نهال نوشکفته سینما در قوچان به بار ننشست

مدیر داخلی سینما "دانش" قوچان گفت: بی‌توجهی، حمایت ناکافی و عدم تحقق وعده مسوولان شهری همزمان با شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن، مهمترین عامل شکست فعالیت تنها سینمای شهرستان قوچان است و دیگر قصد بازگشایی سینما را نداریم.

محمد شاهی اردستانی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار سینما خراسان افزود: ساختمان سینما دانش در ششم دیماه سال ۱۳۹۴ پس از ۱۷ سال تعطیلی و انجام اقدامات لازم برای بازسازی، بازگشایی و پذیرای علاقه مندان به سینما شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ساختمان سینما دانش در مالکیت اداره آموزش و پرورش شهرستان بود اقدام به اجاره محل نمودیم و به این ترتیب برای چهار نفر شغل ایجاد شد.

شاهی خاطر نشان کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا به مدت چهار سال این مجموعه در مدیریت ما قرار داشت که در مجموع یکسال از این مدت را به دلیل مشکلات ساختمان و نواقص موجود در آن ناچار به تعطیلی شدیم.

مدیر داخلی سینما دانش قوچان ادامه داد: این وضعیت و بی توجهی مالک ساختمان و عدم اقدام برای رفع مشکلات و نواقص در حالی رقم خورد که بدترین اتفاق ممکن یعنی شیوع ویروس کرونا عامل تعطیلی سینماها از سوم اسفند ماه سال ۱۳۹۸ شد و بار دیگر ضربه مهلکی به تنها مجموعه فرهنگی و هنری شهرستان قوچان وارد آمد.

وی که گلایه‌مند از بی تفاوتی و بی توجهی مسوولان و نیز متولیان امر به سینما دانش قوچان بود، اظهار کرد: از زمان بازگشایی این سینما تا آخرین روز فعالیت آن، هزینه بلیت تماشای فیلم برای هر نفر ۵ هزار تومان برای تنها سالن سینمای این شهر با ۳۹۱ صندلی بود و این نهایت همکاری و همراهی ما برای ارج نهادن به حوزه فرهنگ و هنر را می رساند اما متاسفانه این مهم از سوی متولیان درک نشد.

وی افزود: این درحالی بود که نمایش فیلم در تنها سینمای قوچان همزمان با اکران فیلم در تهران انجام می گرفت که خود یک نقطه قوت و عملکردی عالی برای این مجموعه سینمایی به شمار می رفت.

مدیر داخلی سینما دانش قوچان بیان کرد: این سالن سینمایی در زمان بازگشایی با بهترین تجهیزات و فناوری‌های دیجیتال بازگشایی شد اما بر خلاف پیشنهادات ارائه شده از سوی بنده از جمله تبدیل ۳۹۱ صندلی بدون استاندارد با ۱۲۰ صندلی نو و تعویض نمای ساختمان با هزینه شخصی به مالک اصلی ساختمان در ازای افزایش مدت اجاره با هدف بازگشت سرمایه و نیز بهبود وضعیت سینما ، هیچ همراهی و مشارکتی در این زمینه انجام نگرفت.

وی به مشکلات ناشی از شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: طی مدت ۱۸ ماه از شیوع ویروس کرونا نه تنها تسهیلات و حمایت مالی به این مجموعه تعلق نگرفت بلکه بارها کابلهای برق و تلفن و سایر تجهیزات سینما به سرقت رفت که خسارت فراوانی را در کنار خسارت ناشی از تعطیلی به مدیریت سینما دانش تحمیل کرد.

شاهی با بیان اینکه طبق قرار داد امضاء شده با اداره آموزش و پرورش قوچان پرداخت خسارات ناشی از اهمال در بنای ساختمان باید از سوی این اداره انجام شود، اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه مذاکرات راه به جایی نبرده است و در پی پیگیری ماجرا از طریق دستگاه قضایی هستیم.

وی با اشاره به ضرورت وجود و فعالیت سینما در شهرستانی مانند قوچان که امکانات تفریحی و سرگرمی دیگری ندارد، گفت: با سینما می توان فرهنگ را ترویج داد اما متاسفانه هیچ حمایت در خور و شایسته‌ای از سوی اعضای شورای شهر، فرماندار، نمایندگان مجلس و غیره در این رابطه صورت نگرفته است و به همین دلیل دیگر قصد بازگشایی سینما را تحت هیچ شرایطی نداریم.

عرفانی