چند خبر سینمایی؛ رونمایی از عکس «احمد» تا نمایش «آناتومی سقوط»

نقش‌آفرینی توماج دانش‌بهزادی در «احمد»، امیرحسین آرمان در «آسمان غرب»، جایزه «عروسک» از فرانسه، «طلوع مرگ» از آمریکا، آمادگی «گراز» در فستیوال‌های جهانی و نمایش «آناتومی سقوط» از خبرهای سینمایی امروز هستند.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ایرنا، توماج دانش‌بهزادی هنرمند شناخته شده عرصه تئاتر به عنوان بازیگر فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد معرفی شد.

توماج دانش‌بهزادی با ایفای نقش یک پژوهشگر علمی و دانشگاهی در فیلم سینمایی «احمد» حضور دارد.

دانش‌بهزادی که با دریافت تندیس بهترین بازیگر مرد در بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خوش درخشید، اکنون در سینمایی «احمد» با ایفای نقش یک پژوهشگر علمی و دانشگاهی جلوی دروبین هاشم مرادی رفته است.

همچنین این روزها مراحل پس‌تولید این اثر که در بخش مسابقه چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر (سودای سیمرغ) حضور دارد، به طور همزمان در حال انجام است؛ بدین ترتیب حمید نجفی‌راد تدوین، مسعود سخاوت‌دوست آهنگسازی، محمد برادران جلوه‌های ویژه بصری و حسین قورچیان صداگذاری را پیش می‌برند.

«احمد» به نویسندگی امیرعباس ربیعی و رضا محبی‌نوری به عمل قهرمانانه شهید احمد کاظمی در ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله مهیب بم به عنوان یک حادثه تراژیک ملی می‌پردازد.

این فیلم سینمایی نخستین همکاری مشترک سازمان سینمایی سوره و موسسه تصویرشهر محسوب می‌شود.

امیرحسین آرمان، سرلشکر ادبیان «آسمان غرب» شد

با ادامه مراحل فنی فیلم سینمایی «آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب‌والی‌نژاد، نخستین عکس از امیرحسین آرمان رونمایی شد.

امیرحسین آرمان در این فیلم با چهره‌ای متفاوت در کارنامه کاری خود، در قامت سرلشکر شهید حسین ادبیان، از فرماندهان غیور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، جلوی دوربین علیرضا برازنده رفته‌ است.

تدوین این اثر سینمایی که در بخش مسابقه سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد؛ برعهده میثم مولایی بوده که به تازگی به پایان رسیده‌است. جلوه‌های ویژه بصری، موسیقی، صداگذاری و اصلاح رنگ آن به ترتیب توسط جواد مطوری، مسعود سخاوت‌دوست، بهمن اردلان و نیما دبیرزاده مراحل پایانی را سپری می‌کند.

«آسمان غرب» نخستین روایت سینمایی از دلاورمردی‌های خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش در هوانیروز ارتش است که رویدادهای مربوط به یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور را بررسی کرده و با فشرده‌سازی در فیلمنامه، مجموعه حوادث را در بازه زمانی سه روزه به تصویر می‌کشد.

پیش از این، از تصویر میلاد کی‌مرام در نقش خلبان علی‌اکبر شیرودی در «آسمان غرب» رونمایی شده‌ بود.

این فیلم سینمایی محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده‌ است.

«عروسک» در فرانسه درخشید

فیلم «عروسک» به کارگردانی و تهیه کنندگی راحله کرمی بعد از حضور و کسب مقام در جشنواره‌های معتبر داخلی و جهانی در ایتالیا، فرانسه، آمریکا، دبی، روسیه و…در بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه یوآلیتی (Youality international short film festival) فرانسه به عنوان بهترین فیلم در بخش بهترین فیلم زن (Best Woman Film) انتخاب شد.

این فیلم درباره کودکی است که در روزهای سخت زندگی برای رسیدن به آرزویی کوچک، می‌جنگد.

پیش‌تر عروسک در بخش مسابقه جشنواره فیلم سینمای مولف (Festival of Auteur Cinema) روسیه نیز به عنوان فیلم منتخب جشنواره برگزیده شد. پخش فیلم را سولماز اعتماد بر عهده دارد.

در فیلم «عروسک» پانیذ خزایی، همایون رحیمی و پارمیدا خزایی بازی می‌کنند. اشکان اشکانی و مسیح سراج فیلمبردار و صدابردار این فیلم کوتاه هستند.

