چراغ «تئاتر» را پس از شکست «کرونا» باردیگر روشن می‌کنیم

بازیگر نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» در پیامی تصویری علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی را به حضور دوباره در سالن‌های تئاتر و روشن کردن چراغ تماشاخانه‌ها بعد از برطرف شدن تهدید کرونا فراخواند. دریافت ۱۶ MB به گزارش سینما خراسان، سال ۹۸ با تمام فراز و فرودهای خود و به ویژه آغاز بحران ویروس کرونا در ایران […]


بازیگر نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» در پیامی تصویری علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی را به حضور دوباره در سالن‌های تئاتر و روشن کردن چراغ تماشاخانه‌ها بعد از برطرف شدن تهدید کرونا فراخواند.

دریافت ۱۶ MB

به گزارش سینما خراسان، سال ۹۸ با تمام فراز و فرودهای خود و به ویژه آغاز بحران ویروس کرونا در ایران و جهان به پایان رسید و مردم ایران وارد سال ۹۹ هجری شمسی شدند به امید اینکه روزها و سالی پر برکت پیش روی همگان باشد. جامعه تئاتر نیز از جمله اقشار کشور هستند که با وجود تعطیلی و ایام سختی که در سال ۹۸ تجربه کردند، با امید به روزهایی همراه با سلامتی و رونق زندگی اجتماعی سال جدید را آغاز کرده‌اند.

با همه‌گیر شدن شیوع ویروس کرونا در ایران در ماه آخر سال ۹۸ تماشاخانه‌های تئاتر نیز همچون دیگر مراکز فرهنگی و هنری تعطیل شدند، تعطیلی سالن‌های تئاتر خسارت زیادی به گروه‌ها و سالن‌داران وارد کرد و باعث شد در روزهای پایانی سال اهالی تئاتر ضر و زیان زیادی ببینند. تقریبا اکثر نمایش‌هایی که اجرایشان در اسفندماه تعطیل شد تازه اجرای عمومی خودشان را آغاز کرده بودند و این تعطیلی اجباری سبب شد علاوه بر هدر رفتن وقت و انرژی و زیان مالی، بسیاری از گروه‌ها نتوانند برنامه ریزی مجددی برای ادامه اجرایشان داشته باشند چون همه چیز بستگی به پایان معضل بیماری کرونا و مساعد شدن اوضاع دارد و در صورت عادی شدن شرایط ممکن است بازیگران و عوامل آن نمایش به کار دیگری تعهد داشته باشند و در زمان تعیین شده نتوانند در خدمت گروه باشند.

مساله دیگر جلب اعتماد مخاطبان و فراهم آوردن شرایط مناسب بهداشتی برای بازگشتشان به سالن‌های نمایشی است چون در غیر این صورت حتی با باز شدن در تماشاخانه‌ها نیز ممکن است تماشاگران همچنان به آلوده بودن محیط اعتقاد داشته باشند و ترجیح دهند فعلاً به دیدن نمایش‌های روی صحنه نیایند.

البته مدیران سالن‌های مختلف اعلام کرده‌اند که تماشاخانه هایشان ضدعفونی شده و مطمئنا بعد از بازگشایی سالن‌ها این کار مجددا انجام خواهد شد اما ترغیب هنرمندان تئاتر به بازگشت دوباره مخاطبان به سالن‌ها و روشن کردن چراغ تماشاخانه‌ها نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد چون همانطور که می‌دانیم تئاتر هنری زنده است و بدون حضور مخاطب معنا نمی‌یابد.

از همین رو در طول تعطیلات نوروز و همزمان با تجربه خانه‌نشینی اجباری در نوروز ۹۹ سینما خراسان با دعوت از هنرمندان تئاتر خواست در ویدئوهایی کوتاه برای این روزها پیشنهادات فرهنگی مطرح کنند و در عین حال آن‌ها را به حضور دوباره در سالن‌های تئاتر بعد از پایان معضل بیماری کرونا و باز شدن مراکز فرهنگی و هنری فرابخوانند.

در همین راستا بهرام سروری‌نژاد بازیگر و کارگردان تئاتر که پیش از تعطیلی تماشاخانه‌ها با عنوان بازیگر و در نقش سیاه در نمایش آیینی سنتی «کابوس‌های مرد مشکوک» به کارگردانی ملیکا رضی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه بود در ویدئویی مخاطبان را به ماندن در منزل در این روزهای کرونایی دعوت کرده و در ادامه آن‌ها را به حضور دوباره در سالن‌های نمایش فراخوانده است و از علاقه مندان خواسته که به دیدن «کابوس‌های مرد مشکوک» بعد از عادی شدن شرایط بنشینند.