نشست رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران:

آکادمی اسکار، شرایط برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران را می‌داند

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، گفت: آکادمی اسکار وقتی پذیرفت جشنواره فیلم کوتاه تهران دروازه ورودی اسکار باشد (اسکارکوالیفای) از همه قواعد برگزاری این جشنواره در ایران آگاه بود.

به گزارش روز شنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا سید صادق موسوی صبح امروز در نشست رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در سالن ۲ سازمان سینمایی، اظهار داشت: این جشنواره توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود و به زعم من در سال‌های گذشته شاهد ارتقای سطح کیفی جشنواره از هر حیث بوده ایم. البته که هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما به دلایل متعدد این جشنواره می‌تواند بهترین و معتبرترین جشنواره سینمایی باشد.

وی افزود: چون ژانر فیلم کوتاه به دور از مناسبات اقتصادی حاکم بر سینمای حرفه‌ای و ژانر خلاق و نوآورانه‌ای که دارد و به دلیل حضور فیلمسازان جوان و نوآور قابلیت ارتقا دارد.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، گفت: در بخش بین‌الملل نیز توانستیم امسال تنها جشنواره «اسکار کوالیفاید» در ایران شویم. ضمن این که میان کشورهای مسلمان فقط ما، مصر و ترکیه جشنواره ای مورد تایید آکادمی اسکار داریم.

موسوی گفت: در ابتدا به دلیل سوءتفاهمات پیش آمده باید بگویم که بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. این رویداد سینمایی به واسطه حضور فیلمسازان و حمایتی که سازمان سینمایی طی چهار دهه از این جشنواره به عمل آورده است توانست این امکان را کسب کند که جزو تاییدیه اسکار باشیم.

وی ادامه داد: اسکار می‌داند که ما جزوی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و از بیش از ۶ هزار اثری که برای ما ارسال می‌شود تنها می‌توانیم با وجود قواعد اسلامی تنها یک درصد از آنها را برگزینیم. ضمن این که داوران بخش بین‌الملل فیلم اصلی را تماشا می‌کنند اما چیزی که در ایران اکران می‌شود، مطابق با قوانین و ضوابط‌ ایرانی است و آکادمی اسکار نیز از این ماجرا خبر دارد.

موسوی گفت: خوشحالم که این حق در دوره من و همکارانم استیفا شد. سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ اثر در بخش بین‌الملل ثبت نام کرده بودند و امسال بیش از دو هزار اثر نیز اضافه شدند. یکی از دلایل ما جوایز ارزی بود که در بخش جایزه بزرگ پنج‌هزار یورو اهدا می شود. موقعیت ما در منطقه و صنعت سینمایی که وجود داشت و قدمت این رویداد، مولفه‌هایی بود که نشان از اعتبار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران دارد.
وی افزود: امسال برای اولین بار ایمیل فیلمسازان خارجی را دریافت کردیم که سوال می کردند به چه علت فیلم ما در جشنواره نیست؟ چون در کل جهان، تعداد ۱۲۷ جشنواره اسکارکوالیفاید هست و ۶۷ مورد از آن‌ها تنها در آمریکا برگزار می‌شوند و ایران عزیز ما سومین کشور مسلمانی است که از این امتیاز برخوردار است. ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مصر و ترکیه و ایران تنها کشورهایی هستند که جشنواره‌هایشان اسکارکوالیفاید هستند.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، گفت: در ابتدا پرونده درخواست اسکارکوالیفاید ما ریجکت (رد) شد برای این که جزو جشنواره‌های رایگان بود. ما علت را به آکادمی توضیح دادیم که این ماجرا به دلیل تحریم‌ها است و این‌گونه ما تنها رویدادی شدیم که اسکارکوالیفاید هست و ظرف ۱۰ روز به چهار هزار و ۵۰۰ فیلم ثبت‌نامی، ۲ هزار و ۱۰۰ فیلم خارجی از اقصی نقاط جهان اضافه شد و چنین رخدادی مهم‌ترین دستاورد جشنواره بود و باعث ایجاد حساسیت‌های بیشتری نسبت به جشنواره نیز شد.