«طلوع مرگ» برنده جایزه جشنواره انجمن هنرمندان آمریکا شد

فیلم کوتاه «طلوع مرگ» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی آرمین رجایی پس از راهیابی به «جشنواره بین‌المللی فیلم میان دانشگاهی»، «جشنواره فیلم وینچستر»، «جشنواره هارور فیپیلی»، «نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شیملا»، «جشنواره فیلم فیفاک»، «جشنواره فیلم شاوانا شی» و به‌ عنوان فینالیست در جشنواره‌های «اتریل فریمز» و «جشنواره جهانی فیلم کن»؛ برنده جایزه «بهترین فیلم کوتاه تجربی» جشنواره «تصاویر متحرک» انجمن هنرمندان آمریکا شد.

این فیلم با نگاهی فلسفی به مرگ، آن را دریچه‌ای برای رسیدن به آگاهی انسان‌ها و پلی به‌ سوی زندگی می‌داند.

فرح امینی، محمدمهدی حلیمی، مهدیه امجدی و محمدرضا رجایی از بازیگران این فیلم هستند.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند: مدیر تولید: سیدعلیرضا میرمحمدی، آروین رجایی؛ برنامه‌ریز: محبوبه فتحی‌راد؛ تدوین، فیلمبرداری، میکس و مستر صدا: آرمین رجایی؛ دستیار تدوین: ملیکا فتحی‌راد؛ عکاس: دانیال غضنفری؛ منشی صحنه: دلارام لرستانی؛ فیلمبردار پشت صحنه: محمد مهدی عشقی؛ صدابردار: زینب پیرایش؛ گرافیک آرت، جلوه‌های بصری و طراح پوستر: محمدمهدی حلیمی؛ دستیار گرافیک آرت: جواد یعقوبی، نگین پورلطفی؛ مدیر روابط‌عمومی و رسانه: سید علیرضا میرمحمدی.

آرمین رجایی در دومین تجربه کارگردانی خود درحال تولید فیلم کوتاه «تاریکی رویا» است که در اردیبهشت‌ ماه سال آینده توسط موسسه ارغنون هنر به نمایش درخواهد آمد.

راه‌یابی «در سایه سرو» به آمریکا

انیمیشن کوتاه «در سایه سرو» به بخش رقابتی سی‌ونهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سانتا باربارا» آمریکا راه یافت.

این انیمیشن ۱۹ دقیقه و ۳۳ ثانیه‌ای به کارگردانی شیرین سوهانی و حسین ملایمی از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها نماینده ایران در این دوره از جشنواره سانتاباربارا است.

در این دوره از جشنواره ۷۰ فیلم از کشورهای آمریکا، بریتانیا، هلند، بلژیک، فرانسه، چین، کانادا، لبنان، قطر، جمهوری چک، فنلاند، اسپانیا، آرژانتین، استرالیا، لهستان، ایتالیا، ایرلند، استونی، آلمان و برزیل رقابت خواهند داشت.

جشنواره بین‌المللی فیلم سانتا باربارا از قدیمی‌ترین فستیوال‌های جهان با رتبه الف به شمار می‌رود و از سال ۱۹۸۶ آغاز به کارکرده است.

این جشنواره هر سال در دو بخش کوتاه و بلند بهترین فیلم‌های داستانی، مستند و انیمیشن جهان را انتخاب و به برگزیده هر بخش، جایزه‌ای جداگانه اهدا می‌کند. در پایان نیز بهترین فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن جشنواره به آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.

محله سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیای آمریکا هر ساله میزبان برگزاری این جشنواره بین‌المللی است. هدف از این رقابت به نمایش درآمدن استعدادهای هنری فیلمسازان خلاق در مقیاس جهانی و پرورش آنها در گونه‌های مختلف است.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی «سانتا باربارا» ۱۸ تا ۲۸ بهمن ماه (از هفتم تا ۱۷ فوریه ۲۰۲۴) در شهر سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار می‌شود.

«گراز» آماده حضور در فستیوال‌های جهانی شد

فیلم کوتاه «گراز» به نویسندگی فاطیما اباحمزه، کارگردانی امیرمحمد متقیان و تهیه‌کنندگی سهند جاهد آماده نمایش شد.

«گراز» نخستین تجربه متقیان در حوزه فیلمسازی محسوب می‌شود و فیلمنامه‌ای در زمینه اجتماعی و با فضایی ملتهب دارد.

این فیلم با بازی سهند جاهد و مرتضی امینی‌تبار که پیش از این در سریال نمایش خانگی «زخم‌کاری، بازگشت» همبازی بودند، در تهران و شهرهای اطراف آن مقابل دوربین رفته است و به تازگی با پایان مراحل فنی آماده نمایش شده است.

«گراز» قرار است به زودی برای حضور در فستیوال‌های داخلی و خارجی ارسال شود و مقدمات نمایش آن در کشور نیز فراهم خواهد شد.

