چند خبر سینمایی؛ از راه‌یابی ۳ فیلم ایرانی به هند تا نمایش «جاماندگان» در برج آزادی

راه‌یابی سه فیلم کودک و نوجوان به جشنواره کودکان گوآهاتی هند، رونمایی از تیزر جدید «ضد»، اکران «رویاهای بیداری»، تولید مستند «آیت الله بی عمامه»، نقد «اوپنهایمر»، پایان مراحل فنی «این خانه و جذام مادرم» و نمایش «جاماندگان» در برج آزادی از خیرهای سینمایی امروز هستند.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط‌ عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سه فیلم «بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر و شهرام ابراهیمی، «مهران» ساخته رقیه توکلی و به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی و همچنین فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی، برای رقابت در سومین دوره جشنواره بین‌المللی کودکان گوآهاتی، راهی ایالت آسام هند می‌شوند.

«بچه گرگ‌های دره سیب» در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان در بخش سینمای ایران به عنوان بهترین فیلم این رویداد هنری برگزیده شد و در مجموع چهار پروانه زرین را دریافت کرد. این فیلم، روایتگر قصه آشو پسر نوجوانی است که پدرش متهم به قتل و متواری است. او فکر می‌کند مادرش را نیز در کودکی از دست داده‌ است. وی در یک سفر به حقایقی دست می‌یابد و همین موضوع داستان‌های جدیدی را برایش رقم می‌زند.

«مهران» نیز که علاوه بر حضور در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در دوره سی و سوم جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز حضور داشت و موفق به کسب پروانه زرین و جایزه ویژه شهید بهنام محمدی و جایزه ویژه دبیر جشنواره شد، داستان پسر بچه‌ای ۱۲ ساله و یزدی به اسم مهران است که خانواده‌اش بعد از اشغال مهران، میزبان یک خانواده کُرد جنگ زده می‌شوند.

«کاپیتان» نیز قصه عیسی پسر نوجوانی است که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند و آرزوی دیدن دریا را دارد. این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت و در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان را نیز جایزه ابونصر فارابی را دریافت کرد.

دو فیلم «مهران» و «کاپیتان» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی به‌ شمار می‌رود، همچنین پخش بین‌المللی فیلم سینمایی «بچه گرگ‌های دره سیب» نیز برعهده بنیاد فارابی است.

سومین جشنواره بین‌المللی کودکان گوآهاتی از بیست‌ و یکم تا بیست ‌و چهارم ژانویه سال ۲۰۲۴ برابر با یکم تا چهارم بهمن‌ ماه امسال در کشور هندوستان برگزار می‌شود.

رونمایی از تیزر جدید «ضد»

با گذشت یک ماه از آغاز اکران فیلم سینمایی «ضد»، محصول سازمان سینمایی سوره، به کارگردانی امیرعباس ربیعی، تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، از تیزر جدید این اثر که ساخت آن برعهده امید میرزایی بوده است، رونمایی شد.

این تریلر سیاسی- عاشقانه که با شعار «زندگی بی‌عشق، مردگی‌ست…» از ۱۵ آذرماه به نمایش عمومی درآمده، تاکنون موفق به جذب ۴۵هزار مخاطب شده است.

«ضد» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد، روایتی از قصه آدم‌هایی‌ست که در مسیری بی‌بازگشت، بین علاقه و عقیده گرفتار شدند و در خلاصه داستان این اثر آمده است: هر کسی می‌تواند «ضد» باشد. این «ضد» می‌تواند حذف یک نفر یا یک ملت باشد…

مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مجید پتکی، روزبه رئوفی، عماد درویشی، مهشید جوادی، شیرین آقاکاشی و امین خانی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

این اثر برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران و نامزد دریافت هفت سیمرغ و برنده ۲ سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد و بهترین طراحی صحنه شد.

فیلم سینمایی «ضد» در موسسه فرهنگی هنری وصف صبا تولید شده و پخش آن با موسسه بهمن سبز است.

اکران «رویاهای بیداری» در هنر و تجربه

گروه سینمایی «هنر و تجربه» مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری با عنوان «رویاهای بیداری» را چهارشنبه- ۲۷ دی ماه- ساعت ۱۷ در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی چارسو رونمایی می‌کند.

این مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری بعد از مجموعه انیمیشن‌ «رویاهای رنگی» دومین بسته انیمیشن‌های کوتاهی است که گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می‌کند.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» شامل ۱۰ انیمیشن به نام‌های «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی، «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دشت گل‌های زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی، «کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان، «نقطه» به کارگردانی محمد زارع، «همیشه گمشده‌ای هست» به کارگردانی مسعود صفری، «باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است که در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.

سمانه مقرری طراح پوستر این بسته است. این بسته انیمیشن مناسب مخاطبان بالای ۱۲ سال است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه- ۲۷ دی ماه- هر روز در سینماهای فلسطین و موزه سینما در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش درمی‌آید.

تولید مستند «آیت الله بی عمامه» در روایت فتح

مستند «آیت الله بی عمامه» با محوریت شهید عبدالمهدی مغفوری در گروه مستند روایت فتح تولید شد.