موسوی گفت: داوران امسال جشنواره، به دلیل اسکارکوالیفاید شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. نزدیک به ۱۰ درصد آثاری نیز که در بخش بین‌الملل حضور دارند، آثار ایرانی را تشکیل می‌دهند. بیشترین فیلم از هند ، فرانسه، اسپانیا، برزیل، ایتالیا، روسیه و در مراتب بعدی چین، ترکیه و کمترین از پرتغال بوده است. ۱۲۸ کشور خارجی به این رویداد اثر ارسال کرده‌اند و این افتخار بزرگی برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است هرچند که به خاطر تحریم‌ها مبلغ جوایز ارزی کاهش یافته است.

دبیر این دوره از جشنواره گفت: در بخش ملی نیز باید بگویم که همه از رویدادهای این روزها آگاه هستیم. به لحاظ رشد کمی ما امسال بیشترین آثار را داشتیم.

موسوی افزود: یکهزار و ۷۷۵ فیلم در بخش‌های مختلف به جشنواره رسید که از این میان ۱۲۵ اثر معادل هفت درصد آثار در کل انتخاب شد و در بخش داستانی هم تنها چهار درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت کنند.

موسوی درباره برخی اعتراضات اخیر صورت گرفته نیز گفت: اعتراض‌ها جنس‌های مختلفی دارند اما مهم‌ترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است. زیرا یکهزار و ۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر ۱۰ درصد آن‌ها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. با توجه به سختی های کار سعی ما بر این بود خودمان را در جریان گلایه ها جای فیلمسازان قرار بدهیم.

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، افزود: جان کلام این است که همه نیاز به دیده شدن دارند به هر حال جوان هستند و خود را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر می‌دانند. با مشقت فیلم تولید می‌کنند به امید دیده شدن. می‌دانم که هر سال دلخوری‌هایی پیش می‌آید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلم‌ها می‌توانستند در بستری دیده شوند.

موسوی تاکید کرد: همه این فضای پر خشم به خاطر کمبود امکانات است. در این مدت توهین هایی‌ به من شد که تنها با این موضوع توانستم آرام شوم که خودم را جای آنها می‌گذاشتم. آنها فکر می‌کردند برخی حمله می‌کردند و شب پیام می‌دادند که ناراحت نشو. من یا هر کسی دیگری که مسئولیت می‌پذیریم باید خودمان را سیبل کنیم چون به هرحال برخی از آنها به حق است.

موسوی خاطر نشان کرد: قبل از هرچیز مانند سلیقه، باند و… باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتیم که فیلم‌هایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب می‌کردیم بقیه نمی‌توانستند این موضوع را بپذیرند. امیدوارم جشنواره‌های دیگر، پلتفرم‌ها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم کنند تا این فیلم‌ها دیده شود این انتظار بزرگی نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگری که می‌خواهم بگویم درباره سیاست های جشنواره است اگر دوستان ما یک‌بار فراخوان را بخوانند بسیاری از مسایل حل می‌شود این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت‌المال برگزار می‌شود و باید در چارچوب سیاست‌های آن نقد شود.

موسوی با تاکید بر اینکه ما جشنواره ای خنثی نیستیم.، گفت: بسیاری از جشنواره‌ها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویت‌هایی داریم. مثلا فیلم‌های امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی و… مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و با کیفیت برابر باشند حتما آن فیلمی را انتخاب می‌کنیم که درباره خانواده باشد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، تاکید کرد: حتی در جایزه ها هم گفته ایم بیشتر به فیلمی جایزه می‌دهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد برخی فیلم‌ها را کنار گذاشتیم چون کاملا مغایر با اولویت‌ها بود. دست کم در این پنج سال از همه آقایان و خانم‌ها شنیده‌ام که ۱۰تا ۱۵ فیلم شاخص هستند، برخی در سطح دو و نسبت زیادی در رده سوم کیفیت قرار دارند. اگر بخواهیم بسته رفتار کنیم باید تنها ۱۵ فیلم انتخاب کنیم. چند سال پیش کمی فضا را باز کردیم اما بقیه گفتند چرا همه فیلم ها راه پیدا کرده است بنابراین کار سختی را همیشه پیش رو داریم.

