«یاور»؛ کپی برابر اصلِ «ستایش»

محمدرضا صبوریان :سریال تلویزیونی «یاور» که این شب‌ها از شبکه سه سیما در حال پخش است، شباهت‌های بسیاری به سریال «ستایش» دارد و همگان را به یاد این سریال محبوب می‌اندازد.سریال تلویزیونی «یاور» که از بین کاندیداهای سریال‌های رمضانی به عنوان گزینه ماه رمضان امسال شبکه سه سیما انتخاب شده است، در نگاه اول و با توجه به […]

محمدرضا صبوریان :سریال تلویزیونی «یاور» که این شب‌ها از شبکه سه سیما در حال پخش است، شباهت‌های بسیاری به سریال «ستایش» دارد و همگان را به یاد این سریال محبوب می‌اندازد.سریال تلویزیونی «یاور» که از بین کاندیداهای سریال‌های رمضانی به عنوان گزینه ماه رمضان امسال شبکه سه سیما انتخاب شده است، در نگاه اول و با توجه به نام عوامل و شخصیت‌های سریال، شباهت‌هایی به سریال «ستایش» را نشان می‌دهد و هرچقدر که سریال جلوتر می‌رود شباهت‌ها بیش‌ از حد می‌شود؛ شباهت‌هایی که به مخاطب تلقین می‌کند که با کپی‌ سریال «ستایش» روبه‌رو است. کپی‌برداری‌هایی که شاید به دلیل موفقیت «ستایش» و برای جلب توجه مخاطبان آن سریال، توسط تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده مشترک این دو سریال صورت گرفته شده است که هم می‌تواند منجر به موفقیت «یاور» شده و باعث شود که این سریال مخاطبان خود را پیدا کند و هم می‌تواند به پاشنه آشیلی برای سریال بدل شود.

مجموعه تلویزیونی «یاور» که این شب‌ها در حال پخش است، به کارگردانی مشترک سعید سلطانی و اصغر نعیمی، تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب و نویسندگی سعید مطلبی ساخته شده است. از جمله بازیگران این سریال می‌توان به داریوش ارجمند، ارسلان قاسمی، محمد حاتمی، مهوش افشارپناه، زهرا سعیدی و شبنم فرشادجو اشاره کرد.شاید بزرگترین شباهتی که میان سریال‌های «یاور» و «ستایش» کاملاً مشهود است، شباهت کاراکتر «حشمت فردوس» با «یاور چلویی» است. کارکترهایی که داریوش ارجمند بازیگر هر دوی آن‌ها بوده است. از نحوه حرف زدن و لحن و تلفظ دیالوگ‌ها گرفته تا حرکات بدن و نحوه برخورد یاور چلویی با اطرافیانش؛ گویی که مخاطب کاملاً با حشمت فردوس روبه‌رو است. البته حشمت فردوس که حجم موی سر و صورتش تغییر کرده است و به اصطلاح گریم متفاوتی دارد.

شخصیت یاور چلویی در سریال «یاور» صاحب یک رستوران است و فرزندش نیز در رستوران برای او کار می‌کند، اما او فرزند خود را آنقدر لایق نمی‌داند تا پس از خود، اداره امور رستوران را به او بسپارد. نحوه رفتار او با فرزند خود که «جمال» نام دارد، دقیقاً مخاطب را به یاد رفتارهای حشمت فردوس با شخصیت «صابر» در سریال «ستایش» می‌اندازد، مخصوصاً هنگامی که شخصیت «جمال» بدون اطلاع خانواده و پدرش همسر دوم اختیار کرده است.

همچنین شخصیت «یاور» نوه‌ای دارد که در دانشگاه درس حقوق می‌خواند و یاور او را تنها فرد لایقی می‌داند که می‌تواند میراث خود را به او بسپارد، او را بیش از همه در دنیا دوست دارد و در اغلب اوقات همراه اوست و پیش دوستان و همکارانش از او تعریف و تمجید می‌کند. این موارد نیز مخاطب را به یاد شخصیت‌های «نازگل» و «محمد» که نوه‌های حشمت فردوس در سریال ستایش بودند، می‌اندازد.

از دیگر مواردی که مخاطب را به یاد سریال ستایش می‌اندازد، بازی امید علیمردانی، بازیگر کوتاه قامتی است که در رستوران یاور چلویی کار می‌کند که مانند آن شخصیتی است که در میدان میوه و تره‌بار در غرفه حشمت فردوس کار می‌کرد.در کنار تمام این شباهت‌ها و اشتراکاتی که بین دو سریال ستایش و یاور وجود دارد، شباهت موزیک تیتراژ این سریال به آثار مشترک محسن چاوشی و سینا سرلک نیز طی چند روز اخیر مورد انتقاد خبرنگاران حوزه موسیقی و فعالان فضای مجازی قرار گرفته است‌ و دقیقاً مشخص نیست که دلیل این اندازه تقلید و الگوبرداری چیست؟ آیا این شباهت‌ها به شکل عمدی اتفاق افتاده و یا به صورت سهوی بوده است و چه فکری پشت آن قرار دارد؟البته این موضوع در حالی است که برخی عوامل و بازیگران این سریال اظهار کرده‌اند که سریال یاور و شخصیت‌هایش شباهتی به سریال‌های دیگر ندارد./ایسنا