این مستند که به سفارش بسیج رسانه کشور و به کارگردانی حمیدرضا بنایی تولید شده است در مصاحبه با همرزمان، نزدیکان و خویشاوندان شهید مغفوری ابعاد گوناگون زندگی و دوران مبارزات این شهید را به تصویر کشیده است.

عبدالمهدی مغفوری پنجم بهمن ماه ۱۳۳۵ در روستای سرآسیاب فرسنگی شهر کرمان متولد شد و در جبهه جنوب در منطقه دشت عباس با سمت مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی مشغول فعالیت شد. مغفوری سال ۱۳۶۳ به فرماندهی سپاه پاسداران شهرستان سیرجان منصوب شد و در طول دو سال خدمت، تحولات بسیار چشمگیری در سطح شهر سیرجان ایجاد کرد.

او مدتی در کردستان بود. در سال ۱۳۶۴ در عملیات «والفجر ۸» به دلیل بمباران های شیمیایی دشمن بعثی از ناحیه کمر و پا به شدت مجروح می شود و در همین زمان مسئولیت واحد بسیج سپاه پاسداران استان کرمان را می‌پذیرد.

مغفوری در عملیات کربلای ۴ هم علاوه بر سخنرانی، کارهای ستادی، تجهیز نیروها، پشتیبانی، خدمت رسانی و هدایت آنها تا منطقه عملیاتی فعالیت‌های بسیار زیادی داشت. مسئولیت او در این عملیات تجهیز و هدایت قایق‌ها تا نزدیک منطقه عملیاتی «کربلای ۴» بود و از آنجا که این عملیات با سختی و دشواری روبه رو شد مجبور به بازگشت به خرمشهر شدند و سرانجام در حالی که معاونت ستاد لشکر ۴۱ ثارالله را برعهده داشت در همین عملیات در اثر بمباران منطقه توسط هواپیماهای دشمن، به شهادت رسید.

سینما روایت به «اوپنهایمر» رسید

نهمین نشست «سینما روایت»، این هفته با حضور محمدرضا مقدسیان منتقد و مدرس سینما برگزار می‌شود و به موضوع نقد و بررسی فیلم «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان محصول سال ۲۰۲۳ با پنج رویکرد فرمالیستی، نئوفرمالیستی، تاریخی، ایدئولوژیک و روان شناختی ومقایسه ژانر جنگ با سینمای دفاع مقدس خواهد پرداخت.

این برنامه یکشنبه- ۲۴ دی ماه- ساعت ۱۵:۳۰ در مجتمع فرهنگی هنری اسوه میزبان علاقه‌مندان حوزه سینما و عموم مردم خواهد بود.

سلسله نشست های تخصصی سینما روایت با موضوع سینما ایران و جهان به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح هر هفته روزهای یکشنبه در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار می‌شود.

«این خانه و جذام مادرم» آماده نمایش شد

فیلم مستند «این خانه و جذام مادرم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نوید صادقی زندگی یک خانواده با مادر پیرشان که از نسل جذامیان مستند «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد است، را روایت می‌کند. حالا با گذشت سال‌ها از ساخت آن مستند در روزگار کنونی نیز خانواده همچنان از سمت جامعه درگیر تبعات جذام مادر پیرشان هستند. مادری که جان دخترش به حال او وصل است… .

مراحل فنی این فیلم مستند به پایان رسیده و بزودی در جشنواره‌های داخلی و خارجی به نمایش درمی‌آید.

سایر عوامل «این خانه و جذام مادرم» عبارت است از: فیلمبردار: رامین بهلولی، تدوین: محمدامین مواساتی، صدابردار: امیرحسین رجبی، موسیقی: مجتبی سحرخیز، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین صادقی، مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد، مترجم: بونا الخاص، تایپوگرافی و طراحی پوستر: احسان رضازاده، حمید فراهانی.

نمایش «جاماندگان» در برج آزادی

سومین برنامه سینماتک برج آزادی به نمایش فیلم سینمایی «جاماندگان» ساخته الکساندر پین اختصاص دارد.

این فیلم با زیرنویس فارسی، سه شنبه- ۲۶ دی ماه- از ساعت ۱۷ در تالار کوچک برج آزادی نمایش داده می‌شود و مدت زمان پخش آن ۱۳۰ دقیقه است.

پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و بررسی با حضور گلاویژ نادری به عنوان مجری، کارشناس و رضا صائمی منتقد سینما برگزار می‌شود.

فیلم «جاماندگان» سال ۲۰۲۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و درام است. در این فیلم پل جیاماتی، دومینیک سسا، داوین جوی رندولف، کری پرستون و بردی هپنر به هنرمندی پرداخته‌اند، آرلیس هاوارد، چارلز پارنل، کری اومالی، سالا بیکر، سوفی شارلوت، تیلدا سوینتن و… بازیگرانی هستند که در «قاتل» ایفای نقش کرده‌اند.

یک معلم بداخلاق تاریخ مجبور می‌شود ایام تعطیلات را در مدرسه با دانش آموز آشفته‌ای بگذراند که جایی برای رفتن ندارد.

سینماتک برج آزادی از ۱۳ دی ماه آغاز به کار کرده است.