چند خبر سینمایی؛ از تولید «دو روز دیرتر» تا اکران خاص «بچه زرنگ»

تولید فیلم کمدی «دو روز دیرتر»، اعلام فهرست بازیگران «لاک‌پشت»، ساخت موسیقی «آن دو»، نمایش مستندی از زنده یاد محمدرضا مقدسیان و اکران «بچه زرنگ» برای کودکان کم‌برخوردار از خبرهای سینمایی امروز هستند.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» با موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت به کارگردانی اصغر نعیمی و نویسندگی رضا مقصودی و حمید اکبری خامنه و براساس طرحی از سید محمد حسینی و تهیه کنندگی محسن شیرازی در بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شد.

در این فیلم سینمایی که با رویکرد طنز اجتماعی ساخته شده است، سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، سیدجواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد به عنوان بازیگر حضور دارند.

سیدجمال ساداتیان به عنوان مشاور تهیه کننده،مرتضی هدایی(مدیر فیلمبرداری)،میثم مولایی(تدوین)،مسعود سخاوت دوست(اهنگساز) و عباس عباسی(طراح چهره پردازی) در این پروژه سینمایی حضور دارند.

در خلاصه داستان این فیلم طنز آمده است: «سهیل و مریم زوج جوانی که سودای مهاجرت دارند، علی‌رغم توصیه‌های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می کنند. تا اینکه پدر مریم تصمیم می‌گیرد، مبلغی که از خواهرش به ارث برده را بین نوه‌هایش تقسیم کند. سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می‌گیرند بچه دار شوند اما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آنها را برهم می‌زند تا اینکه …»

بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه گذار اصلی این پروژه سینمایی است که در تولید این فیلم با بنیاد سینمایی فارابی و موسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت دارد.

در سال‌های اخیر و با توجه به بحران جمعیت در جامعه، در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بر فرهنگسازی در حوزه فرزندآوری و ازدیاد جمعیت تاکید ویژه‌ای شده است که ساخت این اثر سینمایی در این راستا ارزیابی می‌شود.

بنیاد فرهنگی روایت فتح در دور جدید تولید آثار سینمایی خود ،چندین اثر سینمایی را در استان‌های کشور در دست تهیه و ساخت دارد که در روزهای گذشته خبر ساخت و تولید فیلم سینمایی «قهرمان جندی شاپور» با موضوع زندگی و مبارزات شهید دکتر عبدالمجید بقایی منتشر شد.

فهرست بازیگران «لاک‌پشت» کامل شد

فیلم سینمایی «لاک‌پشت» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهمن کامیار این روزها در آستانه پایان مراحل فنی و رسیدن به نسخه نهایی است تا برای حضور در فستیوال‌های داخلی و خارجی و اکران در سینماهای کشور آماده نمایش شود.

پیش از این فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، نازنین کریمی و صابر ابر به‌ عنوان بازیگران این اثر سینمایی معرفی شده بودند و حالا با اعلام نقش‌آفرینی هومن برق‌نورد، آزیتا حاجیان، علیرضا آقاخانی و جمشید گرگین و انتشار اولین تصاویر آنها، فهرست بازیگران فیلم سینمایی «لاک پشت» کامل شد.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نسخه نهایی این اثر در روزهای آتی آماده شده و برای بازبینی به دبیرخانه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ارائه خواهد شد تا با دیگر آثار حاضر در این رویداد سینمایی به رقابت بپردازد.

این فیلم به‌ عنوان سومین اثر بلند سینمایی کامیار در مقام کارگردان پس از فیلم‌های «مرداد» و «در وجه حامل»، درامی روانشناسانه با فضایی متفاوت محسوب می‌شود.

عوامل اصلی «لاک‌پشت» عبارتند از: جانشین تهیه‌کننده: سجاد رحیمی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری دی، مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، موسیقی: حامد ثابت، تدوین: پویان شعله‌ور،‌ طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، مدیر صدابرداری: امیر نوبخت، طراح گریم: محسن دارسنج، طراح صحنه: سعید مربی، طراح لباس: آرام موسوی، مدیر برنامه‌ریزی: آوا بالاور، منشی صحنه: لادن رحمتی، دستیار اول فیلمبردار: فرهاد رستمی، دستیاران کارگردان: بهرنگ حجازی، میلاد گروسی، مدیر تدارکات: محمد ابراهیمی، مشاور پروژه: حسین متحد، عکاس: حسین حاجی بابایی.

ساخت موسیقی «آن دو»

آهنگساز فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اصغر فرهادی، موسیقی «آن دو» را می سازد. فیلم ادای دینی به شهدای لر و ایل بختیاری و نیز شهدای اصفهانی در جریان جنگ تحمیلی است و برای شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال آماده می‌شود.

با پایان فیلمبرداری «آن دو» به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه کنندگی سیدعلیرضا سبط احمدی، این فیلم سینمایی وارد مراحل فنی شده و سازندگان در تلاش هستند نسخه‌ای از آن را در زمان مقرر به دفتر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تحویل دهند.

ستار اورکی که آهنگسازی فیلم های «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده»، «خائن کشی»، «خون شد»، «دربند» و … را در همکاری با نامداران سینما بر عهده داشته و چند بار نامزد دریافت سیمرغ بوده، موسیقی «آن دو» را می‌سازد. اورکی ساخت موسیقی نخستین ساخته سینمایی مرتضی رحیمی با عنوان «بَلیط» را هم برعهده داشته که در نوبت اکران است.