ندا عقیقی، ساغر رجبی، علی نصر، ترمه کریمیان به همراه بازیگر خردسال رضا روشنی و با صدای علی شادمان از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

پخش بین‌الملل این اثر بر عهده شرکت فرست اسکرین است.

اسامی کامل عوامل «گراز» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مهرداد افراسیابی، مشاور پروژه: محمد تربتی، مجری طرح: حامی جهانی، طراح گریم: مرتضا کهزادی، طراح صحنه و لباس: حمیده عابدی، صدابردار : محمد عیوضی، تدوین: امید شهلایی، آهنگساز: پیام آزادی، صداگذار: مهدی جمشیدیان، برنامه‌ریز: حسین دیردار، دستیار برنامه‌ریز: طلوع فولادوند، منشی صحنه: ساناز فراهانی، دستیار کارگردان: نجوا زمانی، اصلاح رنگ: هانی سلمانی، طراح لوگو وگرافیست: استودیو مت باکس، عکاس: مهیار ابراهیمی، کارگردان پشت‌صحنه: فاطمه زیاری و مشاور رسانه‌ای: عاطفه نوذری.

پایان فیلمبرداری «گُدار»

فیلمبرداری مستند کوتاه «گُدار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اعظم مرادی، پس از هفت روز فیلم‌برداری در شهر ارومیه استان آذربایجان غربی و روستای کمندان ازنا الیگودرز استان لرستان، به پایان رسید.

«گُدار»، مستندی در مورد زندگی ماهی‌های قزل آلا، در حوضچه‌های پرورش ماهی است. در این فیلم، مخاطب از زبان یک ماهی قزل‌آلا با روال زندگی، چالش‌ها و دنیای زیر آب این گونه از آبزیان، آشنا می‌شود.

اعظم مرادی دانش‌آموخته سینما با گرایش فیلمسازی است. مرادی علاوه بر تجربه کارگردانی فیلم‌های مستندهای سینمایی کوتاه، نیمه‌بلند و تلویزیونی مثل احمد، چهل سرود، عصر طلایی، نغمه‌های دست، مادران سرزمین من، پدر بلوط، رهایی، زیر پلک شهر و… کارگردانی چندین فیلم کوتاه مثل دوئل، قرنطینه، سارا، ردپا، میان تاریکی و… را نیز در کارنامه دارد.

عوامل مستند کوتاه «گُدار» عبارتند از: محصول: انجمن سینمای جوانان ایران، فیلمبردار: مرتضی حکاکیان، مدیر تولید: یوسف ترابی نژاد، نویسنده گفتار متن: اعظم مرادی و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.

نمایش «خانه دوست کجاست؟» در موزه هنرهای معاصر تهران

فیلم « خانه دوست کجاست؟» سومین برنامه از بخش «مروری بر آثار عباس کیارستمی»، محصول سال ۱۳۶۵ و به مدت ۸۳ دقیقه با همکاری بنیاد کیارستمی یکشنبه- اول بهمن ماه ساعت ۱۵ در سالن سینماتِک موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله به نمایش درمی‌آید. ورود برای علاقه مندان رایگان و آزاد است.

داستان فیلم « خانه دوست کجاست؟» درباره یک بچه‌ مدرسه‌ای است که متوجه می‌شود که دفتر دوستش را به اشتباه برداشته‌است؛ بنابراین از خانه بیرون می‌رود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس دهد، اما راهی دشوار و دراز در پیش است و فرصتی اندک. پسر بچه که در روستای کناری زندگی می‌کند به بهانه خرید نان از خانه خارج می‌شود و تا غروب آن روز به دنبال خانه دوستش می‌گردد اما نمی‌تواند خانه را بیابد و غمگین به خانه خودشان برمی گردد اما تصمیم می‌گیرد تکالیف دوستش را برایش بنویسد تا مانع اخراج شدن او شود و صبح فردا دفتر را به او برساند.

«خانه دوست کجاست؟» به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی سال ۱۳۶۵ ساخته شد. این فیلم بخش نخست از « سه گانه کوکر» است ‌و دو فیلم دیگر « زیر درختان زیتون» و «زندگی و دیگر هیچ» که پس از این فیلم ساخته شدند.

نمایش «آناتومی سقوط» در برج آزادی

چهارمین برنامه سینماتک برج آزادی سه شنبه- سوم بهمن ماه- ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «آناتومی سقوط» به کارگردانی جاستین تریه محصول ۲۰۲۳ اختصاص دارد.

پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و بررسی با حضور پریسا ساسانی مجری و روزنامه نگار و شاهپور عظیمی منتقد و مترجم سینما برگزار می‌شود.

ساندرا هولر، سوان آرلو، میلو ماچادو و … بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. «آناتومی سقوط» جایزه نخل طلای جشنواره کن را در کارنامه دارد.