده کرده است، بیان کرد: فیلم‌های آرشیوی‌ای که در این مستند استفاده شده، تا به حال دیده نشده است. بخشی از این تصاویر از شبکه‌های خارجی استفاده شده، همچنین برای نگارش فیلمنامه از منابع مکتوب، روزنامه ها و اسناد مختلف استفاده کرده‌ام.

بهداد با اشاره به اینکه دسترسی به منابع تصویری این مستند بسیار سخت بود، تاکید کرد: برای استفاده از این منابع به مرکز اسناد، کاخ گلستان و عکس‌های شخصی مراجعه کردم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: یکی از دلایلی که سبب شد عکس‌های مورد استفاده در این مستند رنگ شود، این بود که فکر می‌کردم با رنگ شدن عکس‌ها، مستند حال و هوای بهتری پیدا می کند، به خصوص اینکه از زمان پهلوی دوم به بعد عکس‌ها به صورت دستی رنگ می‌شد.

این مستندساز بیان کرد: با ساخت این مستند دوست داشتم مخاطب با بخش مهمی از تاریخ این مملکت یعنی بهارستان آشنا شود و از اتفاقاتی که در آن رخ داده مانند ماجرای ۳۰ تیر مطلع شود.

بهداد در پاسخ به این پرسش که چرا از دهه ۴۰ به بعد را کمتر در این مستند می‌بینیم، توضیح داد: از دهه ۴۰ تا وقوع انقلاب اسلامی، اتفاق مهمی در بهارستان رخ نمی‌دهد البته اتفاقاتی بود که برای کوتاه شدن حذف شد و قبول دارم که پایان این مستند کمی زود جمع شده است و باید بیشتر به آن پرداخته می شد.

وی همچنین تاکید کرد: می‌توان قسمت دوم این مستند را ساخت که البته نیاز به پژوهش دارد اما من این کار را نمی‌کنم چون آنقدر از ساخت این اثر خسته شدم که دیگر نمی‌توانم قسمت دوم آن را بسازم.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: میدان بهارستان با مجلس هویت پیدا کرده است. من به دکتر مصدق علاقه بسیاری دارم و سعی کردم نقش دکتر مصدق را در ملی کردن صنعت نفت به طور کامل نشان دهم.

بهداد در پایان گفت: تمام صداهایی که در این مستند به جای شخصیت ها شنیده می شود، صدای مستندسازان مطرح کشور است.