فیلم اواسط پاییز در لوکیشن‌هایی همچون بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران، مناطق سرسبز استان چهارمحال و بختیاری، شهر آبادان، شهرک سینمایی دفاع مقدس و … مقابل دوربین رفت.

فریبا کوثری، علیرام نورایی، قدرت الله ایزدی، مالک حدپور سراج، آوا دارویت، اسرافیل علمداری، محمدرضا ژاله، کامران دهقان، داراب آقاسی زاده، سلیمه رنگزن، مژگان محمودیان، مرجان علوی،‌ کبری گودرزی، زهرا هزاریان، سعید محمودی، بهروز کردزنگنه، حبیب تاجمیری، پوریا ریحانی اصل، حاتم میرزایی، مهران پورمهدی، مهران هادی، سیاوش معمارزاده، درسا طهماسبی، مصطفی حسنی، روح الله خالدی، محمدرضا عالیور، امیرمحمد فتاحی، یوسف مهری بابادی، رضا فرخوند، اسماعیل عباسی، علی گودرزی، زیبا موسوی، بابک محمودی و امیررضا فرامرزی و … در این فیلم بازی داشته اند.

درام دفاع مقدسی «آن دو» قصه‌ای در پیرامون جنگ تحمیلی را روایت می کند؛ ظفر پسر بچه‌ای ۱۲ ساله، اصالتاً بختیاری و از عشایر لردگان است که پدرش خدابخش و برادرش خدارحم به همراه دیگر مردان ایل به جبهه رفته‌اند. چند ماهی است که از خدارحم خبری نیست. در همین حال، شهیدی را به لردگان می‌آورند و چون نام و نشانی ندارد، جهت شناسایی او، ابتدا به خانواده ظفر خبر می‌دهند و ….

دیگر عوامل اصلی «آن دو» عبارتند از: نویسندگان فیلمنامه: مهدی سجادپور، مرتضی رحیمی، مجری طرح: موسسه تاراز فیلم پارسی، ناظر کیفی: حبیب الله بهمنی، مدیر فیلمبرداری: مجید گل سفیدی، مدیران صدابرداری: حمیدرضا اسلامی نژاد، روح الله جعفر بیگلو، طراح گریم: رسول نعمتی، مجری گریم، آیسا ذوالفقاری، هادی حاجیوند، صداگذار: امیرحسین صادقی، تدوینگر: امیرشیبان خاقانی، جلوه های ویژه میدانی: عظیم محمدی، جلوه های ویژه بصری: عادل مدنی، طراح صحنه: بهنام جعفری طادی، طراح لباس: اشرف شاه حسینی، مدیر تولید: مرتضی کریمی، مدیر تدارکات: بهرام دانایی زادگان، منشی صحنه: مهران رضایی سرابی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: لیلا دبیب، دستیار تولید: جواد یوسفی.

نمایش مستندی از زنده یاد محمدرضا مقدسیان

مستند «سرود دشت نیمه ور» ساخته زنده یاد محمدرضا مقدسیان در ادامه نمایش‌های ویژه فیلم‌های مستند با عنوان «شب‌های مستند»، سه شنبه- ۱۲ دی ماه- ساعت ۱۷ بر روی پرده سالن فردوس موزه سینما اکران می‌شود.

در سومین نشست شب‌های مستند که با مشارکت انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند برگزار می‌شود، حمید جعفری مستندساز درباره فیلم صحبت خواهند کرد.

مستند «سرود دشت نیمه ور» درباره‌ی آیین لایروبی نهر «نیمور» است که اسفندماه هر سال توسط اهالی نیمور و «باقرآباد» انجام می‌شود. این فیلم ابتدا به آیین لایروبی یعنی نحوه‌ کار، همراهی و مشارکت اهالی می‌پردازد و بعد به مراسم جشنِ پس از لایروبی.

ورود در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است.

«بچه زرنگ» میزبان کودکان کم‌برخوردار شد

سینما شکوفه و عوامل فیلم «بچه زرنگ» میزبان کودکان کم برخوردار و قشر آسیب پذیر شدند.

انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» در رویدادی که در سینما شکوفه میزبان برگزار شد برای کودکان قشر آسیب پذیر به نمایش درآمد که همراه با خانواده هایشان به تماشای این اثر نشستند.

۸۰ نفر از مددجویان موسسه‌ «مهرآفرین» به همراه فرزندان خود با همراهی مددکاران اجتماعی به تماشای فیلم سینمایی «بچه زرنگ» نشستند، تا لحظات شادی را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

تعدادی از این مددجویان برای اولین‌بار به سالن سینما قدم گذاشته و توانستند تماشای فیلمی روی پرده‌ نقره‌ای را تجربه کنند.

موسسه‌ مهرآفرین از سال ۱۳۸۴ به طور تخصصی به مددرسانی به کودکان آسیب دیده و بدسرپرست می‌پردازد.

طبق تجربیات مددکاران اجتماعی، تجربه‌ مشترک فیلم دیدن مددکاران و مددجویان در جهت اعتمادسازی و ایجاد فضایی تعاملی میان آنها تاثیر بسزایی دارد.

انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری محصول مشترک گروه «هنر پویا» و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به همت یک گروه ۲۵۰ نفره از هنرمندان جوان ایران ساخته شده است. هومن حاجی عبداللهی، میرطاهری مظلومی، هدایت هاشمی از جمله صداپیشگان و سعید شیخ‌زاده مدیر دوبلاژ این اثر هستند.

این انیمیشن با جذب بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب در سینماها، رکورد پرمخاطب‌ترین انیمیشن و پرفروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران را در اختیار دارد و اکران آن همچنان ادامه دارد.