دبیر جشنواره سی و هشتم توضیح داد: ما سه مولفه اصلی داریم. همه فیلم‌ها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. امسال پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلم‌ها به لحاظ کیفی هم باید حداقل‌هایی داشته باشند و دیگر اینکه باید در چارچوب اولویت‌ها باشند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود. آن چهار فیلمی را که شورا رد کرد، ما قبول کرده بودیم برخی فیلم‌ها خوب بودند اما جامعه ستیز بودند و با سیاست‌های اعلامی ما مغایرت داشتند.

وی درباره انتخاب عنوان مشاوران انتخاب آثار در دوره سی و هشتم، گفت: ما در سال کنونی عنوان مشاوران انتخاب را داشتیم. آنها برخی از فیلم‌ها را که در جشنواره‌های دیگر برگزیده شده بودند، اصلا انتخاب نکردند، در بخش بین‌الملل هم مکانیسمی طولانی برای انتخاب داشتیم.
وی گفت: ترکیب مشاوران انتخاب امسال ما تکراری نبوده و تمام تلاش ما این بود که ترکیبی جدید را برای این موضوع انتخاب کنیم.

موسوی گفت: برای اولین بار برای این جشنواره بدلیل اسکارکوالیفایدشدن افتتاحیه ای برگزار و در این آیین از تیزر جشنواره و ۱۱ کتاب منتشر شده این رویداد رونمایی می‌کنیم. همچنین نکوداشت فرشته طائرپور و برگزاری ۲۰ نشست تخصصی با بحث و مناظره هشت مدرس ایرانی و ۱۲ مدرس بین المللی درباره موضوعات روز از دیگر برنامه های جشنواره امسال است.

وی با اشاره به بخش انتشارات جشنواره گفت: در اختتامیه نیز کتاب فهرست نگاری دهه ۹۰ جشنواره را معرفی خواهیم کرد. جشنواره سی و هشتم همچون سال گذشته در پردیس سینمایی «ایران مال» به عنوان اسپانسر جشنواره برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره درباره سامانه آنلاین این رویداد نیز گفت: پلتفرم «هاشور» میزبان اکران آنلاین آثار خواهد بود و فیلمسازها می‌توانند مختارانه اثرشان را برای اکران در پلتفرم‌ها ارائه دهند.

وی در ادامه درباره تعداد فیلم هایی که بنا بر اجازه صاحبانشان در پلتفرم میزبان جشنواره نمایش آنلاین خواهند داشت، عنوان کرد: ۸۰ فیلم از ۱۲۵ فیلم ایرانی حاضر در دوره سی و هشتم اجازه دادند فیلمشان در پلتفرم‌ها اکران آنلاین شود و بیش از یک سوم از صاحبان آثار تنها موافق با نمایش اثرشان روی پرده سینما در طی روزهای جشنواره هستند.

موسوی افزود: در ارتباط با نمایش فیلم‌های کوتاه، اکران هنر و تجربه کمی فرصت و فضا را فراهم کرده است. پیشنهاد دیگرمان این بود که در ابتدای پخش فیلم‌های بلند در سینماها یک فیلم کوتاه پخش شود اما سینماداران استقبال نکردند. همچنین پروانه نمایشی که گرفته می‌شود برای یک نوبت نمایش است.

وی درباره تاثیر تغییرات مدیریتی بر تغییرات سیاستی انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه تولید نیز گفت: تولیدات انجمن در شورایی در سطح وزارت‌خانه شکل گرفته بود تا بودجه جشنواره به صورت هدفمند هزینه شود و قرار شد یارانه و بودجه مخصوص فرهنگی صرف فیلم‌هایی شود که منجر به افزایش سطح سرمایه‌های اجتماعی و مقوم همبستگی اجتماعی باشد.

دبیر جشنواره گفت: درواقع باید فیلم‌هایی ساخته شود که امید به آینده را از بین نبرد و نشاط موجود را زایل نکند. تلاش ما در این خصوص بود و همان رویکرد را با خود به جشنواره آوردیم. آموزش، تولید و رویداد باید در جهت منافع ملی ایران امروز باشد.

نهال